۶ کاری که امگا۳ برای سلامتتان می‌کند و ۳ کاری که نمی‌کند-قسمت اول

مهرناز زاوه
تحقیقات مربوط به روغن ماهی همیشه متناقض بوده‌اند. اما به نظر می‌رسد که دریافت اسیدهای چرب امگا۳ از طریق رژیم غذایی با دریافت اسیدهای چرب امگا۳ از طریق مکمل کاملا متفاوت باشد.

هر بار که مکمل‌های حاوی روغن ماهی مصرف می‌کنید، احتمالا از خود می‌پرسید «آیا واقعا ارزشش را دارد؟» طعم دهان پس از مصرف آن چندان خوشایند نخواهد بود، اما این ترکیبات روغنی (به لحاظ فنی، دو اسید چرب امگا۳ که دوکوزاهگزائنوئیک اسید [DHA] و ایکوزاپنتانوئیک اسید [EPA] نام دارند) نقش قابل توجهی در مبارزه با التهاب و بیماری‌های قلبی دارند. بنابراین، در همان نگاه اول به این پرسش یک پاسخ مثبت می‌دهید.
تحقیقات مربوط به روغن ماهی همیشه متناقض بوده‌اند. در واقع، در مورد هر یک از فوایدی که برای امگا۳ مطرح می‌شود، دیدگاه‌های ضد و نقیضی وجود دارد. اما به نظر می‌رسد که دریافت اسیدهای چرب امگا۳ از طریق رژیم غذایی با دریافت اسیدهای چرب امگا۳ از طریق مکمل کاملا متفاوت باشد. به طور کلی، دریافت امگا۳ از طریق خوردن ماهی مزایای زیادی دارد، اما مصرف مکمل‌های امگا۳ اثرات مشابهی ندارد. این را پل-ام-کوتس، مدیر دفتر مکمل‌های طبیعی (ODS) در موسسه ملی بهداشت می‌گوید. محققان هنوز به علت این مسئله پی نبرده‌اند.
هنوز سوالات زیادی درباره امگا۳ وجود دارد که پاسخ دادن به آنها تحقیقات بیشتری را می‌طلبد. در این میان، شما را با قابلیت‌های اسیدهای چرب امگا۳ آشنا می‌کنیم و مزایای سلامتی آنها را معرفی می‌نماییم. 
۱. نمی‌تواند از حافظه شما محافظت کند
حداقل می‌توان با اطمینان گفت که مکمل‌های امگا۳ قادر به انجام این مهم نیستند. یکی از بزرگ‌ترین و طولانی‌مدت‌ترین مطالعاتی که در رابطه با قرص‌های امگا۳ به انجام رسید، نشان داد که این ترکیبات هیچ فایده‌ای برای مغز انسان ندارند. این مطالعه در مدت ۵ سال و بر روی ۴ هزار نفر با میانگین سنی ۷۲ سال انجام گرفت.
نویسنده مطالعه، امیلی چو می‌گوید: «تحقیقات نشان می‌دهند که این ترکیبات چرب مزایای قابل توجهی بر روی مغز حیوانات دارند، اما بر روی انسان تاثیر چندانی نمی‌گذارند. در مطالعه او، دوز روزانه هزار میلی‌گرمی که به مدت ۵ سال در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفته بود، کمکی به تقویت حافظه آنها نکرد. او معقتد است: «این امکان وجود دارد که دوزهای بالاتر مفید باشند. به عقیده او، دریافت امگا۳ از طریق رژیم غذایی باید به مغز ما کمک کند.
۲. می‌تواند با التهاب مبارزه کند
دو نوع التهاب وجود دارد. یکی التهاب حاد است و زمانی رخ می‌دهد که بدن در حال مبارزه با یک بیماری، درمان رگ به رگ شدن یا سرفه ناشی از حمله آسم باشد. نوع دیگر التهاب مزمن است که ظاهرا بی‌خطر است، اما شما را در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و آرتریت قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد که دریافت امگا۳ از طریق رژیم غذایی و مکمل، بر هر دو نوع التهاب اثرگذار است. برای آنکه درک بهتری از قابلیت‌های امگا۳ در رفع التهاب داشته باشید، می‌بایست به پیامدهایی توجه کنید که در صورت عدم مصرف امگا۳ گریبان شما را خواهند گرفت.
۳. به تسکین درد مفاصل کمک می‌کند
شواهد نشان می‌دهند که مصرف امگا۳ نقش بسزایی در کاهش درد دارد. البته از عملکرد دقیق امگا۳ در این مورد اطلاع چندانی در دست نیست. اما می‌دانیم که مکمل‌های امگا۳ به درمان آرتریت روماتوئید کمک می‌کنند؛ این عارضه یک بیماری خود ایمنی است که مفاصل را آزار می‌دهد. بیماران مبتلا به این عارضه می‌توانند با مصرف روغن ماهی از شدت التهاب خود بکاهند، اما این مکمل ها در افراد مختلف تاثیر مشابهی ندارند.
۴. شما را از بیماری‌های قلبی مصون می‌دارد، اما زندگی شما را نجات نخواهد داد
امگا۳ به‌طور کلی با سلامت قلب در ارتباط است. محققان دانمارکی دریافتند که اسیدهای چرب نقش قابل توجهی در رژیم غذایی مردمان گرینلند دارند. آنها به ندرت میوه و سبزیجات می‌خورند، چون اسیدهای چرب نیازهای آنها را برآورده می‌کنند. نرخ ابتلای آنها به بیماری‌های قلبی به‌طور قابل‌توجهی پایین است. به گفته محققان، امگا۳ موجود در غذاهای دریایی آنها را سالم نگه می‌دارد. اکنون می دانیم که حتی در جوامع غربی، افرادی که ماهی بیشتری می‌خورند، در مقایسه با کسانی که ماهی نمی‌خورند کمتر به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند.
منبع: prevention

نقش امگا۳ در درمان اختلال دوقطبی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ