وقتی کودکانمان رفتارهای عجیب زنانه و مردانه دارند؟!

jalalvand
بلوغ زودرس یک مشکل غددی و جسمانی است و با مشکلات صرفا روان‌شناختی متفاوت است. به این معنا که کودکی که دچار بلوغ زودرس می‌شود، به این دلیل که هورمون‌های بدنش زودتر از موعد فعال شده‌اند، ممکن است از نظر قدی کوتاه بماند اما از نظر روان‌شناختی، بلوغ زودرس زمانی در کودکان ایجاد می‌شود که پیش از موعد با اطلاعات جنسی آشنا شوند و در این شرایط بهتر است متناسب با شناختی که از کودک داریم، با او برخورد کنیم.

دکتر نسرین امیریفوق‌تخصص روان‌پزشکی کودکان و نوجوانان درباره بلوغ زودرس کودکان توضیحات مفیدی را در اختیار ما قرار می دهد.

وقتی کودکی دچار بلوغ زودرس می‌شود، دوست دارد مانند بزرگسالان نیز رفتار کند در حالی که هنوز خیلی شناختی از محیط و دنیای بزرگسالان ندارد و این مساله حتی گاهی باعث می‌شود از او سوءاستفاده‌های جنسی شود و بعد احساس گناهی که دارد.

بیش از هر مورد دیگری برای کودک آزاردهنده است، بنابراین باید با کودکمان ارتباط دوستانه برقرار کنیم؛ مثلا همان‌طور که می‌دانید سن آرایش کردن در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار پایین است.

وقتی ما با دختر کم‌سن و سالی که آرایش کرده مواجه می‌شویم، او را یک دختر بی‌اخلاق و بد می‌دانیم و کودک ناخودآگاه با این حس همذات‌پنداری می‌کند و خود را گناهکار می‌پندارد یا در مورد پسران وقتی خیلی زود به بلوغ می‌رسند، این مساله ابتدا به‌گونه‌ای برای آنها حس قدرت می‌‌آورد در حالی که این حس کاذب است.

موضوع دیگر این است که اگر بلوغ زودرس به‌موقع درمان نشود باعث می‌شود اضطراب و ناامنی‌های مکرر برای کودک و دلشوره‌هایی که برای او در عرصه زندگی حاصل می‌شود، او را در خود غرق کند.

در هر حال، بلوغ زودرس یک معضل است به این علت که فرد از نظر عقلانی در شرایط سنی کودکان همسن خود است اما از نظر جسمی و تمایلات و خواسته‌های غریزی حس بزرگ‌تر‌ها را دارد.

مثلا کودک 9 ساله حس یک آدم 18 ساله را دارد و از اینکه بتواند در برابر آن خواسته‌ها موضع معقولی بگیرد، عاجز است. اینجاست که والدین باید به کودک خود کمک و او را حمایت کنند تا در آینده دچار معضل و مشکلات احتمالی نشود.

منبع: هفته نامه سلامت

لینک مرتبط: راه حل پیشگیری از بلوغ زودرس

بلوغ زودرس چه نشانه هایی دارد؟

بلوغ زودرس را جدی بگیرید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ