نجات فرد با فرو کردن خودکار در گلویش! درست یا غلط؟!

faateme1366
کمتر صحنه‌ای در فیلم‌هاست که تاثیرگذارتر از هنگامی باشد که بازیگری جان یک فرد در حال مرگ را با فروکردن خودکار به گلویش برای باز کردن مجرای هوایی‌اش نجات دهد، اما یک بررسی جدید در آلمان نشان می‌دهد که تماشاگران نباید این شگرد را در خانه به کار گیرند.

پژوهشگران در این بررسی ۱۰ نفر را واداشتند که با فرو کردن خودکار با سر توپی به درون گلوی ۱۰ جنازه تازه مجرایی برای عبور هوا باز کنند. با اینکه همه این شرکت‌کنندگان توانستند خودکار را از پوست بگذرانند، فقط یک نفر توانست آن را به مجرای هوایی برساند.

       دکتر مایکل کمالی رئیس بخش پزشکی اورژانس در دانشگاه روچستر می‌گوید: «این نتایج نشان می‌دهند که افراد نباید کاری را به صرف خواندن درباره آن یا دیدن آن در رسانه‌ها انجام دهند.»

       این عمل که در پزشکی کریکوتیروئیدوتومی نامیده می‌شود، در موقعیت‌های اورژانس برای برقراری جریان هوا هنگامی‌که روش‌های معمول‌تر به خاطر تروما یا ضربه، التهاب یا انسداد عملی نیستند، انجام می‌شود.

       اما کارکنان اورژانس برای انجام این کار از تیغ جراحی و لوله استفاده می‌کنند، نه خودکار با سر توپی.

       این پژوهشگران در مقاله‌شان در ۱۹ آوریل در ژورنال پزشکی اورژانس می‌نویسند که برخی از درس‌نامه‌های پزشکی استفاده از خودکار با سر توپی به‌عنوان لوله تنفسی را در مواقع اضطراری توصیه می‌کنند، اما شواهد درباره تاثیربخش بودن این شیوه متناقض است.

       دکتر اولریخ کیسر از دانشگاه ماکزیملیان- لودویگ مونیخ و همکارانش که سه گونه متفاوت خودکار با سرتوپی را آزمایش کردند تا ببینند آیا می‌توان از آن‌ها به‌عنوان لوله‌های تنفسی استفاده کرد یا نه. دو گونه خودکار توانستند به‌نوعی برش را ایجاد کنند.

       آنان در مرحله بعد، از ۱۰ نفر از مشاغل گوناگون- وکیل، افسر پلیس و دانشجو- خواستند تا با استفاده از این خودکارها روی جسد ۱۰ فردی که در روز گذشته مرده بودند، کریکوتیروئیدوتومی انجام دهند.

       شش نفر از شرکت‌کنندگان گلو را بسیار پایین‌تر از محل درست سوراخ کردند و خودکار را به درون غده تیروئید فروبردند. سه نفر از شرکت‌کنندگان گلو را در نقطه درست سوراخ کردند اما فقط یک نفر توانست پوست، لیگامان‌ها و دیواره مجرای تنفسی را سوراخ و جریان هوا را برقرار کند. این شخص بیش از ۵ دقیقه زمان صرف کرد و سه بار تلاش کرد و صبر و نیروی زیادی به خرج داد تا توانست این عمل را انجام دهد. این پژوهشگران می‌نویسند:‌ «انجام کریکوتیروئیدوتومی با خودکار با سر توپی تقریباً ناممکن است.» درعین‌حال آنان یادآور شدند که خود کار با سر توپی را که مغزی آن خارج شده باشد می‌توان به‌عنوان مجرای تنفسی به کار برد، به شرطی که اول با یک ابزار تیز سوراخی به درون مجرای هوایی باز شده باشد.

       کمالی گفت که در مواجهه با شخصی که دچار مشکل تنفسی شده است، همیشه باید اول به سرویس اورژانس تلفن کرد. او گفت: «تلاش برای انجام این کار بدون داشتن هر نوع تجربه پزشکی بالقوه ممکن است به شکست بینجامد و عواقبی هم برای بیمار ایجاد کند. من به افراد توصیه نمی‌کنم که این کار را انجام دهند.»

منبع: روزنامه سپید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ