۶ اشتباه تربیتی که والدین مرتکب می‌شوند-قسمت دوم

مهرناز زاوه
گفتن اینکه «نباید قبل از شام شیرینی بخوری» برای رساندن حق مطلب کافی است؛ نیازی نیست حتما در این باره برایش سخنرانی کنید که شیرینی چطور اشتهایش را کور خواهد کرد.

در ادامه‌ی قسمت اول به بررسی ۳ اشتباه والدین در تربیت کودک می‌پردازیم که خودداری از انجام آنها کمک زیادی به شما خواهد کرد.
۴.تخطی از قوانین خود
وقتی برندون٬ پسر ۲ ساله‌ی اَن ویئر کارهایی را که نباید٬ انجام می‌دهد – مثلا کلیدهای مادرش را برمی دارد یا کتاب‌ها را در قفسه جابجا می‌کند– مادرش می‌زند پشت دستش و می‌گوید: «نکن پسر» آن هم با لحنی تند و خشن. البته این حرکت جواب می‌داد تا زمانی که معلم دوران پیش-دبستانی متوجه شد که هر کدام از همکلاسی‌های برندون که وسایلش را برمی‌دارند٬ او می‌زند پشت دستشان.
راهکار بهتر
بچه‌های ما نه تنها از ما تقلید می‌کنند٬ بلکه سعی می‌کنند عین آن کار را هم انجام دهند و دوست دارند شما را هم همان موقع صدا بزنند. ویل٬ دختر دو ساله سوزی دائرتی می‌گوید دخترم عادت داشت اسباب بازی‌ها را پرتاب کند. اما یک روز شوهرم یک اسباب بازی سگ را به داخل اتاقی پرت کرد فقط برای آنکه روی زمین نباشد. ویل سریعا به او گفت که دیگر وقت بازی تمام شده است. از آن زمان به بعد متوجه شدیم که خیلی باید حواسمان را جمع کنیم و مراقب حرکاتمان باشیم.
۵.انتظار طولانی 
چند وقت پیش همراه دختر دو ساله‌ام اللا در ترافیک سنگینی بودیم و او مدام بی‌قراری می‌کرد و در صندلی‌اش جابجا می‌شد و وول می‌خورد. به او گفتم که اگر کمربندش را دستکاری کند و درست نبندد٬ شب موقع خواب از قصه خبری نیست. این ترفند زمانی که دخترم از پوشیدن لباس خواب یا مسواک زدن طفره می‌رفت نتیجه خوبی داد. نتیجه این شد که زمان خوابیدنش طولانی‌تر شد و تهدید من هم بیخود بود.
راهکار بهتر
بچه‌ها معمولا کار اشتباهی را که انجام می‌دهند یک ساعت بعد فراموش می‌کنند و روز بعد به هیچ وجه آن را به خاطر ندارند. در عین حال شما هم می‌خواهید که نتیجه عمل اشتباه آنها را تا جایی که ممکن است بد جلوه دهید. اگر با ماشین کامیون اسباب بازی دوستش را زد٬ قرار بازی فردا را کنسل ‌نکنید٬ فقط ماشین را از او بگیرید.
۶.حرف، حرف و حرف
شوهرم پاتریک تمایل دارد که با انرژی زیاد درباره چیزهای مختلف٬ دخترمان اللا را توجیه کند٬ مانند اینکه اگر به موقع به تختخواب برود و به اندازه کافی بخوابد٬ چقدر کار خوب و مفیدی انجام داده و انرژی کافی خواهد داشت تا فردا به خانه مادربزرگ برود. فریب دادن به این روش را می‌توانید روی دختر بچه‌ای که در سنین نوجوانی است امتحان کنید که آن هم بیخود و بی‌فایده خواهد بود.
راهکار بهتر
کودکان٬ بچه‌های نیمه-بزرگسال نیستند. توضیحات طولانی و مفصل از ذهنشان می‌گذرد. گفتن اینکه «نباید قبل از شام شیرینی بخوری» برای رساندن حق مطلب کافی است؛ نیازی نیست حتما در این باره برایش سخنرانی کنید که شیرینی چطور اشتهایش را کور خواهد کرد. همچنین سعی کنید متناسب با سن‌اش با او صحبت کنید.
منبع: parenting

روش‌های پس انداز برای والدین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ