باورهای غلط درباره غذا که کودکان را چاق می‌کند-قسمت اول

مهرناز زاوه
متخصصان چاقی معتقدند که باورهای غلط درباره غذا منجر به چاق شدن کودکان می‌شود. با توجه به یافته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، نرخ ابتلا به چاقی در کودکان نسبت به ۳۰ سال گذشته دو برابر شده است.

متخصصان چاقی معتقدند که باورهای غلط درباره غذا منجر به چاق شدن کودکان می‌شود. با توجه به یافته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، نرخ ابتلا به چاقی در کودکان نسبت به ۳۰ سال گذشته دو برابر شده است. بسیاری از والدین نمی‌دانند که چرا فرزندان‌شان همینطور وزن اضافه می‌کنند. متخصصان چاقی کودکان در مرکز درمانی گرامرسی موفق به شناسایی چند باور غلط درباره غذا شده‌اند که کودکان را چاق می‌کند.
ابهامات زیادی در مورد انتخاب مواد غذایی سالم وجود دارد. اگر کمی در مراکز خرید مواد غذایی در سطح کشور قدم بزنید، می‌بینید که اکثر برندهای تجاری محصولات خود را به عنوان خوراکی‌های سالم معرفی می‌کنند، حال آنکه خوردن این مواد غذایی منجر به چاقی کودکان می‌شود. این مسئله باعث شده که انتخاب مواد غذایی سالم برای والدین بیش از پیش دشوار شود. متخصصان امر توصیه می‌کنند که با در نظر گفتن باورهای غلطی که در ادامه معرفی می‌شوند، خوراکی‌های سالم‌تری را برای فرزندان خود انتخاب کنید:
باور غلط ۱: برچسب‌های «غذای رژیمی»، «فاقد گلوتن» و «ارگانیک» حاکی از سلامت آن غذا هستند
برچسب‌های موجود روی بسته بندی محصولات غذایی بعضا این باور را در شما ایجاد می‌کنند که دارید غذای سالمی می‌خورید. وقتی صحبت از تغذیه کودکان به میان می‌آید، می‌بایست به غذا به عنوان یک کل واحد نگاه کنید. به حضور چیزهایی مانند سدیم، شیرین کننده‌های مصنوعی، ارزش غذایی و کالری توجه کنید. این عوامل نقش مهمی در سلامت یک ماده غذایی ایفا می‌کنند.
مصرف سدیم حتی در کودکان هم به فشار خون بالا منجر می‌شود. کاهش مصرف سدیم به کودکانی که اضافه وزن دارند کمک می‌کند که از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در سال‌های آتی جلوگیری کنند. علاوه بر این، باید مراقب شیرین کننده‌های مصنوعی باشید. این ترکیبات باعث می‌شوند که کودک غذای بیشتری بخواهد و در نتیجه کالری بیشتری مصرف کند. کودکان در سن رشد به مقدار مشخصی ماده مغذی نیاز دارند. اگر یک وعده غذایی پر‌کالری حاوی ویتامین A، B، C، D، آهن و یا کلسیم باشد، گزینه مناسبی محسوب خواهد شد.
باور غلط ۲: آب‌میوه یک نوشیدنی سالم برای کودکان است
بسیاری از والدین تصور می کنند چون میوه یک خوراکی سالم است، پس آب‌میوه هم برای کودکان مناسب خواهد بود. این در حالی است که نوشیدنی‌های شیرین عمدتا باعث افزایش وزن می‌شوند. برخی استدلال می‌کنند که نوشیدنی‌های شیرین ارزش غذایی بالایی دارند، چون سرشار از ویتامین هستند. اما متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند به جای آب‌میوه از میوه استفاده کنید. چون میوه کامل دارای فیبر است که در آب‌میوه وجود ندارد. کالری بیش از اندازه موجود در آب‌میوه هم کودکان را تا مدتی سیر نگه می‌دارد، به طوری که آنها دیگر تمایلی به خوردن غذاهای حاوی فیبر، پروتئین و چربی سالم نخواهند داشت.
باور غلط ۳: غلات گزینه خوبی برای یک صبحانه عالی است
غلات برای کودکان مدرسه‌ای که وقت کافی برای خوردن صبحانه ندارند، یک انتخاب آسان و خوشمزه است. اما باید مراقب باشید؛ بسیاری از غلات صبحانه‌ای که در بازار عرضه می‌شوند، بیش از حد استاندارد شکر دارند. برچسب‌های گمراه‌کننده این محصولات اغلب از وجود ترکیبات سالم، ویتامین‌های ضروری و غلات سبوس‌دار می‌گویند. اما این مزایا با وجود شکر فراوان در حاشیه قرار می‌گیرند. گلوکز بیش از اندازه باعث بالا رفتن سریع قند خون و افزایش مصرف کالری می‌شود. توصیه می‌شود که برچسب مواد غذایی را با دقت بیشتری بخوانید و غلات شیرین را با گزینه‌های سالم‌تر جایگزین کنید. توجه به ترکیباتی مانند ملاس آلی، عسل طبیعی و نیشکر ارگانیک نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. برچسب‌هایی از این دست والدین را گمراه می‌کنند. همیشه گزینه‌های بهتری برای صبحانه وجود دارد. میوه، ماست کم چرب، تخم مرغ و بلغور جوی دوسر، کالری مورد نیاز کودک را تامین می‌کنند، بدون آنکه باعث اضافه وزن شوند.
منبع: parenting

راه‌های تشویق کودکان به خوردن سبزیجات

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ