ادعای رئیس سازمان نظام پرستاری و واکنش رئیس سازمان نظام پزشکی!

jalalvand
بیست و هفتمین کنگره جامعه متخصصان داخلی افتتاح شد، آن‌هم با موضوعاتی صنفی. گلایه رئیس سازمان نظام پزشکی از ضربه‌ای که در ساختار درمانی کشور به جایگاه متخصصان داخلی وارد شده تا دیر اعلام شدن تعرفه‌های سال 95 که دو ماه از شروعش گذشته، تنها بخشی از سوژه‌های داغ این افتتاحیه بود.

بدون تخصص داخلی با مشکل مبنایی مواجهیم

علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی کل کشور از حضور همکاران این رشته در کنگره ابراز خوشحالی کرد و گفت: «طراوتی که در این نشست‌ها مشاهده می‌شود، نشانه رشد علمی هر مجموعه است.»

وی گفت که در تخصص داخلی شاهد فرایند محو شدن این رشته در اسلوب علمی نظام ارائه خدمات هستیم و نتیجه تلخ آن هم همین موضوعی است که دوستان به آن اشاره کردند. او گفت: «بدون رشته تخصص داخلی شالوده درمانی ما با مشکلاتی مواجه خواهد شد.»

رئیس سازمان نظام پزشکی شرایط چند سال اخیر متخصصان داخلی را این‌گونه توصیف کرد: «در سال‌های گذشته رقابت زیادی بین دانشجویان برای پذیرفته شدن در این رشته وجود داشت درحالی‌که امروز با کاهش تقاضا مواجهیم.

از سوی دیگر، آسیب‌های ویرانگری به جامعه متخصصان داخلی وارد شده است و بازسازی جایگاه چنین رشته‌ای یک کار جمعی است و همه باید تلاش کنند. شاید برخی از این اتفاقات اجتناب‌ناپذیر بوده و نشانه پیشرفت‌های پزشکی باشد اما بازهم باید این جایگاه را احیا کرد.»

زالی درمورد مسائل معیشتی جامعه متخصصان داخلی گفت: «متخصصان داخلی یکی از مهم‌ترین کنشگران نظام درمانی هستند اما به دلیل مشکلات نقدینگی و عدم وجود زیرساخت‌ها آن بخش از کتاب ارزشگذاری نسبی که مربوط به این رشته و حوزه است اجرا نشد.»

او همایش‌های علمی را فرصت مناسبی برای رسیدگی به موضوعات صنفی دانست و ادامه داد: «ویزیت براساس کیفیت خدمات درمانی، انواع متفاوتی دارد اما عدم توجه به این موضوع باعث خسران تعرفه‌ای شده که اولین گروه آسیب پذیر آن هم، پزشکان داخلی و عمومی بودند.

پیشنهادی که در کوتاه مدت برای حل این موضوع داشتیم این بود که برای روانپزشکان، متخصصان داخلی ، کودکان عفونی، پزشکان عمومی مدلی از ویزیت ترجیحی ایجاد کنیم، به این معنا که هر میزان ویزیت باقی پزشکان رشد کرد ویزیت این گروه بیشتر رشد کند.»

زالی به موضوع به‌روز رسانی تعرفه‌ خدمات درمانی برای سال جدید هم اشاره کرد و گفت: «تعرفه سال جاری در دالان‌های دولت در حال چرخش است. من تعحب می کنم اسفندماه باید تعرفه‌ها اعلام می‌شد.

مگر برای اعلام دیه کسی صبر می‌کند؟ جامعه پزشکی از یکم فروردین باید دیه را به نرخ جدید بپردازد، از یکم فروردین باید رشد دستمزد نیروی انسانی را که در مطب یا آزمایشگاه همراه شما هستند انجام داده باشید اما هنوز تعرفه پزشکان را اعلام نکرده‌ایم.»

وی از همراهی وزارت بهداشت و وزارت رفاه هم گفت و اضافه کرد:«پزشکان برای خرید تعرفه طرح ترافیک باید دوبرابر مبلغ سال جاری را پرداخت کند. این درحالی‌‌است که پزشکان این طرح ترافیک را برای رفت و آمد به مراکز درمانی مثل مطب یا بیمارستان‌ها نیاز دارند و در واقع می‌خواهند به مردم خدمت ارائه دهند.»

رئیس سازمان نظام پزشکی از ارسال نامه‌ای برای کاهش مبلغ طرح ترافیک برای پزشکان خبر داد و گفت: «این نامه ما به دکتر قالیباف به نتیجه‌ای نرسید. درحالی که مالیات ها چند برابر شده و پزشکان باید انواع عوارض را پرداخت کنند، موضوع تعرفه هنوز حل نشده است و ما باید مثل کسانی که می نشینند و از آسمان منتظر رسید کمکی هستند، منتظر تغییر باشیم.»

خطای استراتژیک همکاران نظام سلامت

در حاشیه این افتتاحیه، علیرضا استقامتی، دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی گروه پزشکی در افتتاحیه بیست و هفتمین کنگره متخصصان داخلی گفت: «رئیس سازمان نظام پرستاری در نشست خبری روز گذشته اعلام کرده که پزشکان تنها دو درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند اما 20 درصد دارایی‌های کشور برای پزشکان است.

من نمی‌دانم دلیل این نوع مصاحبه‌ها چیست. شکی نیست که پرستاران از ارکان ارائه خدمات نظام سلامت هستند و درآمد جامعه پرستاری دچار عقب‌ماندگی تاریخی است اما جای تاسف دارد که برای حل مشکلات پرستاران، رئیس این سازمان که مسئولیت رسمی دارد در جهت ایجاد تقابل حرکت کند.»

علیرضا استقامتی با اشاره به اینکه این‌گونه تقابل‌ها مسئله‌ای را حل نخواهد کرد، اضافه کرد: «من نمی‌دانم که ایشان چگونه به اطلاعات ثروت پزشکان دسترسی دارد. این سخنان مایه وهن جامعه پزشکی است.»

او با تاکید بر اینکه چنین آمارهایی غلط است، تصریح کرد: «اگر فرض کنیم این موضوع صحت داشته باشد، طرح کردن این موضوع به این شکل درست است؟ ازنظر من این سخنان ضد امنیت و حدت ملی است و باعث تقابل صنوف بین هم می‌شود.»

به گفته استقامتی، تقابل راه حل مشکلات نیست و زمانی که از کار کارشناسی باز می‌مانیم سراغ آمارهای غیر واقعی برای تقابل ایجاد کردن می رویم.

زالی هم در واکنش به این سخنان استقامتی تصریح کرد: «پول این ملت دست کسانی است که حتی نمی‌توانند اسم خود را بنویسند. اسم کسانی که به‌عنوان اختلاس کننده اعلام‌شده تنها چند نمونه کوچک است.

به نظر من این پدیده یک کوه یخ است و پر از پس‌زمینه است و چقدر ما باید ساده باشیم که فکر کنیم همه این قضایا ناشی از یک فرد است. ما نباید برای اینکه حق خود را اثبات کنیم، زحمات دیگران را زیر سوال ببریم.»

این سخنان زالی با ابراز احساسات و تشویق حضار همرا شد زالی گفت: «جمع جبری سطح تحصیلات افرادی که به‌عنوان اختلاس کننده، در رسانه‌ها منتشرشده، به لیسانس هم نمی‌رسد.»

رئیس نظام پزشکی گفت: «یکی از اساتید بزرگ حوزه پزشکی به ما مراجعه کرد و ایشان امکان پرداخت هزینه‌های درمانی فرزندش را نداشت.»

او با اشاره به اینکه حمله به جامعه پزشکی برای حل مشکلات صنف خود، یک خطای استراتژیک است، افزود: «دیگران بهره این دعواهای کاذب بی‌محتوا را می‌برند.»

منبع: روزنامه سپید

لینک مرتبط: تعرفه های پزشکی 95 اردیبهشت ماه اعلام می شود

پزشکان انتظارات خیلی زیادی برای افزایش تعرفه‌ها دارند!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ