ایران در جمع پیشتازان پیوند مغز استخوان دنیا قرار دارد

a.mahammadi
رئیس بخش خون و هماتولوژی بیمارستان دکتر شریعتی تهران گفت: تا کنون شش هزار پیوند مغز استخوان در کشور انجام شده است و با این وضعیت ایران در جمع پیشتازان پیوند مغز استخوان و در کنار کشورهای مطرح دنیا قرار دارد.

به گزاش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،اردشیر قوام زاده روز پنجشنبه در مراسم گرامیداشت مقام معلم و تجلیل از استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان افزود: این آمار چشمگیر، افزون بر پیوند ایران به بانک جهانی سلول های بنیادی مغز استخوان، است.
وی اظهار کرد: 25 سال از اولین پیوند مغز استخوان و هزاران پیوند موفق در کشور می گذرد و مسئولان کشور باید بیش از گذشته به دستاوردهای علمی و پیوندهای مغز استخوان موفقِ انجام شده افتخار کنند.
رئیس بخش خون و هماتولوژی بیمارستان دکتر شریعتی تهران ادامه داد: هم اکنون 68 درصد افراد پیوند مغز استخوان به حیات خود ادامه می دهند و درمان آنها نیز به لحاظ اقتصادی در مقایسه با سرطان مشکلات کمتری دارند.
قوام زاده افزود: از زمان راه اندازی فوق تخصص رشته تخصصی خون و سرطان در سال 62 تاکنون در کشور نزدیک به 252 نفر در این رشته تحصیل کرده اند که نزدیک به 240 نفر از آنان در بیمارستان دکتر شریعتی آموزش های لازم را فرا گرفته اند.
وی ابراز کرد: هم اکنون در همه استان ها متخصصان خون و سرطان که افرادی بسیار توانا و مورد تایید هستند، نسبت به درمان بیماران اقدام می کنند.
وی رعایت اخلاق مداری را از مولفه های مهم در موفقیت در امر درمان عنوان و خاطرنشان کرد: درمان بیماران فقط با هدف ثروت اندوزی اشتباه است چرا که رضایت درونی را به دنبال ندارد.
دکتر اردشیر قوام زاده، فوق تخصص خون و سرطان و برنده این جایزه، نخستین دانشمندی است که در ایران، پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز از راه پیوند مغز استخوان و پیوند از طریق خون محیطی را به انجام رسانده است.
وی جایزه برترین محقق جهان در زمینه سرطان و بیماری‌های خونی کمیته مطالعات بین‌المللی مرکز تحقیق بین‌المللی خون و پیوند مغز استخوان آمریکا را دوم فوریه 2012 طی گردهمایی ادواری دریافت کرده است.

منبع: سلامت نیوز

پیوند مغز استخوان راهی برای درمان بیماری میلوفیبروز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ