منشا 85 درصد حساسیت ها پیدا شد!

faateme1366
رئیس مرکز تحقیقات آلرژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: 85 درصد بروز حساسیت های غذایی در افراد به مصرف چند گروه مواد خوراکی و غذایی محدود می شود.

دکتر فرحزاد جباری آزاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: شیر و گوشت گاو، تخم مرغ، گندم و جو، غذاهای دریایی مانند ماهی و میگو، برخی از مغزها چون بادام زمینی و گردو بخش عمده حساسیتهای غذایی را موجب می شوند

این پزشک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: هر ماده غذایی می تواند برای فردی که زمینه ژنتیکی داشته، باعث ایجاد حساسیت و آلرژی شود و برخی افراد نیز به میوه ها و مواد خوراکی مانند خربزه، گوجه فرنگی، بادمجان و فلفل آلرژی دارند.

وی با بیان اینکه حساسیت های غذایی در دنیا و کشورمان رو به رشد است، افزود: مصرف بی رویه فست فودها، مواد غذایی مملو از سس و مواد نگهدارنده، سیر صعودی حساسیت های غذایی را افزایش داده است.

دانشیار گروه آلرژی و ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: شیوع حساسیت های غذایی در کودکان بیشتر مشاهده می شود و بین چهار تا شش درصد گزارش شده است که یان رقم در بزرگسالان بین یک تا چهار درصد است.

دکتر جباری آزاد تاکید کرد: بهترین توصیه برای درمان تمام حساسیت ها شامل تنفسی، گوارشی، دارویی و غذایی اجتناب از عامل ایجاد آن است و وقتی فرد بداند که نسبت به چه ماده غذایی حساسیت دارد، باید از مصرف آن خودداری کند.

وی استفاده از داروها برای کنترل علائم و در نهایت استفاده از واکسن مربوطه را از دیگر مراحل درمان و کنترل حساسیت های غذایی عنوان کرد.

حساسیت غذایی، واکنش‌ زیاد دستگاه ایمنی به‌ برخی‌ غذاها یا موادی‌ است که‌ معمولاً بی‌خطرند و این‌ واکنش‌ های‌ نامطلوب‌ ممکن‌ است‌ ارثی‌ یا ناشی‌ از یک‌ نقص‌ اکتسابی‌ بیوشیمیایی‌ باشد.

علائم‌ حساسیت های غذایی ممکن است بعد از چند دقیقه، چند ساعت و یا حتی یک تا دو روز پس‌ از خوردن‌ یک ماده غذایی بروز کند.

اسهال، درد شکمی‌، نفخ و باد شکم‌، کهیر، تورم‌ صورت‌، خارش، تورم‌ دست‌ها و پاها، آسم، تهوع و استفراغ و سرفه از علائم حساسیت های غذایی است.

منبع: ایرنا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ