همه چیز بجز شیر مامان؟!

jalalvand
همیشه مادران جوانی که تازه اولین فرزند خود را بزرگ می کنند، در این راه سوالات زیادی برای آن ها پیش می آید؛ دکتر بهشته النگ - فوق‌تخصص تغذیه کودکان و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی به چند سوال کوتاه درباره تغذیه تکمیلی شیرخواره ها، توضیحات مفیدی را در اختیار ما قرا دادند که در مطلب زیر می خوانید.

بهترین پوره‌ها برای شیرخوار 6 ماهه‌ای که می‌خواهد تغذیه تکمیلی‌اش را شروع کند، کدام‌ها هستند؟ آیا هنوز هم تهیه حریره بادام توصیه می‌شود؟

بهترین و کم‌آلرژی‌‌ترین غذا برای کودکانی که 6 ماه آنها به پایان رسیده و می‌خواهند تغذیه تکمیلی را شروع کنند، فرنی آرد برنج است. ترجیح ما این است که این فرنی در منزل تهیه شود اما اگر مادری قصد دارد انواع آماده آن را از داروخانه بخرد باید فقط فرنی‌های حاوی برنج را خریداری کند و از خرید انواعی از آنها که حاوی میوه، شیر، خرما و… هستند، بپرهیزد.

حریره بادام را می‌توان جزو غذاهای کمکی کودک قرار داد ولی این غذا کالری بسیار بالایی ندارد. به همین دلیل می‌توان شیره بادام را با فرنی آرد برنج مخلوط کرد. البته این غذا برای کودک 6 ماهه مناسب نیست و می‌توان آن را برای کودکان 9 ماه به بالا تهیه کرد.

توجه داشته باشید برای تهیه فرنی برای کودک 6 ماه تا 1 سال به هیچ‌وجه نباید از شیر پاستوریزه استفاده کنید. به جای شیر باید از آب جوشیده‌شده استفاده کرد. در صورتی که قوام و غلظت فرنی زیاد شود، می‌توان آن را با شیرمادر یا در صورتی که کودک شیرخشک‌خوار است با شیرخشک آماده رقیق کرد.

همچنین توصیه می‌شود از افزودن شکر به فرنی خودداری کنید زیرا ترجیح ما این است که به غذای کودک طعم خاصی داده نشود مگر اینکه کودکی کمبود وزن داشته باشد. در آن صورت می‌توان به فرنی، شکر و کره هم اضافه کرد اما در مورد کودکانی که وزن طبیعی دارند، نیازی به اضافه کردن شکر و کره نیست.

توجه داشته باشید غذای اصلی کودک از 6 تا 12 ماهگی شیرمادر است و غذای کمکی همان‌طور که از نامش پیداست برای کمک به تغذیه بهتر کودک به او داده می‌شود، بنابراین اولویت اول ما شیرمادر است. معمولا یک کودک 6 ماهه در طول روز بین 8 تا 10 وعده از شیرمادر تغذیه می‌کند. پس از هر بار شیردهی می‌توان به کودک غذای کمکی داد اما ابتدا باید با یک وعده غذای تکمیلی در روز شروع کنید و بعد آن را طی روزهای بعد به 2 بار، 3 بار و بیشتر برسانید.

به عبارت دیگر، غذای تکمیلی باید به‌تدریج و با مقدار کم شروع و سپس بر میزان و تعداد دفعات آن افزوده شود. توجه کنید هیچ‌‌گاه با زور و فشار به کودک غذا نخورانید و میل و اشتهای او را در نظر بگیرید.

آیا خوردن کفیر را برای شیرخواری که تغذیه تکمیلی‌اش آغاز شده، در ماه‌های اول توصیه می‌کنید؟

کفیر یک نوع دوغ مخصوص است که ما اصل آن را در ایران نداریم. در مناطقی از لرستان نوعی از کفیر تهیه می‌شود که آن هم پاستوریزه نیست و دادن محصولات غیرپاستوریزه به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

در منابع اطفال به نوع پاستوریزه‌شده کفیر هم اشاره‌ای نشده که بتوان همزمان با شروع تغذیه تکمیلی از آن استفاده کرد. ضمن اینکه دوغ از خانواده شیر است که مصرف آن در کودکان زیر یک سال ممنوع است.

توجه داشته باشید برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکلی در تغذیه و سلامت کودکتان فقط به توصیه کارشناسان تغذیه یا متخصصان کودکان توجه کنید و از دادن هر نوع غذایی به کودکان به جز آنچه توصیه می‌شود، بپرهیزید.

منبع: هفته نامه سلامت

لینک مرتبط: غذای جامد، عامل شکل‌گیری میکروبیوتای روده از ۹ ماهگی

چه موقع از غذای کمکی برای نوزاد استفاده کنیم ؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ