معیارهای مهم ازدواج از زبان روان‌شناسان در تلگرام؟! (قسمت اول)

jalalvand
چند روز پیش در تلگرام، پستی نظرم را جلب کرد: «همیشه با دید مثبت به همسرتان و ویژگی‌های او نگاه کنید. اگر همسرتان دستور می‌دهد برایش چای دم‌ کنید، به این دلیل است که می‌خواهد خستگی‌اش دربرود تا بتواند خوب به حرف‌های شما گوش دهد.

مشاوره‌های قبل از ازدواج به این دلیل توصیه می‌شوند که در نهایت شما به این نتیجه نرسید که کاش ازدواج نمی‌کردم یا ای‌کاش از میان انتخاب‌هایی که داشتم فرد مناسب‌تری را برمی‌گزیدم.

در مشاوره پیش از ازدواج 2 هدف دنبال می‌شود؛ یکی ارزیابی آمادگی افراد برای ازدواج و دیگری ارزیابی و تعیین میزان تناسب طرفین ازدواج. آمادگی برای ازدواج شامل برخورداری از شرایط مناسب اقتصادی، اجتماعی و عاطفی، شغلی و روانی و به بیان بهتر، پختگی روان‌شناختی فرد برای پذیرش مسئولیت یک رابطه متعهدانه است.

داشتن آمادگی برای ازدواج لازم است ولی کافی نیست چون اگر 2 نفر باوجود آمادگی، تناسب خوبی با هم نداشته باشند باز ممکن است مشکل‌هایی در رابطه زناشویی پیدا کنند.

تناسب افراد برای ازدواج ابعاد مختلفی دارد که شامل تناسب از لحاظ ویژگی‌های شخصیتی، اعتقادات و باورها، ساختار خانوادگی، اصول و ارزش‌ها، فلسفه زندگی و نگرش‌ها به رابطه زناشویی و… است. در مشاوره پیش از ازدواج، مشاوران از انواع روش‌ها شامل مصاحبه‌های روان‌شناختی و آزمون‌های شخصیت استاندارد برای تعیین میزان تناسب افراد کمک می‌گیرند.

برای پاسخ به این سوال که چه افرادی نباید با هم ازدواج کنند، بهتر است افراد را از لحاظ 5 بعد بزرگ شخصیتی مقایسه کنیم که در روان‌شناسی به 5 عامل بزرگ شخصیت معروف است.

1 ثبات هیجانی

بر اساس این عامل اگر فردی که ثبات هیجانی ندارد، خیلی سریع عصبانی می‌شود، نوسان‌های خلقی بارزی دارد، هیجان‌های منفی مانند افسردگی، اضطراب، خشم و کینه‌ورزی را تجربه می‌کند و… با شخصی که ثبات هیجانی خوبی دارد و صبور و بردبارتر است، ازدواج کند، ممکن است ازدواج موفقی داشته باشند، اما ازدواج 2 فردی که ثبات هیجانی ندارند، موفقیت‌آمیز نخواهد بود چون هر 2 دارای مشکل‌های هیجانی و عاطفی هستند و از لحاظ روان‌شناختی پختگی کافی ندارند.

بر اساس نتایج تحقیقات، عامل ثبات هیجانی یکی از قوی‌ترین پیش‌بینی‌کننده‌های پایداری ازدواج است.

2 برون‌گرایی و درون‌گرایی

ازدواج افرادی با درجه‌هایی از برون‌گرایی و درون‌گرایی شاید مشکل زیادی ایجاد نکند و می‌تواند نوعی مکمل سالم محسوب ‌شود، اما زمانی که درجه برون‌گرایی و درون‌گرایی افراطی است و افراد در 2 سر طیف قرار دارند، این ازدواج مشکل‌ساز خواهد شد چون افراد برون‌گرا و درون‌گرا از نظر علایق، فعالیت‌ها، هیجان‌خواهی، جمع‌گرایی و صمیمیت و روابط بین‌فردی تفاوت بسیار زیادی با هم دارند که گاهی در نقطه مقابل هم قرار می‌گیرند.

لطفا ادامه مطلب را در معیارهای مهمازدواج از زبان روان‌شناسان در تلگرام؟! (قسمت اول) بخوانید

منبع: هفته نامه سلامت

لینک مرتبط: در ازدواج موفق؛ جنگ اول به از صلح آخر!

ژن ها چطور در ازدواج موفق یا غلط ما تاثیر دارند؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ