نشانه‌هایی که به شما می‌گویند باید بیشتر بخوابید-قسمت اول

مهرناز زاوه
اگر تمام روز احساس گرسنگی می‌کنید ممکن است به این دلیل باشد که در مقدار خوابتان صرفه‌جویی می‌کنید.

کمبود خواب می‌تواند سلامت روان را تحت تأثیر قرار بدهد و سبب بسیاری از بیماری‌ها از جمله افسردگی، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی شود. اگر۳ تا از این ۶ نشانه را داشتید، یعنی از کم‌خوابی رنج می‌برید و در غیر این صورت، سلامت خواب‌تان مورد تایید است.
۱-گرسنه‌اید


اگر تمام روز احساس گرسنگی می‌کنید (نه به خاطر نخوردن صبحانه) ممکن است به این دلیل باشد که در مقدار خوابتان صرفه‌جویی می‌کنید.
بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد، خواب کم و سطح بالای هورمون گرلین با هم در ارتباطند، همان هورمونی که باعث ایجاد گرسنگی می‌شود.
از این چشم‌انداز به نظر می‌رسد که هورمون گرسنگی نه تنها منجر به افزایش میان وعده‌ها می‌شود، بلکه تمایل به خوردن کربوهیدرات بیش از اندازه و غذاهای پرکالری را افزایش می‌دهد. که به این وسیله می‌توان گفت افرادی که خواب کافی ندارند، بیشتر در معرض ابتلا به چاقی قرار دارند.
۲-همیشه آماده‌ی گریه‌اید


همیشه حین نگاه کردن برنامه‌های خجالت‌آور تلویزیون گریه‌تان می‌گیرد؟ شاید به خاطر کمبود خواب باشد که احساساتتان اینقدر شدید شده است. براساس مطالعات انجام گرفته، مغزهای محروم از خواب ۶۰ درصد بیشتر از بقیه نسبت به تصاویر منفی و ناراحت‌کننده واکنش نشان می‌دهند.
میتو واکر، از محققان اصلی‌ این پژوهش گفت: «نخوابیدن، مغز را به الگوی اولیه‌ی فعالیت باز می‌گرداند، که در آن مغز قادر به قراردادن تجربیات احساسی در جای مناسبش نیست و نمی‌تواند آنها را کنترل کند و پاسخ مناسبی بهشان بدهد».
۳-فراموش‌کار یا بدون تمرکز هستید


ممکن است برای عدم تمرکز‌تان، بالارفتن سن یا فشار کاری را مقصر بدانید، اما کمبود خواب می‌تواند مقصر اصلی آن باشد.
کم خوابیدن به تمام مشکلات شناختی شما مانند مشکل تمرکز و توجه، گیجی، هوشیاری کمتر و فراموشی و مشکلات یادگیری مرتبط است.
(منبع: Health)

مطالب مرتبط:

۸ غذا برای درمان بی‌خوابی نشانه‌هایی که به شما می‌گویند باید بیشتر بخوابید-قسمت دوم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ