حاشیه ها و روند بیماری استاد محمدرضا شجریان

پانته آ توتونپیان
محمدرضا شجریان سال‌ها برای مردم خوانده و عشق به او در وجود مردم ایران نهادینه شده است، کوچک و بزرگ هم ندارد؛ کودک همان‌قدر با صدای او عجین می‌شود که بزرگسال از صدای او لذت می‌برد. صدای ربنای استاد شجریان تداعی‌کننده لحظه ملکوتی عبادت است حتی اگر آن را در ماهی غیر از ماه مبارک رمضان یا در جایی غیر از تلویزیون رسمی مثلا در دستگاه پخش اتومبیل شخصی‌ات بشنوی.

رفاقت 15 ساله شجریان و سرطان
نوروز95 یک دعا به دعاهای ملت ایران اضافه کرد: دعا برای سلامت استاد شجریان. وقتی پیام نوروزی او در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دست به دست چرخید و مردم دانستند که او 15سال است با بیماری مبارزه می‌کند. البته پیش از این در اسفندماه خبری مبنی بر لغو کنسرت او در ارمنستان در سایت رسمی‌اش منتشر شد که نخستین زمزمه‌های آشکار شدن بیماری او بود. محمدرضا شجریان در توضیح لغو این کنسرت در سایت رسمی‌اش نوشت: «پزشک معالجم موردی را در ام‌آر‌آی اخیرم مشاهده کرد که قاطعانه از من خواست سفرم را لغو کرده تا برای ٦ تا ٨هفته زیر‌نظر ایشان به معالجه و درمان مورد دیده شده بپردازیم. من هم با اکراه مجبور به پذیرفتن آن شدم.» البته قبل‌تر هم باید بویی از بیماری استاد به مشام‌مان می‌رسید، یعنی شهریور سال94 که او به علت مشکل ریوی در بیمارستان بستری شد. به‌هرحال پیام نوروزی ایشان تمام تردیدها را از بین برد و مردم دانستند که وی به سرطان کلیه مبتلاست. 

وضعیت شجریان از زبان مسئولان
دکتر مجید پازوکی درباره بیماری شجریان می‌گوید: «کلیه چپ استاد به سرطان مبتلاست که متاستاز (به مغز) هم در این میان وجود داشته است. روند درمان به‌خوبی پیش رفته و امیدواریم بهبودی به‌ زودی زود حاصل شود. استاد سال‌هاست با بیماری درگیر است و حتی برخی دوستان نزدیک استاد از بیماری وی خبر نداشتند چرا‌که استاد دوست نداشت مردم را نگران کند و در این سال‌ها بهترین کنسرت‌های خود را برگزار کرد.» دکتر قاضی‌زاده‌هاشمی هم که در تمام این مدت پیگیر احوال و روند درمان استاد بوده، درباره وضعیت سلامت او در اینستاگرام خود نوشت: «در تماس تلفنی با استاد شجریان ضمن تبریک سال نو، جویای احوال‌شان شدم. روحیه ایشان بسیار خوب و صدای‌شان مثل همیشه با‌صلابت، پر‌توان و سرحال بود. از اینکه خبر سلامت‌شان را از خودشان می‌شنیدم خوشحال شدم و لازم دیدم به‌دلیل دوستی دیرینه و ارادت به ایشان و با اطلاع دقیق از وضعیت سلامت‌شان و ارتباط با خانواده استاد در طول دو سال گذشته، یاد‌آور شوم که ان‌شاءالله ایشان در دو تا سه ماه آینده به کشور باز‌می‌گردد و پزشکان متخصص ایشان در ایران اقدامات مورد‌نیاز و باقی‌مانده را پی خواهند گرفت. وظیفه خود می‌دانم به‌عنوان یک دوست، یک ایرانی و یک علاقه‌مند به آثار ایشان و نیز به‌دلیل مسئولیتم در دولت، درخصوص هرگونه حمایت برای تسریع در درمان و بهبود ایشان از هیچ کوششی مضایقه نکنم.» علی مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد هم می‌گوید: «بیماری استاد از قبل وجود داشت و من از گذشته در جریان بیماری استاد بودم. ایشان پیگیر درمان خود هستند و حال عمومی‌شان خوب است.»

اطمینان از حال شجریان
 در این میان رایان شجریان پسر محمدرضا شجریان هم در صفحه شخصی خود د

رباره آخرین وضعیت پدرش به مردم امیدواری داده و نوشت: «پدر روحیه بسیار خوبی دارند. بسیار مثبت هستند و مثل همیشه خنده روی لبان‌شان هست. ما یا بهتر بگویم عاشقان پدر، باید فقط به خوب شدن پدر فکر کنیم، همان‌طور که ما گاهی اوقات برای مبارزه با غم‌های‌مان به آواز او گوش می‌دهیم. حالا نوبت ماست که با انرژی مثبت و دعای خیرمان به او روحیه‌ای دوبرابر بدهیم. حال پدر خوب است و با معالجاتی که اینجا در حال انجام است، باز هم پدر سلامت خود را پیدا کرده و به‌زودی هم روی صحنه برمی‌گردد.» 

استاد از سلامتی اش خبر داد
محمدرضا شجریان هم در پیامی دوستانه از احوالپرسی وزیر بهداشت تشکر کرده و پیامی صوتی برای او فرستاده است. او در این پیام از سلامت خود برای دوستانش خبر می‌دهد و می‌گوید: سلام، دکتر هاشمی، ممنونم که پیگیر احوال من هستید، من الحمدلله حالم خوب است و در کنار خانواده هستم، تا دو یا سه ماه دیگر نیز کار درمان من به نتیجه مطلوب می‌رسد، به دوستان بگویید حالم خوب است.
البته پس از پیگیری زیاد نتوانستیم اطلاعات بیشتری از نزدیکان ایشان به دست آوریم و همه به اطلاعاتی که تا‌کنون منتشر شده، بسنده کردند و فقط از مردم خواستند برای سلامت او دعا کنند.

نامه منسوب به همسر شجریان کذب است 
در روزهای گذشته حاشیه مهم دیگری هم اتفاق افتاد و آن نامه‌ای منسوب به همسر اول شجریان بود که در فضای مجازی دست به دست می‌شد. در این نامه او با لحنی گله‌مند از بیماری و زندگی خصوصی شجریان سخن گفته بود. «آوا مشکاتیان» نوه دختری شجریان در پیامی، نامه منسوب به همسر سابق این خواننده را ساختگی و دروغین خواند. نام همسر اول شجریان فرخنده گل‌افشان و نام همسر دوم  او کتایون خوانساری است. این در حالی است که نامه ای که در فضای مجازی منتشر شده بود با امضای «شهرناز جمشیدی» بود. پر واضح بود که شهرناز جمشیدی هویت واقعی نداشته و این نامه از اساس کذب بوده و مشخص نیست با چه نیتی در فضای مجازی منتشر شده است.

ادامه ی این مقاله را در شماره 154 مجله ی سیب سبز بخوانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ