همه‌گیری مالاریا در ۳ استان کشور!

jalalvand
معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به شناسایی ۱۵۷۲ مورد مالاریا به صورت همه‌گیری و وارده در سال گذشته گفت: مالاریا در ۳ استان سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان به صورت همه‌گیری وجود دارد.

علی‌اکبر سیاری در همایش روز جهانی مالاریا اظهار داشت: جهان عاری از مالاریا از برنامه‌های جهانی است که تحقق آن آروزی همه تلاشگران این عرصه است.

وی با اشاره به ضرورت ریشه‌کنی مالاریا در کشور تصریح کرد: بیماری مالاریا در 3 استان سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان به صورت آندمیک و همه‌گیری وجود دارد و در دیگر مناطق کشور نیز به صورت موردی، پراکنده، محلی و انتقالی موارد ابتلا به مالاریا گزارش می‌شود.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به شناسایی 1572 مورد مالاریا در سال گذشته افزود: براساس گزارشی که در سال گذشته ارائه شد در 9 شهرستان کشور 178 مورد بیمار مبتلا به مالاریا شناسایی شد و همچنین در 23 شهرستان نیز 1394 مورد مالاریای وارده داشتیم.

وی افزود: فزونی تعداد مبتلایان به مالاریای وارده نگران کننده است و این هشدار را می‌دهد که امکان گسترش آن وجود دارد.

سیاری با اشاره به روند کاهشی افراد مبتلا به مالاریا در کشور گفت: به منظور دستیابی به اهداف و تحقق برنامه حذف مالاریا باید با مدیریت مناسب تهدیدها به فرصت تبدیل شود و نقاط ضعف شناسایی و نقاط قوت نیز تقویت شوند.

وی با تأکید بر اینکه همکاری‌های بین بخشی برای اجرای برنامه حذف مالاریا باید تقویت شود، عنوان کرد: در کنترل بیماری‌های واگیر حمایت تکنیکال بین‌المللی بسیار ارزشمند است در این راستا در شرایط تحریم حمایت‌های مالی و بین‌المللی اثربخشی به کشور ما از نظر تهیه تجهیزات و تکنولوژی برای مقابله با مالاریا شد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه برای اجرای برنامه حذف مالاریا باید کیفیت کار و هزینه تمام شده خدمت مورد توجه قرار گیرد، افزود: مدیران و کارشناسان این عرصه باید از نظر مهارت دانش ارتقا یابد و انگیزه آنها برای ادامه فعالیت نگهداری شود.

وی اظهار داشت: بلوچستان و پاکستان به عنوان کشورهای همسایه ما در بدترین وضعیت و نوع مالاریا قرار دارند که باید دستاوردها و تجربیات مقابله با مالاریا بین آنها به اشتراک گذاشته شود.

سیاری تأکید کرد: مالاریا قابل بازگشت است و باید مراقبت شود و برای حذف مالاریا نیاز به عزم جهانی احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه حذف مالاریا باید به تقاضای اجتماعی از پائین و حمایت سیاسی از بالا تبدیل شود، گفت: مردم، مسئولان و رسانه عمومی باید اجرای برنامه حذف مالاریا را به عنوان دغدغه اصلی بشناسند و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند.

منبع: تسنیم

لینک مرتبط: خطر بازگشت مالاریا به ایران!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ