آیا هورمون درمانیِ جایگزین، خطرناک است-قسمت دوم

مهرناز زاوه
هر‌قدر شروع هورمون‌درمانی را به تاخیر بیاندازید، بیشتر احتمال دارد که با افزایش سن دچار مشکلات بهداشتی و سلامتی مانند گرفتگی رگ‌های خونی و یا برآمدگی شکم شوید.

در ادامه‌ی قسمت اول شما را بیشتر با هورمون‌درمانی جایگزین آشنا می‌کنیم.
زمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است
هر‌قدر شروع هورمون‌درمانی را به تاخیر بیاندازید، بیشتر احتمال دارد که با افزایش سن دچار مشکلات بهداشتی و سلامتی مانند گرفتگی رگ‌های خونی و یا برآمدگی شکم شوید. اگر از آخرین قاعدگی‌تان بیش از ۱۰ سال می‌گذرد، به احتمال زیاد کاندیدای مناسبی برای انجام هورمون‌درمانی نخواهید بود. اگر از آخرین قاعدگی شما ۵ تا ۱۰ سال گذشته است، باید تحت معاینه قرار بگیرید تا تمام جوانب امر بررسی شوند. انجام معاینات دقیق پیش از هر‌گونه تصمیم‌گیری مبنی بر هورمون‌درمانی ضروری است.
برای آنکه به اهمیت گذشت ۵ سال از زمان رسیدن به یائسگی واقف شوید، باید به مسئله سن توجه بیشتری نشان دهید. اگر به خانم‌های ۵۰ تا ۶۰ ساله‌ای که در مطالعه حاضر بودند نگاه کنید، می‌بینید که نتایج به دست آمده برای آنها کاملا متفاوت‌اند. در واقع، هورمون‌درمانی جایگزین در اکثر موارد موجب کاهش بیماری‌های قلبی و پوکی استخوان شده است. البته تفاوت قابل ملاحظه‌ای در خطر ابتلا به سرطان سینه مشاهده نمی‌شود، مگر اینکه از آغاز هورمون‌درمانی خانم‌ها بیش از ۵ سال گذشته باشد. موسسه پژوهشی غدد درون‌ریز که قدیمی‌ترین موسسه تحقیقاتی در این زمینه است، به تازگی راهنمای جدیدی را در رابطه با مسئله هورمون‌درمانی ارائه کرده است. همانطور که در این راهنما عنوان شده، فواید هورمون‌درمانی برای اکثر خانم‌های یائسه‌ای که زیر ۶۰ سال سن دارند یا از زمان یائسگی آنها کمتر از ۱۰ سال می‌گذرد، از خطرات احتمالی آن بیشتر است.
به علت ترس خانم‌ها و فقدان تحقیقات جدید، سازمان غذا و داروی امریکا هنوز توصیه می‌کند که از کمترین دوز هورمون‌ها برای کاهش علائم یائسگی در یک دوره کوتاه‌مدت استفاده شود. علاوه بر این، گفته می‌شود خانم‌هایی که سابقه ابتلا به سرطان سینه، اندومتر و یا دهانه رحم دارند، نباید تحت هورمون‌درمانی قرار بگیرند.
مانند سایر داروها، خطرات و مزایای هورمون‌درمانی برای هر فرد متفاوت است
باید سبک-سنگین کنید: اگر گرگرفتگی شما را بی‌قرار کرده، ادامه هورمون‌درمانی حتی پس از ۱۰ سال هم ارزش مواجهه با ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را دارد. اما برای دیگران اینطور نیست. خیلی‌ها فکر می کنند که یائسگی یک بخش طبیعی در مسیر زندگی است. این افراد اغلب به درمان یائسگی به عنوان یک بیماری دید منفی دارند. اما برای برخی از خانم‌ها، به تاخیر افتادن علائم آزار‌دهنده حتی برای یک دوره کوتاه‌مدت هم با ارزش تلقی می‌شود.
متخصصان زنان و زایمان معتقدند که آمار موجود در رابطه با هورمون‌درمانی می‌تواند گمراه‌کننده باشد. برخی از خطراتی که برای هورمون‌درمانی مطرح می‌‌شود، نسبتا ناچیز است. سرطان سینه یک نمونه خوب است: از هر ۱۰ هزار خانم ۵۰ تا ۷۹ ساله، تنها ۳۰ نفر پس از طی کردن یک دوره درمانی ۵ ساله دچار سرطان سینه می‌شوند. استفاده از استروژن و پروژسترون در دوره زمانی مشابه باعث شده که تعداد موارد ابتلا به سرطان سینه به ۳۸ نفر برسد؛ یعنی ۸ نفر افزایش. بیماران می‌بایست قبل از آغاز درمان با پزشک خود مشورت کنند و مزایا و خطرات احتمالی را در نظر بگیرند. ارزیابی مجدد عوامل خطری که در طول زمان تغییر می‌کنند از اهمیت بسیاری برخوردار است.
هر پزشکی یک متخصص یائسگی محسوب نمی‌‌شود
حل کردن این معادله پیچیده به شما کمک می‌کند که از یک متخصص حرفه‌ای در زمینه یائسگی کمک بگیرید. مهم نیست که چقدر به دکترتان علاقه دارید، ممکن است او هیچ پیش‌زمینه‌ای در مورد هورمون‌درمانی نداشته باشد، با اینکه ممکن است دکتر خوبی باشد. بر اساس مطالعات، بیشتر خانم‌ها وقتی با یک متخصص زنان و زایمان مشورت می‌کنند، راحت‌تر به هورمون‌درمانی تن می‌دهند تا وقتی که صرفا با دکتر عمومی‌شان صحبت می‌کنند. البته این احتمال وجود دارد که دکتر زنان و زایمان شما هم در رشته خود چندان به روز نباشد. بهتر است سراغ دکتری بروید که اگر از تخصص لازم برخوردار نبود، شما را به یک متخصص دیگر ارجاع دهد. اما اگر وی بدون در نظر گرفتن جوانب امر به شما می‌گوید که هورمون‌درمانی خطرناک است، شخصا به یک متخصص مجرب مراجعه کنید و مشاوره بگیرید. 
منیع: prevention

۱۰ باور رایج نادرست درباره یائسگی خانم‌ها

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ