درمان‌های طبیعی برای رهایی از هموروئید-قسمت اول

مهرناز زاوه
با اینکه هیچ گزینه درمانی مشخصی برای بواسیر وجود ندارد، چند داروی خاص به رفع علائم این عارضه کمک می‌کنند.

هموروئید یا بواسیر به تورم و اتساع رگ‌های مقعد و راست‌روده گفته می‌شود. بیش از سه چهارم از شهروندان ایالات متحده علائم بواسیر را تجربه کرده‌اند. این عارضه به طور متوسط در سنین ۴۵ تا ۶۵ سالگی رخ می‌دهد.
بواسیر در دوران بارداری و در افراد مبتلا به یبوست مزمن شایع‌تر است، به خصوص اگر این افراد هنگام اجابت مزاج فشار زیادی به خود وارد آورند یا زمان زیادی را در توالت بگذرانند. این امر باعث افزایش فشارهای وارده به کانال مقعد می‌شود. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که شل شدن عضلات حفره مقعد در افراد مبتلا به بواسیر بیشتر اتفاق می‌افتد.
درمان‌های خانگی برای بواسیر
با اینکه هیچ گزینه درمانی مشخصی برای بواسیر وجود ندارد، چند داروی خاص به رفع علائم این عارضه کمک می‌کنند. در هر صورت، بهتر است قبل از شروع درمان، نزد پزشک‌تان بروید و درباره علائم خود با او صحبت کنید. خود-درمانی با داروهای طبیعی و اجتناب یا به تاخیر انداختن مراجعه به پزشک می‌تواند سلامت شما را به خطر بیاندازد.
۱-فیبر
فیبر به کاهش علائم بواسیر و خونریزی کمک می‌کند. فیبر، مدفوع شما را نرم کرده و از خروج توده‌ای آن جلوگیری می‌کند. از این رو، فشار کمتری در حین اجابت مزاج به کانال مقعد وارد می‌شود. ۷ آزمایش تصادفی بر روی ۳۷۸ شرکت‌کننده نشان داد که فیبر موجب بهبود علائمی مثل خارش، ناراحتی و درد در آن ناحیه می‌شود.
راه‌های زیادی برای دریافت فیبر بیشتر وجود دارد. برای این کار می‌توانید غذاهای سرشار از فیبر مانند لوبیا، سبزیجات و میوه‌های تازه و غلات کامل مصرف کنید. افزایش سطح فیبر در بدن به تدریج از نفخ جلوگیری می‌‌کند. توصیه می‌شود در روز ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر مصرف کنید و در کنار آن به میزان کافی آب بنوشید؛ در غیر این صورت احتمال بروز یبوست افزایش می‌یابد.
مکمل‌های غذایی مانند بذر کتان، خرنوب، گلوکومانان، فیبر اقاقیا و پسیلیوم نیز به کاهش خونریزی، درد و سوزش ناشی از بواسیر کمک می‌کنند.
۲-بیوفلاونوئیدها
بیوفلاونوئیدها نوعی ترکیب گیاهی هستند که به طور طبیعی در میوه‌های خانواده مرکبات مثل پرتقال و لیمو وجود دارند. دیوزمین، هسپریدین، و اوکسروتین از جمله رایج‌ترین بیوفلاونوئیدهای موجود در مرکبات هستند. این ترکیبات به ثبات و تقویت رگ‌ها و مویرگ‌ها کمک کرده و باعث کاهش التهاب در بیماران مبتلا به بواسیر می‌شود. آزمایش‌های بالینی نشان می‌دهند که بیوفلاونوئیدها از خونریزی، ناراحتی و درد در کانال مقعد جلوگیری کرده و علائم حاد این بیماری را خنثی می‌سازند.
هسپریدین (و احتمالا سایر بیوفلاونوئیدهای موجود در مرکبات) این پتانسیل را دارد که با بسیاری از داروها مثل داروهای ضد انعقاد، داروهای ضد فشار خون و ضد افسردگی تداخل پیدا کند. بنابراین قبل از مصرف این داروها با یک پزشک متخصص مشورت کنید.
۳-کمپرس یا پماد عنبر سائل
این ترکیب گیاهی که در ساخت بسیاری از داروهای طبیعی به کار گرفته می‌شود، از برگ و پوست گیاهی به نام Hamamelis virginiana گرفته می‌شود که همچنین به عنوان عنبر سائل نیز شناخته می‌شود. این دارو که به صورت موضعی در ناحیه مقعد استفاده می‌شود، در قالب قطره، پماد، کمپرس و پد ساخته می‌شود. عنبر سائل به عنوان یک داروی قابض به کاهش خونریزی ناشی از بواسیر کمک می‌کند. همچنین می‌تواند درد، خارش و تورم ناشی از بواسیر را برطرف کند.
۴-کوله خاس (جاروب قصابان)
این گیاه دارویی از مدت‌ها پیش به عنوان یک درمان سنتی برای بواسیر و واریس به کار گرفته می‌شود. این گیاه با فعال کردن گیرنده‌های آلفا آدرنرژیک موجود بر سطح دیواره‌های عروق و انقباض رگ‌های مقعد از تشدید علائم بواسیر جلوگیری می‌کند. اما شواهد زیادی در مورد اثربخشی این دارو برای درمان بواسیر وجود ندارد. با این حال، مطالعات محدودی که بر روی ۱۲۴ نفر از بیماران مبتلا به بواسیر انجام شده است، نشان می‌دهد که ۷۵ درصد از پزشکان این گیاه دارویی را برای درمان بواسیر مناسب می‌دانند. اما تایید اثربخشی این دارو کماکان به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.
این دارو معمولا در قالب کپسول یا به صورت چای تولید می‌شود. تهیه چای کوله خاس که طعم آن به تلخی می‌زند، معمولا با ترکیب یک قاشق چای‌خوری از این گیاه در یک فنجان آب داغ در مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام می‌گیرد.
این دارو ممکن است با داروهای فشار خون، هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH)، مسدود کننده‌های آلفا، داروهای ضد افسردگی و مهار‌کننده‌‌های MAO تداخل پیدا کند؛ پس بهتر است قبل از مصرف با یک پزشک متخصص مشورت کنید.
منبع: prevention 

درمان هموروئید با داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ