پـلاستیـک جدیـدی که خودش را ترمیـم میکند!

faateme1366
دانشمندان بریتانیایی پلاستیک جدیدی را ابداع کرده‌اند که می‌تواند با برهم کشیدن شکاف‌ها و ترک‌ها خودش را در دمای اتاق‌ترمیم کند. این ماده جدید امیدهایی را ایجاد کرده که شاید بتوان از آن در ابزارهای پزشکی استفاده کرد. ابزارهایی که باید مقاومت بیشتری در برابر پارگی و پوشش داشته باشند و همچنین در آینده این امکان را فراهم کند که بتوان از جراحی‌ها و درمان‌هایی صرف‌نظر کرد.

گروهی از شیمی‌دانان و مهندسان دانشگاه‌های آکسفورد و ریدینگ بریتانیا می‌گویند این ماده ترمیم شونده، در صورت ایجاد شکاف یا بریدگی می‌تواند کارکرد خود را در دمای 37 درجه سانتی‌گراد، یعنی دمای طبیعی بدن همچنان حفظ کند.

این ماده شبه پلاستیکی از مواد «پلی یورتان» ابر مولکولی تشکیل‌شده که در زمان بریده شدن و یا خراشیده شدن طی چند ساعت می‌تواند به حالت قبلی خود بازگردد. علاوه بر آن می‌تواند بر سایر کاربردهایش، به تولید پانسمان‌های خودترمیم کننده زخم منجر شود که هرگز خراشی روی آن‌ها ایجاد نمی‌شود. این ماده که خود را در درجه حرارت طبیعی بدن‌ترمیم می‌کند و برای انسان سمی نیست، چنان قوی است که می‌تواند در آزمایش‌های کشش شدید، سالم بماند اما زمانی که تکه‌هایی از آن بریده می‌شود و در معرض حرارت ملایم قرار می‌گیرد، مولکول‌های آن به‌آرامی با یکدیگر ترکیب و یکدست می‌شوند. به گفته پژوهشگران دانشگاه ریدینگ، این ماده به‌عنوان بخشی از یک پانسمان زخم می‌تواند به عنوان مانعی استریل عمل کند که به‌طور دائم خود را ترمیم می‌کند و به‌این‌ترتیب نیاز به تعویض پانسمان را هم کاهش دهد. سازگار بودن این ماده برای تجزیه شدن به‌مرورزمان، همانند بخیه‌های حل‌شدنی، آن را برای استفاده داخلی در جراحی‌ها و پانسمان زخم‌ها به گزینه مناسبی بدل می‌کند. این مطالعه در ژورنال Chemica- Science منتشرشده است.

منبع: سپید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ