در ۳۰، ۴۰ و ۵۰ سالگی برای پوست‌تان چه اتفاقاتی می‌افتد-قسمت اول

مهرناز زاوه
با کاهش سطح استروژن در طول دوره قاعدگی یا افزایش سن و رسیدن به سن یائسگی می‌توانید از ترفندهای مشخصی برای حفظ درخشندگی پوست خود استفاده کنید.

پوست شما روزهای خوب و بد دارد. از این رو، ممکن است گاهی کدرتر، خشک‌تر و چروک‌تر از روز قبل به نظر برسد. این مسئله تا حد زیادی از هورمون‌های شما نشأت می‌گیرد. هورمون‌ها تاثیر قابل توجهی بر پوست، مو و ناخن می‌گذارند. این را الیزابت تانزی، متخصص پوست و مدیر مؤسسه جراحی‌های لیزری واشنگتن می‌گوید. تغییرات هورمونی ناشی از بلوغ، بارداری، یائسگی و حتی استرس، موجب تغییر سریع پوست در سنین بالا می‌شوند.
وقتی هورمون استروژن در بدن غالب باشد، پوست شما خواهد درخشید. استروژن با تحریک تولید کلاژن، پوست شما را سفت و صاف نگه می‌دارد. به علاوه، با تحریک اسید هیالورونیک که مولکول‌های آب را به خود جذب می‌کند، پوست را هیدراته نگه می‌دارد و با کاهش فعالیت غدد چربی و کاهش التهاب از بروز جوش جلوگیری به عمل می‌آورد. با این حال، با کاهش سطح استروژن در طول دوره قاعدگی یا افزایش سن و رسیدن به سن یائسگی می‌توانید از ترفندهای مشخصی برای حفظ درخشندگی پوست خود استفاده کنید.
در ۲۰ سالگی
هورمون‌ها چه تغییری می‌کنند: سطح استروژن در بدن در ۲۰ سالگی به اوج خود می‌رسد. این امر باعث می‌شود که پوست خانم‌ها در بهترین فرم خود باشد. با این حال، تغییر سطح این هورمون در طول دوره قاعدگی موجب بروز جوش و آکنه می‌شود. در طول ماه، هورمون استروژن به جای تستسترون سبوم تولید می‌کند، اما زمانی که سطح استروژن در هفته‌های منتهی به دوره قاعدگی کاهش می‌یابد، تستسترون تازه‌ای که در سطح پوست ایجاد می‌شود، در قالب جوش و لکه بروز می‌یابد.
چطور به نظر می‌رسد: تولید چربی بیشتر، منافذ بزرگ‌تر و بروز جوش و آکنه در امتداد خطوط فک در طول دوره قاعدگی. تغییر سطح هورمون می‌تواند التهاب آور باشد و جوش‌های دردناکی به نام کیست ایجاد کند. بسیاری از خانم‌ها در دوره‌های مختلف با این عارضه مواجه می‌شوند. حتی خانم‌هایی که هرگز جوش نمی‌زنند نیز ممکن است در طول دوره قاعدگی با بروز جوش و آکنه مواجه شوند.
نحوه درمان: سطح هورمون‌هایی که باعث بروز آکنه می‌شوند، با مصرف قرص‌های ضد بارداری تنظیم کنید. قرص‌های اسپیرونولاکتون و آلداکتون با اثر هورمون‌های مردانه بر روی پوست مقابله کرده و سطح این هورمون را متعادل می‌سازند. این داروها با متوقف ساختن گیرنده‌های تستسترون و جلوگیری از تولید چربی از بروز جوش و آکنه جلوگیری می‌کنند. برای رفع جوش‌های موقتی، از ماسک صورت سالیسیلیک اسید ۲ تا ۳ بار در هفته استفاده کنید.
در ۳۰ سالگی
هورمون‌ها چه تغییری می‌کنند: ۳۰ سالگی زمانی است که سطح استروژن سیر نزولی می‌یابد و از سرعت تولید کلاژن و الاستین کاسته می‌شود. این امر باعث تضعیف حجم سلولی پوست شده و فرآیند رفع التهابات پوستی را کندتر می‌سازد. خشکی پوست و بروز آکنه از جمله عوارضی هستند که در این سن پدید می‌آیند.
چطور به نظر می‌رسد: پوست خشک‌تر و نازک‌تر، آثار واضح خطوط چهره بر روی پیشانی و دور چشم‌ها، بروز لکه‌های پیری و افزایش سوزش ناشی از التهابات پوستی مانند روزاسه و آکنه.
نحوه درمان: شب‌ها وقتی که پوست به طور طبیعی سفت است و به ترمیم خود می‌پردازد، از محصولات ضدپیری استفاده کنید. محصولات حاوی رتینول گزینه مناسبی هستند. رتینول از مشتقات ویتامین آ است که با افزایش تولید کلاژن در سطح پوست موجب افزایش ضخامت آن شده و چین و چروک سطحی پوست را کاهش می‌دهد.
منبع: prevention

۵ اشتباهی که باعث پیری پوست می‌شوند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ