چگونه دردهای ناشی از آرتروز را بشناسیم؟

mousavi
حدود 40 تا 50 درصد دردهای شانه و بازو، ناشی از سائیدگی مفاصل و آرتروز مهره‌های ناحیه گردن و ضعف ماهیچه‌های آن است.

مهدی آزما، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: مفصل محل تقاطع و تقابل دو استخوان است و استخوان‌ها در محل مفصل یک روکش غضروفی دارند.

وی، با بیان اینکه برای پیشگیری از آسیب و دررفتگی استخوان‌ها باید ماهیچه‌هایی که مفصل را پوشش می‌دهند، همیشه قدرت عضلانی کافی داشته باشند، تصریح کرد: اگر ماهیچه‌ها ضعیف باشند، نه تنها انسان بار کمتری را می‌تواند حمل کند و زودتر خسته می‌شود، بلکه مفصل‌ها نیز دچار سائیدگی می‌شوند که این همان آرتروز است.

آزما با اشاره به اینکه درصد زیادی از سردردها به نوعی با سائیدگی مفصل و آرتروز در ارتباط است، تأکید کرد: حدود 40 تا 50 درصد دردهای شانه و بازو، ناشی از سائیدگی مفاصل و آرتروز مهره‌های ناحیه گردن و ضعف ماهیچه‌های آن است.

وی گفت: در اغلب موارد دردهای ناحیه کمر و دیسک، از مهره‌های کمر و از ضعف‌ ماهیچه‌های پشت و ماهیچه‌های شکم ناشی می‌شود.

آزما، با بیان اینکه آرتروز معمولاً در سنین بالای 60 سال رخ می‌دهد، تصریح کرد: در چند سال اخیر شیوع آرتروز در افراد میانسال و حتی جوان افزایش یافته که علت آن را باید در نوع زندگی افراد جامعه جستجو کرد.

وی افزود: ورزش نکردن، بلند کردن اجسام سنگین، انجام حرکات سخت ورزشی، بالا رفتن زیاد از پله‌ها، بدنشستن، ایستادن‌های طولانی و تغذیه نامناسب از دلایل گسترش آرتروز کاهش سن ابتلا به آن است.

آزما خاطرنشان کرد: در حالیکه درمان عارضه‌های مفصلی و استخوانی معمولاً کاری پرهزینه و دشوار بوده و فرد مبتلا دچار مشکلات و محدودیت‌های زیادی می‌شود، اما پیشگیری از این بیماری‌ها بسیار کم هزینه‌تر و راحت‌تر بوده و به کمی مراقبت و توجه نیاز دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

مطلب مرتبط:

خوراکی های مفید برای بیماران مبتلا به آرتروز

تاثیر روغن ماهی در برطرف کردن درد آرتروز چقدر است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ