نقش امگا۳ در درمان اختلال دوقطبی

مهرناز زاوه
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بین مصرف اسیدهای چرب حاوی امگا۳ و اختلال دوقطبی ارتباط‌هایی وجود دارد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بین مصرف اسیدهای چرب حاوی امگا۳ و اختلال دوقطبی ارتباط‌هایی وجود دارد. در همین زمینه محققان ۲۷ بیماری را که اختلال دوقطبی داشتند و ۳۱ فرد عادی بدون هیچ نوع بیماری روانی را با هم مقایسه کردند. آن دسته از افرادی که اختلال دوقطبی داشند، میزان مصرف اسیدهای چرب حاوی امگا۳ که می‌تواند باعث از بین رفتن سد خون مغزی شود در آنها کمتر گزارش شد.
اسیدهای چرب حاوی امگا۳ نقش مهمی در ارتباط بین سلول های مغزی ایفا کرده و اسیدهای چرب عامل مهمی در سیستم ایمنی و التهابی بدن ایفا می‌کنند.
امگا۳ و اسیدهای چرب حاوی امگا۳ می تواند باعث تغییر تنظیم التهاب در بدن شود، که محققان معتقدند این تغییر در اختلال دوقطبی نقش مهمی دارد. غذاهای همچون ماهی، روغن سبزیجات، آجیل، بذر کتان و روغن بذر کتان و نیز سبزیجات برگدار سرشار از اسیدهای چرب حاوی امگا۳ هستند. محققان در این آزمایش دریافتند که هیچ تفاوتی در میزان مصرف گزارش شده‌ی این غذاها بین دو گروه شرکت کننده مشاهده نشده است. در حال حاضر آنها مشغول بررسی این مسئله هستند که آیا افزایش میزان اسیدهای چرب در رژیم غذایی بیمارانی که مشکل دوقطبی دارند می‌تواند مزیت‌هایی برایشان به همراه داشته باشد یا نه.
یکی از محققان در این زمینه می‌گوید: ما به طور جدی در پی یافتن قدم بعدی هستیم تا دریابیم که آیا تغییر در رژیم غذایی می‌تواند به افرادی که اختلال دوقطبی دارند کمک کند یا نه، تا بدین سبب بتوانند بعد از داروها، گزینه‌ی دیگری هم برای درمان در دسترس داشته باشند.
تحقیقات قبلی نشان داده که مصرف مکمل‌های حاوی امگا۳ هیچ مزیتی برای افرادی که اختلال دوقطبی دارند نداشته است.
(منبع: thehealthsite)

حقایقی درباره اختلال دوقطبی که باید بدانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ