وسیله‌ای که می‌تواند عملکرد ریه‌هایتان را از روی تماس تلفنی شناسایی کند

مهرناز زاوه
اخیرا محققان هندی توانسته‌اند ابزاری برای سنجش سطح سلامت ابداع کنند که می‌تواند به طور دقیق، عملکرد ریه را از روی تماس تلفنی با هر نوع تلفن –‌نه فقط تلفن‌های هوشمند– و از هر نقطه‌ی جهان مشخص و شناسایی کند.

اخیرا محققان هندی توانسته‌اند ابزاری برای سنجش سطح سلامت ابداع کنند که می‌تواند به طور دقیق، عملکرد ریه را از روی تماس تلفنی با هر نوع تلفن –‌نه فقط تلفن‌های هوشمند– و از هر نقطه‌ی جهان مشخص و شناسایی کند. این کشف، می‌تواند برای مردمی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند٬ خصوصا آنهایی که دچار تنگی نفس، فیبروز کیسه‌ای و یا سایر بیماری‌های مزمن ریوی هستند بسیار مفید باشد و از این طریق دریابند که سطح سلامت آنها در چه وضعیتی است.
این ابزار جدید، اسپیروکال (SpiroCall) نام دارد و با استفاده از آن، می‌توانید به شماره‌ای از ۱ تا ۸۰۰ تماس بگیرید، بعد به سمت تلفن سرفه‌ای بکنید و از شبکه‌ی تلفن برای آزمایش کارکرد ریه‌تان استفاده کرده و مطلع شوید.
در این حالت، بیمار نفس عمیقی کشیده و هوای بازدم را با شدت و سرعت بیرون می‌دهد تا زمانی که بازدم تمام شود. میکروفون‌های گوشی، فشار و صدای ناشی از بازدم را حس کرده و اطلاعات را به سِرور اصلی می‌فرستند که از الگوریتم‌های یادگیری ماشین استفاده می‌کند تا اطلاعات را به معیارهای استاندار عملکرد ریه تبدیل می‌کند. افراد می‌توانند به کمک این ابزار، بیماری‌های مزمن ریوی خود را در طول عمرشان کنترل کنند.
طی چهار سال اخیر،‌ این تیم تحقیقاتی توانسته اطلاعات مربوط به بیش از ۴۰۰۰ بیمار را جمع‌آوری کند که به خاطر بیماری‌های ریوی به کلنیک‌هایی در سیاتل و تاکوما و نیز هند و بنگلادش مراجعه کرده‌اند و در آن متخصصان با استفاده از اسپیرو-اسمارت (سیستم پیشرفته‌ی اسپیروکال) توانستند کارکرد ریه‌ی این افراد را آزمایش کنند. بعد از آماری که از بیماران هندی و بنگلادشی گرفته شد محققان دریافتند که درصد چشمگیری از این افراد تلفن‌های هوشمند ندارند و نمی‌توانند از اسپیرو-اسمارت در منزل خود استفاده کنند. آنها پی بردند که تنها سنسوری که آنها استفاده می‌کردند یک میکروفون بود که همه‌ی تلفن‌ها آن را دارند. بنابراین تصمیم گرفتند سیستمی را ابداع کنند که با هر نوع تلفنی و در هر نقطه از دنیا بتوان از آن استفاده کرد.
منبع: thehealthsite

کشف روشی برای شناسایی علائم دیابت، ۱۰ سال پیش از بروز آن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ