با این کار لذت‌بخش خطر ابتلا به آلزایمر را تا ۵۰ درصد کاهش دهید

مهرناز زاوه
اخیرا محققان توانسته‌اند دریابند که فعالیت‌های مختلف فیزیکی از جمله پیاده روی، رقصیدن و حتی باغبانی می‌تواند خطر آلزایمر را تا ۵۰ درصد کاهش داده و به طور همرمان باعث افزایش حجم مغز شود.

اخیرا محققان توانسته‌اند دریابند که فعالیت‌های مختلف فیزیکی از جمله پیاده روی، رقصیدن و حتی باغبانی می‌تواند خطر آلزایمر را تا ۵۰ درصد کاهش داده و به طور همرمان باعث افزایش حجم مغز شود. آنها در این زمینه ۸۷۶ شرکت کننده را در یک بازه‌ی ۳۰ ساله مورد بررسی قرار دادند و از طرفی تست حافظه‌ی بلندمدت بیمارانی را که به طور متوسط ۷۸ سال داشتند تکمیل نمودند و نتایج اسکن مغزی MRI آنها را هم سنجیدند. از طرفی شرکت کنندگان می‌بایست میزان فعالیت فیزیکی خود را هم اعلام نموده و از میزان انرژی خروجی با توجه به مصرف کالری خود را به طور هفتگی ثبت می‌کردند. نتیجه این شد: افزایش مختصر فعالیت فیزیکی با افزایش حجم مغز و کاهش خطر آلزایمر ارتباط مستقیمی دارد.
از طرفی با توجه به آمار برخی شرکت کنندگان مشخص شد انجام عمل باغبانی به طور منظم می‌تواند به کاهش خطر پیشرفت اختلالات مغزی کمک کند. برای نمونه خانم نانسی اُندرا که خودش باغبان بوده و نویسنده کتاب است متوجه امتیازهای این کار شده و معتقد است که این کار نه تنها مزیت‌های فیزیکی دارد، بلکه باعث تجدید قوای مغز هم می‌شود. او در این باره می‌گوید: من زیاد باغبانی می‌کنم، چون اصلا خسته‌ام نمی‌کند. حتی اگر یک گل را بکارید و هر سال کار مشابهی را در ارتباط با آن انجام دهید، نوع رویش‌ آن به خاطر وضعیت آب و هوایی و سایر عوامل با سال گذشته فرق خواهد داشت. و همیشه هم گیاهان جدیدی هست که بخواهید امتحان کنید و بکارید؛ گیاهان جدید و تجربه‌‌های جدید. 
منبع: thehealthsite

کدام حالت خوابیدن باعث افزایش خطر آلزایمر می‌شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ