در هر ساعت از روز چه بخوریم و چه نخوریم-قسمت دوم

مهرناز زاوه
مطالعات نشان می‌دهد که نعناع خستگی را کاهش می‌دهد و باعث افزایش هوشیاری می‌شود؛ همچنین کمک می‌کند که در شرایط حساس عملکرد بهتری از خود نشان دهید.

ساعت ۱ بعدازظهر: از غذاهایی که شما را به کُما می‌برند اجتناب کنید
شیر گاو
شیر گاو می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی متعادل باشد، اما این ماده غذایی می‌تواند سطح انرژی شما را کاهش دهد. وقتی مشغول هضم غذا هستیم، هورمونی به نام آنتروگاسترون در معده ترشح می‌شود که بر جریان خون اثر می‌گذارد. از آنجایی که لبنیات به راحتی هضم نمی‌شوند، خون زیادی برای هضم غذا به کار گرفته می‌شود و حجم کمی خون برای سایر نقاط بدن باقی می‌ماند. این امر موجب بی‌حالی شما می‌شود.
کره بادام زمینی
آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا پس از خوردن ساندویچ کره بادام زمینی احساس خواب‌آلودگی می‌کنید؟ اسید آمینه تریپتوفان موجود در این ماده غذایی باعث خستگی می‌شود. اما این بدان معنی نیست که از خوردن کره بادام زمینی صرف‌نظر کنید. فقط مطمئن شوید که از این ماده غذایی تنها در یک وعده و آن هم به همراه یک غذای عالی استفاده می‌کنید.
سیب زمینی سرخ‌کرده
اگر دائما سیب زمینی سرخ‌کرده می‌خورید، بهتر است تجدید نظر کنید! مواد غذایی حاوی کربوهیدرات‌های ساده هیچ فایده‌ای ندارند. این خوراکی‌ها با کاهش سطح قند خون موجب بی‌حالی و خواب‌آلودگی می‌شوند.
ساعت ۳ بعدازظهر: غذاهایی که با چرت نیم‌روزی مقابله می‌کنند
شکلات تلخ
شکلات تلخ بر جسم و ذهن شما اثر می‌گذارد. مطالعه مرکز تحقیقات نستله نشان می‌دهد که سطح هورمون‌های استرس‌زای کورتیزول و کاتکول آمین در افرادی که دائما تحت فشار و استرس شدید هستند، با مصرف شکلات تلخ به مدت ۲ هفته کاهش می‌یابد. مطمئن شوید از یک محصول خوب استفاده می‌کنید؛ محصولاتی که برچسب «شکلاتی»، «تهیه شده از شکلات» یا «روکش شکلاتی» دارند، معمولا کیفیت خوبی ندارند.
آب
۵۰ تا ۶۵ درصد از بدن انسان از آب تشکیل شده است؛ از این رو، وقتی به اندازه کافی آب نمی‌نوشیم، سطح انرژی و هوشیاری بدن کاهش می‌یابد. آیا در ساعات اولیه بعدازظهر احساس خستگی می‌کنید؟ احتمالا آب بدن‌تان کم شده است. سعی کنید یک بطری آب همراه خود داشته باشید و هرازگاهی آن را پر کنید. با این کار همیشه هیدراته می‌مانید و انرژی کافی دارید.
نعناع
مطالعات نشان می‌دهد که نعناع خستگی را کاهش می‌دهد و باعث افزایش هوشیاری می‌شود؛ همچنین کمک می‌کند که در شرایط حساس عملکرد بهتری از خود نشان دهید. شما می‌توانید با نوشیدن چای نعناع یا جویدن آدامس نعنایی از مزایای این ماده غذایی استفاده کنید.
ساعت ۵ بعدازظهر: غذاهایی که پس از ورزش به شما انرژی می‌دهند
شیرکاکائو
مصرف شیر کاکائو قبل یا بعد از تمرین به شما انرژی می‌دهد. مطالعه منتشر شده در مجله بین المللی ورزش و تغذیه نشان می‌دهد افرادی که قبل از دوچرخه سواری شیرکاکائو مصرف می‌کنند، می‌توانند با قدرت بیشتر مسافت بیشتری را رکاب بزنند.
هندوانه
باور کنید یا نه، هندوانه یکی از بهترین میوه‌هایی است که می‌توانید پس از ورزش بخورید. یکی از مطالعات اخیر که توسط محققان دانشگاه اسپانیا و در میان ورزشکاران به انجام رسید، نشان داد که آب هندوانه به کاهش سطح درد عضلانی کمک می‌کند. نوشیدن یک یا دو فنجان آب هندوانه پس از یک تمرین پرفشار بسیار مفید است. ۹۲ درصد از حجم هندوانه را آب تشکیل می‌دهد، از این رو کمک می‌کند که هیدراته بمانید.
موز
پتاسیم به ریکاوری عضلات پس از تمرین کمک می‌کند. با این حال، این تمام چیزی نیست که موز قادر به انجام آن است. مصرف موز باعث افزایش توده عضلانی بدون چربی می‌شود، چون این میوه حاوی منیزیم است که به انقباض عضلات و سنتز پروتئین کمک می‌کند.
ساعت ۷ غروب: غذاهایی که شما را سیر می‌کنند
ماهی آزاد
ماهی آزاد که سرشار از امگا۳ و پروتئین است یکی از بهترین انواع ماهی برای کنترل وزن و بهبود سلامت قلب و عروق است. بهتر است از ماهی‌های آزاد پرورشی استفاده کنید که جیوه، کالری و چربی بیشتری دارند.
لوبیا
لوبیا سرشار از «نشاسته مقاوم» است؛ نوعی فیبر که هضم آن بیشتر از سایر انواع فیبر طول می‌کشد. انواع لوبیا شما را تا مدتی سیر نگه می‌دارند، اما لوبیا قرمز در این مورد بهتر عمل می‌کند، چون هر نصف فنجان از این دانه مغذی حاوی ۱۴ گرم کالری است.
کوینولا
کوینولا سرشار از پروتئین سیرکننده و فیبر است. به علاوه، تمام اسید آمینه‌های ضروری برای بدن را در خود دارد؛ کوینولا یک ماده غذایی سالم و شگفت انگیز است. سعی کنید آن را جایگزین برنج کنید یا از آن برای تهیه سالاد استفاده کنید.
ساعت ۹ شب: غذاهایی که شما را به خواب می‌برند
چای
به گفته محققان، یک فنجان چای بابونه قبل از خواب کمک می‌کند راحت‌تر بخوابید. چای ترشح گلیسین را تحریک می‌کند؛ گلیسین یک ماده شیمیایی است که مثل یک آرام‌بخش عمل می‌کند و روی اعصاب و عضلات اثر می‌گذارد. اگر از چای بابونه خوشتان نمی‌آید، می‌توانید از چای سبز استفاده کنید که حاوی تیانین است.
عسل
باور کنید یا نه، خوردن یک قاشق مرباخوری عسل کمک می‌کند که از شر بی‌خوابی خلاص شوید. چیزهای شیرین که حاوی گلوکز هستند، مغز را به استراحت وا‌می‌دارند.
گیلاس
گیلاس منبع طبیعی ملاتونین است و اگر به طور منظم خورده شود، برنامه خواب شما را تنظیم می‌کند. به گفته محققان دانشگاه پنسیلوانیا و روچستر، افرادی که آب آلبالو می‌نوشند، در مقایسه با کسانی که به این آب‌میوه علاقه ندارند، کمتر دچار علائم بی‌خوابی می‌شوند.
منبع: eatthis

رژیم غذایی متعادل برای خانم‌ها

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ