مزایای دانه‌ چیا برای سلامتی

مهرناز زاوه
روش‌های زیادی برای اضافه کردن دانه‌های چیا به رژیم غذایی‌تان وجود دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

دانه‌های چیا (یا مریم‌گلی) حتما برایتان نامی آشناست، چرا که این جوانه‌ها که رشد سریعی دارند اغلب در شکاف‌های خاک رس یعنی Chia Pets رشد می‌کنند. این دانه‌ها منبع غنی مواد مغذی بوده و مزایای زیادی برای سلامت و خواص دارویی به همراه دارد. این دانه‌ها قابلیت آن را دارند تا به حالت ژله‌ای تقریبا جامدی تبدیل شده و با توجه به میزان فیبر حلال موجود در آن، با آب ترکیب شوند. این ژل فیبری برای کاهش وزن و هیدراته کردن بدن استفاده می‌شود. روش‌های زیادی برای اضافه کردن دانه‌های چیا به رژیم غذایی‌تان وجود دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.
قدم ۱
اول از همه ژلِ چیا درست کنید. برای آنکه مقدار مواد دستتان باشد، بهتر است یک میزان چیا را به نسبت ۹ میزان آب با هم ترکیب کنید. بعد از ترکیب کردن بگذارید بماند تا حالت ژله‌ای پیدا کند.
قدم ۲
دانه‌های چیا و ژل چیا را به جو دوسر اضافه کنید. این دانه‌ها باعث می‌شود که مخلوط مورد نظر حالت تُرد و پرمغزی پیدا کرده و ژل چیا هم باعث افزایش حجم جو دوسر خواهد شد و به کاهش میزان شیری بودن آن و سایر مایعات برای درست کردن بافتی خامه‌ای کمک می‌کند.
قدم ۳
می‌توانید از دانه‌های چیا در انواع اسموتی‌ها استفاده کنید. اسموتی‌ها به امتیازهایی که برای سلامتی دارند بسیار معروفند چرا که باعث می‌شود بسیاری از سبزیجات خوش‌طعم و خوش‌مزه شوند. از طرفی کمکتان می‌کند تا به راحتی بتوانید مقدار زیادی میوه و سبزیجات را هضم کنید.
قدم ۴
در آیتم‌های پختنی، از جایگزین چربی استفاده کنید. ژل چیا می‌تواند همان کاری را که سس سیب انجام می‌دهد در کیک‌ها، مافین‌ها، کلوچه‌های نرم و نان شیرینی‌های قهوه‌ای انجام داده و جای چربی‌ها را بگیرد. این کار تا حد چشمگیری باعث کاهش میزان چربی اشباع‌شده و کالری‌های ناشی از کره و سایر روغن‌ها می‌شود. می‌توانید دانه‌های چیا را به مایونز،‌ خامه، سس پنیر، کتچاپ و سایر غذاهای خامه‌ای هم بیافزایید تا میزان مصرف کالری‌تان در یک پرس، بیشتر کاهش یابد.
منبع: health

راه‌های خوشمزه برای خوردن تخم کتان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ