آیا هورمون‌درمانیِ جایگزین، خطرناک است-قسمت اول

مهرناز زاوه
شاید باورتان نشود، اما برای گرگرفتگی چندین راه درمان وجود دارد که کمتر از ۵ درصد از خانم‌ها از آن کمک می‌گیرند. آن ۹۵٪ دیگر فکر می‌کنند که انجام درمان کمکی به آنها نمی‌کند

فرقی نمی‌کند به سن یائسگی رسیده باشید یا نه، واضح است که مثل هر کسی به دنبال یک چیز هستید: آرامش! با توجه به مطالعات محققان، می‌دانیم که گرگرفتگی ناشی از یائسگی یک مسئله زودگذر نیست و بعضا تا ۷ یا ۸ سال ادامه می‌یابد. از این رو، یافتن یک راه نجات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
شاید باورتان نشود، اما برای گرگرفتگی چندین راه درمان وجود دارد که کمتر از ۵ درصد از خانم‌ها از آن کمک می‌گیرند. آن ۹۵٪ دیگر فکر می‌کنند که انجام درمان کمکی به آنها نمی‌کند. ما می‌خواهیم به آنها یادآوری کنیم که ۸ سال درد و رنج ناشی از گرگرفتگی زمان کمی نیست. برای آنکه با نحوه درمان این عارضه بیشتر آشنا شوید، با ادامه مقاله همراه باشید.
این درمان معجزه‌آسا، هورمون‌درمانی جایگزین (HRT‌) ‌نام دارد. بله، می‌دانیم که چیزهای زیادی در این باره به گوش‌تان رسیده؛ حتما شنیده‌اید که این متد درمانی باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و لخته شدن خون می‌شود. اما نباید نگران باشید. متخصصان زنان و زایمان به این نتیجه رسیده‌اند که شروع هورمون‌درمانی در ۵ سال نخست پس از یائسگی می‌تواند برای سلامت شما مفید باشد.
برخی از پزشکان آنقدر در مورد این متد درمانی هیجان‌زده هستند که فکر می‌کنند هورمون‌درمانی باعث جاودانه شدن بیمار می‌شود. البته بسیاری از آنها هنوز معتقدند که هورمون‌درمانی به کمک استروژن بسیار خطرناک است و به همین دلیل آن را به بیماران خود تجویز نمی‌کنند. اما متخصصان یائسگی چنین عقیده‌ای ندارند و با استدلال‌های علمی از این متد حمایت می‌کنند.
چرا در وهله اول این‌قدر از هورمون‌درمانی می‌ترسیم؟
این عقیده که هورمون‌درمانی جایگزین ممکن است برای سلامتی مضر باشد، از مطالعه مربوط به طرح بهداشت زنان در سال ۲۰۰۲ نشأت می‌گیرد که نشان می‌داد هورمون‌درمانی خطر حمله قلبی، سکته مغزی و سرطان سینه را افزایش می‌دهد. امروزه می‌دانیم که نتایج حاصل از این مطالعه مورد سوء تعبیر قرار گرفته‌اند. اما این عقاید تا سال‌های سال در ذهن مخاطبان باقی می‌مانند، صرف نظر از اینکه مطالعات زیادی مبنی بر فواید هورمون‌درمانی ارائه شده است. البته، استثنائاتی وجود دارد که افراد پیش از انجام هورمون‌درمانی باید به آنها توجه کنند.
تا همین چند دهه پیش، هورمون‌درمانی جایگزین به عنوان یک روش نوین برای درمان یائسگی در نظر گرفته می‌شد. شرکت‌های دارویی در تبلیغات خود عنوان می‌کردند که خانم‌ها با مصرف محصولات هورمونی آنها جوان‌تر و جذاب‌تر خواهند شد و راحت‌تر زندگی خواهند کرد.
چرا نباید از هورمون‌درمانی بترسیم؟
شواهد نشان می‌دهند که هورمون درمانی جایگزین آنقدرها هم که گفته می‌شود خطرناک نیست. در یکی از مطالعات اخیر، ۷۰ درصد از خانم‌های مورد مطالعه در زمانی که هورمون‌درمانی را آغاز کردند بالای ۶۰ سال سن داشتند، اما همانطور که می‌دانید متوسط سن یائسگی ۵۱ سال است. خانمی که در زمان یائسگی با علایم حاد مواجه می‌شود، قطعا ۶۶ ساله نیست و به احتمال زیاد ۵۰ یا ۵۱ ساله خواهد بود.
پزشکان بر این باورند که اگر بر مبنای سایر معیارها سالم باشید و فقط ۵ سال یا کمتر از آخرین قاعدگی تان گذشته باشد، کاندیدای مناسبی برای انجام هورمون درمانی جایگزین خواهید بود. هورمون درمانی جایگزین به طور معمول در ۷۵ درصد از موارد موجب کاهش اثرات گرگرفتگی در خانم‌های یائسه می‌شود. این میزان اثرگذاری در سایر متدهای درمانی مشاهده نمی شود. به علاوه، هورمون‌درمانی از خشکی واژن (که می تواند دلیل اصلی تضعیف میل جنسی باشد) جلوگیری کرده و از شما در برابر پوکی استخوان و ابتلا به سرطان روده بزرگ محافظت می‌کند. گرگرفتگی در اغلب موارد برطرف می‌شود، اما خشکی واژن می‌تواند تا سال‌های سال ادامه پیدا کند. انجام هورمون‌درمانی جایگزین نه تنها از شدت درد به هنگام رابطه جنسی می‌کاهد، بلکه از التهاب و عفونت مثانه نیز جلوگیری می‌کند و احساس ادراری را که سریعا نیازمند تخلیه است، کاهش می‌دهد.
منیع: prevention

۸ عامل موثر در افزایش بروز یائسگی زودرس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ