مامان تو سیگار می کشی یا من؟! (قسمت اول)

jalalvand
این روزها متاسفانه در جامعه ما تعداد خانم‌های سیگاری رو به افزایش است. خانم نسرین یکی از همین دختران جوان است که سیگار می‌کشد ولی یادش نمی‌آید کی و چرا اولین سیگار را روشن کرده. اومی‌گوید روزی 5 نخ سیگار می‌کشیده تا اینکه متوجه شده باردار است و چون از مضرات سیگار بر نوزادش می‌ترسیده فورا با مراجعه به متخصص ترک دخانیات سعی کرده با استفاده از جایگزین‌های نیکوتین میزان ضرری که به جنینش می‌رسد را به حداقل برساند. دکتر هومن شریفی از عوارض دود سیگار مادر بر سلامت جنین و نوزاد می‌گوید.

وی در حال حاضر 4 ماهه باردار است و سونوگرافی نشان داده بارداری کاملا طبیعی و جنین سالم است. با دکتر هومن شریفی، معاون مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی در رابطه با استعمال دخانیات در این دوره از زندگی و مضراتی که می‌تواند داشته باشد، نحوه پیشگیری، اطلاع‌رسانی و درمان گفت‌وگو کرده‌ایم.

آقای دکتر! آیا آماری از میزان استعمال دخانیات در کشور مخصوصا میان خانم‌ها و در طول دوران بارداری وجود دارد؟

مطابق آمار در کشور ما حدود 10 درصد افراد دخانیات استعمال می‌کنند. این رقم میان آقایان حدود 22 درصد و در خانم‌ها حدود 2 درصد است. در شهرهای مختلف و حتی کلانشهرهایی مانند تهران، میزان مصرف دخانیات در مناطق مختلف، متفاوت است؛ مثلا در مناطق 1 و 2 تهران، شیوع استعمال دخانیات هم به صورت روزانه، هم تفریحی و حتی تجربی به نسبت سایر ناحیه‌ها بالاتر است. این مساله زنگ خطری است که باید دلایل و راهکارهای آن بررسی شود اما آمار رسمی در مورد میزان استعمال دخانیات در خانم‌های باردار وجود ندارد.

مصرف سیگار یا قلیان در سن باروری و در دوران بارداری چه عارضه‌هایی می‌تواند داشته باشد؟

مضرات مصرف دخانیات از هر نوع، در دوران بارداری به 3 گروه تقسیم می‌شود؛ دوره قبل از بارداری، طی بارداری و بعد از آن. استعمال دخانیات در دوره قبل از بارداری باعث تاخیر لقاح می‌شود. ثابت شده تاخیر لقاح در خانم‌های سیگاری در مقایسه با خانم‌های غیرسیگاری40 درصد بالاتر است.

در صورتی که خانمی بتواند باردار شود، استعمال سیگار و قلیان حتی به میزان کم در دوران بارداری تا75 درصد احتمال بارداری خارج از رحمی را بالا می‌برد و احتمال سقط خود به خودی را 2 برابر افزایش می‌دهد. در ختم بارداری نیز احتمال زایمان پیش از موعد در این گروه از خانم‌ها، 2 برابر سایرین است. اگر خانم سیگاری بتواند زایمان کند، نوزادی با وزن تولد پایین خواهد داشت که میزان اکسیژن خونش بسیار کم است.

لطفا ادامه مطلب را در مامان؛ تو سیگار می کشی یا من؟! (قسمت دوم) بخوانید

منبع: هفته نامه سلامت

لینک مرتبط: خطر سیگار برای مادران باردار را جدی بگیرید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ