آووکادو برایتان خوب است یا بد؟

مهرناز زاوه
اگر تا به حال به خاطر ترس از چربی از خوردن آووکادو سر باز می‌زدید، بهتر است تجدید نظر کنید!

اگر تا به حال به خاطر ترس از چربی از خوردن آووکادو سر باز می‌زدید، بهتر است تجدید نظر کنید! آووکادو نه تنها سرشار از مواد مغذی است، بلکه با هر نوع رژیم غذایی سازگار است؛ صرف نظر از اینکه گیاهخوار هستید یا از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کنید. آووکادو نسبت به سایر سبزیجات کالری بیشتری دارد و به لطف محتوای سرشار از فیبر و چربی خود، شما را سیر نگه می‌دارد.
مزیت: چربی اشباع‌نشده
بافت خامه‌ای آووکادو (و عطر و طعم غنی این ماده غذایی) به علت وجود چربی‌های اشباع‌نشده تحقق یافته است. چربی‌های اشباع‌نشده تاثیر بسزایی در سلامت قلب دارند و نه تنها سطح کلسترول‌های بد را کاهش می‌دهند، بلکه موجب افزایش سطح کلسترول‌های خوب در بدن می‌شوند.
چربی‌های اشباع‌نشده به شما انرژی می‌دهند، چون منبع انرژی هستند؛ همچنین پوست شما را از داخل مرطوب نگه می‌دارند. این چربی‌ها به شما کمک می‌کنند که سایر مواد مغذی را بهتر جذب کنید. مثلا اگر یک سالاد اسفناج با چند تکه آووکادو میل کنید، مواد مغذی اسفناج را بهتر جذب خواهید کرد.
مزیت: فیبر
افزودن آووکادو به رژیم غذایی باعث افزایش فیبر مصرفی‌تان می‌شود. اگر می‌خواهید لاغر شوید یا وزن خود را ثابت نگه دارید، بهتر است آووکادو مصرف کنید. فیبر موجود در آووکادو کمک می‌کند که بدون دریافت کالری، احساس سیری کنید. در واقع، پس از خوردن غذاهای سرشار از فیبر مثل آووکادو کمتر گرسنه می‌شوید. فیبر رژیم غذایی شما را تنظیم می‌کند و عملکرد دستگاه گوارش‌تان را بهبود می‌‌بخشد. نصف آووکادو، یک‌چهارم از فیبر مورد نیاز روزانه شما را تامین می‌کند. خوردن یک چهارم فنجان گواکامولی، ۱۵ درصد از فیبر مورد نیاز شما را تامین می‌کند.
مزیت: مولتی ویتامین طبیعی
افزودن آووکادو به رژیم غذایی آسان‌ترین راه برای افزایش سطح ویتامین و مواد معدنی در بدن است. آووکادو سرشار از ویتامین K است که برای سلامت استخوان و التیام پس از آسیب‌دیدگی ضروری است. همچنین حاوی ویتامین ب-کمپلکس است که موجب افزایش متابولیسم بدن می‌شود و به جریان خون سرعت می‌بخشد. با مصرف آووکادو مقدار زیادی ویتامین C دریافت می‌کنید که پوست‌تان را صاف کرده، سلامت استخوان‌ها را تامین نموده و سیستم ایمنی بدن‌تان را قوی نگه می‌دارد. بنابراین کاملا برای فصل سرد زمستان آماده خواهید بود!
آووکادو منبع آهن گیاهی است که باعث افزایش جریان اکسیژن در بدن شده و سطح انرژی بدن را بالا می‌برد؛ همچنین پوست شما را روشن و درخشان جلوه می‌دهد. پتاسیم موجود در آووکادو نیز عضلات و اعصاب شما را سالم نگه می‌دارد و به سلامت قلب در برابر بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند.
مزیت: آنتی اکسیدان ضد‌پیری
آووکادو اکسیر جوانی نیست؛ اما سرشار از مواد مغذی است و آنتی اکسیدان‌های ضد پیری دارد. بخشی از روند پیری که در سطح پوست و مو قابل مشاهده است، به دلیل آسیب سلولی ناشی از دریافت سموم موسوم به رادیکال‌های آزاد رخ می‌دهد. این رادیکال‌های آزاد باعث بروز تغییرات میکروسکوپی در DNA فرد شده و بافت سلولی را مختل می‌کنند. بنابراین، با افزایش سن متوجه بروز چین و چروک، تنک شدن موها و افتادگی پوست خود می‌شوید.
آنتی اکسیدان‌ها به طور طبیعی با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند و عملکرد سلول‌های بدن را بهبود می‌بخشند. آووکادو با تامین طیف وسیعی از آنتی اکسیدان‌ها، از ویتامین C گرفته تا ترکیبات فنلی، سلول‌های شما را سالم نگه می‌دارد و شما را جوان‌تر نشان می‌دهد.
جنبه‌ی منفی: کالری بالا
آووکادو می‌تواند در هر رژیم غذایی وجود داشته باشد، اما باید به مقدار آووکادوی مصرفی در هر وعده غذایی توجه کنید. خیلی از سبزیجات کالری کمی دارند، از این رو می‌توانید تا می‌توانید آنها را بخورید. اما آووکادو به تنهایی بیش از ۳۰۰ کالری دارد و می‌تواند وزن شما را در عرض یک هفته یک و نیم پوند بالا ببرد. بنابراین اگر هر روز آووکادو می‌خورید، به حجم مصرفی خود بیشتر توجه کنید.
نحوه مصرف آووکادو
شما می‌توانید از آووکادوی له‌شده به عنوان یک جایگزین مناسب برای سس مایونز استفاده کنید یا آووکادوی له‌شده را به همراه نان تست میل کنید. افزودن چند تکه آووکادو به سالاد هم گزینه خوبی است. اگر به خوردن میان‌وعده عادت دارید، می‌توانید با استفاده از آووکادوی له‌شده و مخلوط پوره سالسا و آب لیمو، گواکامولی تهیه کنید.
منبع: ehow

آووکادو، اسلحه‌ای کارا برای مبارزه با سرطان خون

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ