روزه ‌آ ! بیماری عجیب پوستی!

faateme1366
با سلام و ضمن تشکر از مطالب خوبی که منتشر می‌کنید، متاسفانه من مدتی است به مشکلی دچار شده‌ام . واقعیت این است که مدتی قبل چند ضایعه شبیه جوش به شکل بیضی روی پوستم ظاهر شد. اول تنها کشاله رانم درگیر بود اما به مرور زمان ضایعات بیشتر شد و دست و شکمم را هم درگیر کرد.

به پزشک عمومی مراجعه کردم و ایشان به من گفتند که نام بیماری‌ام روزه‌آ است که بیماری مهمی نیست و خود به خود درمان می‌شود. برای خارش ضایعات هم آنتی‌هیستامین تجویز کردند. با این حال، سوال‌هایی در ذهنم باقی مانده که می‌خواستم از متخصص پوست بپرسید؛ اول اینکه من بچه کوچکی دارم و از ترس اینکه ضایعات به او منتقل شود، همیشه لباس آستین بلند می‌پوشم و دستکش دستم می‌کنم. 

آیا این بیماری واگیر دارد یا نه؟

ضایعات در نواحی‌ای از بدنم است که به هر حال به اپیلاسیون نیاز دارد. آیا می‌توانم موی ناحیه درگیر را اصلاح کنم؟

موم انداختن باعث بدتر شدن ناحیه می‌شود؟

روند بیماری تا چه زمانی ادامه می‌یابد و آیا عود می‌کند؟

برای تسکین خارش به جای خوردن آنتی‌هیستامین می‌توانم از ماست و خیار هم استفاده کنم؟

و آخرین سوال؛ یکی از دوستانم می‌گفت به این بیماری دچار بوده و متخصص پوست به او گفته حمام آفتاب بگیرد. این کار تاثیری در درمان دارد؟

 

متخصصان چه میگویند؟:

روزه‌آ دارید؟ از حمام داغ پرهیز کنید!

     بثورات پوستی روزه‌آ معمولا بعد از 10هفته برطرف می‌شود اما در افرادی که پوست تیره‌ای دارند، شاهد تغییرات رنگدانه‌ای و باقی ماندن لک ضایعات تا چند هفته بعد از بهبود هستیم. برخی افراد گمان می‌کنند این ضایعات قارچی است و برای درمان از داروهای ضدقارچی استفاده می‌کنند، اما عامل این بیماری قارچ، باکتری یا حساسیت نیست. به مبتلایان توصیه می‌شود با آب ولرم حمام کنند و درجه حرارت آب را بالا نبرند تا ضایعات بدتر نشود. در مورد اپیلاسیون نیز بهتر است هر روشی را که باعث بروز التهاب در پوست می‌شود، کنار بگذارید. لیزر یا موم انداختن را بهتر است به بعد از بهبود موکول و از روش اصلاح کردن استفاده کنید.

دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده

رئیس انجمن متخصصان پوست ایران

 

نسخه طب‌سنتی برای روزه‌آ

     در بیماری های پوستی بررسی سلامت کبد نقش اساسی دارد و با تنظیم عملکرد آن می‌توان به بهبود کمک کرد. روزه‌آ در طب سنتی، ناشی مزاج گرم و‌ تر است. مصرف هر نوع خوراکی که مزاج را به سمت خنکی ببرد، در بهبود سریع‌تر این بیماری کمک‌کننده است. مصرف مواد با مزاج سرد و‌ تر یعنی خنکی‌ها چه به صورت خوراکی، چه موضعی خارش را رفع می‌کند. ماست و خیار که مورد سوال است، می‌تواند مفید باشد اما حجامت بهتر از آن است که البته باید با تجویز متخصص انجام شود.

دکتر علی محمدخانی

متخصص گوش و حلق و بینی

 

روزه‌آ واگیر ندارد

     روزه‌آ بیماری حادی است که معمولا خودبه‌خود خوب می‌شود و واگیر ندارد.

این بیماری عمدتا در بالغان و افراد جوان 10 تا 35 سال دیده می‌شود و فرض بر این است که عامل ویروسی در بروز این بیماری نقش دارد زیرا فرد مبتلا بعد از بهبود مجددا به این بیماری مبتلا نمی‌شود و به عبارتی، نوعی ایمن‌سازی در بدن فرد ایجاد می‌شود. این بیماری پوستی در زنان شایع‌تر است و معمولا ظرف مدت 10 هفته و درنهایت طی مدت 5 ماه بهبود می‌یابد.

میزان شیوع این بیماری در فصل بهار و پاییز بیشتر است و ضایعات اغلب روی تنه، بازوها، ران و کتف‌ها دیده می‌شود و بیشتر به صورت لکه‌های کوچک و هم‌سطح پوست و گاهی کمی برجسته به رنگ صورتی تا عنابی روشن است.

ضایعات به‌تدریج ظرف چند روز بزرگ‌تر می‌شوند و گاهی قطر آنها به 10 سانتی‌متر هم می‌رسد. بعد از چند ساعت تا چند روز فورانی از لکه‌های پیشرو را در بدن می‌بینیم. این ضایعات اکثرا خارش‌دار نیستند اما در صورتی که این‌طور بودند می‌توان از آنتی‌هیستامین یا کورتون با توان متوسط برای تسکین خارش استفاده کرد.

روزه‌آ گاهی ابتدا با علائمی مانند سردرد، تب، کوفتگی و درد مفاصل همراه می‌شود و یک هفته بعد از آن بثورات پوستی ظاهر خواهد شد. با بروز این علائم گاهی شخص مبتلا گمان می‌کند سرماخورده است.

روزه‌آ نیازی به درمان ندارد اما اشعه فرابنفش B با طیف محدود یا حتی نور طبیعی خورشید می‌تواند به درمان سریع‌تر بیماری کمک کند. گاهی تجویز اریترومایسین برای 2 هفته هم می‌تواند زمان بیماری را کوتاه‌تر کند.

دکتر غلامحسین غفارپور

دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی ایران

منبع: هفته نامه سلامت

گسترش بیماری پوستی بدون درمان در 6 استان!

دختر ۷ ساله بر اثر بیماری پوستی خانه‌نشین شد!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ