روش‌های ساده و کاربردی برای جلوگیری از پیری دست‌ها

مهرناز زاوه
دست‌ها اغلب اولین اعضای بدن هستند که نشانه‌های پیری در آنها پدیدار می‌شود. کافی است به دست‌های کسی نگاه کنید تا سن واقعی او را حدس بزنید. اما چرا وقتی پای مراقبت از دست‌ها به میان می‌آید، همه چیز سخت‌تر به نظر می‌رسد؟

دست‌ها اغلب اولین اعضای بدن هستند که نشانه‌های پیری در آنها پدیدار می‌شود. کافی است به دست‌های کسی نگاه کنید تا سن واقعی او را حدس بزنید. اما چرا وقتی پای مراقبت از دست‌ها به میان می‌آید، همه چیز سخت‌تر به نظر می‌رسد؟
پوست دست سریع‌تر از سایر قسمت‌ها پیر می‌شود، چون دائما در معرض تماس با مواد شیمیایی، دود و مهم‌تر از همه، اشعه فرابنفش قرار دارد. این مسئله در مورد خانم‌ها سریع‌تر رخ می‌دهد. چون با افزایش سن، سطح هورمون استروژن که باعث تحریک روند تولید کلاژن در بدن می‌شود، کاهش می‌یابد. بنابراین اگر می‌خواهید پوست دست‌هایتان صاف و باطراوات باقی بماند، از همان ابتدای یائسگی به فکر درمان باشید.
شاید نتوانید مانع از روند طبیعی و بیولوژیکی پیری شوید، اما قطعا می‌توانید اقداماتی برای کاهش سرعت روند پیری ناشی از عوامل خارجی مثل آلودگی، اشعه فرابنفش و مواد شوینده شیمیایی انجام دهید.
زبری پوست دست
خشکی و زبری پوست دست به معنای این است که رژیم غذایی شما فاقد اسیدهای چرب ضروری است. پوست دست مثل پوست صورت نیازمند تغذیه مناسب است تا صاف و نرم بماند.
میوه و سبزیجات
سعی کنید بیشتر از غذاهای حاوی اسیدهای چرب ضروری استفاده کنید. ماهی آزاد و ساردین، آجیل و دانه‌ها گزینه‌های خوبی هستند. همچنین می‌توانید از عصاره دانه‌ها در تهیه سالاد، اسموتی، سوپ و سبزیجات پخته شده استفاده کنید. مصرف مکمل هم شما را از مزایای اسیدهای  چرب بهره‌مند می‌کند.
سعی کنید در رژیم غذایی خود از میوه‌ها و سبزیجات رنگی استفاده کنید؛ زرد آلو و کدو، انواع توت و کلم بروکلی بهترین گزینه‌ها هستند. این خوراکی‌ها سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مثل بتاکاروتن هستند؛ تحقیقات نشان می‌دهد که این آنتی اکسیدان از پوست شما در برابر آسیب‌های ناشی از خورشید محافظت می‌کند.
دست‌های ترک‌خورده با خطوط عمیق
وجود ترک و خطوط عمیق بر سطح دست معمولا یکی از نشانه‌های کم‌آبی بدن است.
روزانه ۲ لیتر آب بنوشید
حداقل ۲ لیتر آب در روز بنوشید تا رطوبت پوست حفظ شود. یک بطری کنار خودتان بگذارید و دائما آب بنوشید. از میوه و سبزیجات آبدار مثل کرفس، خیار، کدو، گوجه فرنگی و خربزه بیشتر استفاده کنید.
دست‌های خشک و پوسته پوسته شده
قرار گرفتن در معرض نور خورشید، باد، آب و هوای سرد، مواد شوینده و محصولات پاک کننده به روند خشک شدن دست‌های شما سرعت می‌بخشد. سعی کنید دست‌های خود را به طور منظم مرطوب نگه دارید و مصرف مواد شوینده را به حداقل برسانید. بهتر است برای ظرف شستن دستکش بپوشید و پس از پایان کار به دست‌های خود کرم بزنید.
لکه‌های پیری صورت
لکه‌های پیری علائم تیره رنگی هستند که به دلیل مواجهه با نور خورشید روی پوست پدیدار می‌شوند. اشعه فرابنفش نیز نقش بسزایی در ایجاد لکه‌های پیری دارد.
کرم ضد آفتاب یک گزینه دفاعی است
بهترین روش مقابله با لکه‌های پیری استفاده از کرم‌های ضد آفتاب است. یک کرم ضد آفتاب با SPF ۱۵ یا بیشتر از پوست شما در برابر اشعه فرابنفش نوع A محافظت می‌کند. کرم‌های ضد آفتابی که با اشعه فرانبفش نوع A و B مقابله می‌کنند، کرم‌های ضد آفتاب طیف گسترده نامیده می‌شوند. لیزردرمانی هم نقش قابل توجهی در رفع لکه‌های پیری دارد.
خشک شدن مفاصل انگشت
سفت شدن انگشت‌ها و ایجاد برآمدگی‌های غیرمعمول در اطراف انگشت شست از علائم آرتریت هستند.
یک تمرین برای رفع آرتریت
بهترین چیز برای انگشتانی که از آرتریت رنج می برند، حرکت دادن آنها است.
راست بایستید و دست‌هایتان را کنار بدن نگه دارید. سپس آنها را به آرامی بالا ببرید و به عقب و جلو تکان دهید. دست‌ها را تا سطح شانه بالا بیاورید و بعد به آرامی به سمت پایین خم کنید.
انگشتان خود را در هم گره بزنید؛ سپس آنها را به سمت بیرون بگیرید تا کف دست‌ها رو به بالا باشد. در همین حالت بمانید و بازوهای خود را در راستای سینه به سمت جلو بکشید. ۳۰ ثانیه منتظر بمانید و سپس استراحت کنید. این تمرین را چند بار تکرار کنید.
اقدامات روزانه
همیشه یک کرم مرطوب‌کننده در دسترس خود داشته باشید تا پس از شستن دست‌ها از آن استفاده کنید.
برای شستن ظرف‌ها از دستکش استفاده کنید. سعی کنید اول کمی کرم بزنید. گرما فعالیت کرم را افزایش می‌دهد.
برای باغبانی و انجام کارهای خانه دستکش بپوشید.
ضربه زدن با انگشت به روی میز کمک می‌کند که جریان خون در نوک انگشتان شما بهبود یابد.
پس از شستشو، دست‌های خود را خشک کنید. قطراتی که روی پوست می‌مانند، باعث خشکی و ترک خوردن پوست شما می‌شوند.
منبع: prevention

چگونه دست‌های‌مان را جوان نگه داریم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ