چطور به بهترین شکل ممکن معذرت‌خواهی کنیم؟

مهرناز زاوه
احساس و آهنگ صدای فردی که عذرخواهی می‌کند می‌بایست اثرات قدرتمند و محکمی برای این کار خود داشته باشد.

شاید ادای بهترین عذرخواهی نسبت به دیگران کمی شیادانه به نظر بیاید، اما تحقیقات جدید توانسته شش مؤلفه را در این باره به ما معرفی کند که باعث می‌شود تأثیرگذاری این کارمان افزایش یابد. توصیه می‌شود تا حد امکان این شش مؤلفه را در عذرخواهی خود اعمال کنید. در دو آزمایش مجزا، دکتر لِویکی و همکارانش این مسئله را در ۷۷۵ نفر مورد بررسی قرار دادند تا ببینند این افراد نسبت به عذرخواهی‌ که شامل یکی از این مؤلفه‌ها باشد چه واکنشی خواهند داشت: اظهار تأسف، توجیه اشتباهی که رخ داده، اظهار کوتاهی در مسئولیت، اقرار اشتباه، پیشنهاد درست کردن اوضاع و تقاضای بخشش.
در شرایطی که بهترین نوع معذرت‌خواهی شامل تمام این مؤلفه‌هاست، تحقیقات نشان می‌دهد که تمام آنها در یک سطح نبوده و با هم برابر نیستند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که مهم‌ترین مؤلفه، اظهار کوتاهی در مسئولیت است. حالا بگویید تقصیر شما بوده و اشتباه کرده‌اید. نکته‌ی جالب اینجاست که در هر دو تحقیق، مسئله‌ی تقاضای بخشش در کمترین سطح اهمیت قرار داشت. 
دکتر لویکی در ارتباط با پژوهش‌های خود بر روی این شرکت کنندگان متوجه شد که آنها تنها اظهارات توأم با عذرخواهی را عنوان داشتند. با این حال احساس و آهنگ صدای فردی که عذرخواهی می‌کند می‌بایست اثرات قدرتمند و محکمی برای این کار خود داشته باشد. واضح است که چیزهایی مانند تماس چشمی و ابراز درست خلوص نیت و صداقت زمانی که رو در روی فرد می‌خواهید عذرخواهی کنید اهمیت فراوانی دارد.
منبع: medicinenet

چطور با استفاده از زبان بدن دروغ را تشخیص بدهیم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ