غذاها و عادت‌های بدی که باعث نفخ می‌شوند-قسمت دوم

مهرناز زاوه
سریع غذا خوردن باعث می‌شود که هوای بیشتری وارد شکمتان شود و این به بدتر شدن وضعیت نفخ‌تان می‌انجامد.

در ادامه‌ی قسمت اول به غذاها و عادات ناسالمی اشاره می‌کنیم که باعث بزرگ شدن شکم و نفخ می‌شوند.
میوه‌های خشک
این نوع میوه‌ها، منبع غنی مواد مغذی و فیبر هستند، اما برای آن دسته از افرادی که مشکل سوءجذب فراکتوز دارند، این نوع میوه‌ها می‌تواند باعث ایجاد سر و صدا در شکم شود و زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد بدن به سختی قندهای طبیعی را جذب خواهد کرد.
قارچ‌های دکمه‌ای
قارچ‌های دکمه‌ای در غذاهای بسیاری استفاده می‌شوند. این قارچ‌ها حاوی پولیول‌ها هستند که روده باریک به سختی می‌تواند آنها را هضم کند. خوردن قارچ زیاد تأثیر ملیّن زیادی به همراه دارد.
شیرین‌کننده‌ها
غذاهای رژیمی و بدون شکر بسته‌بندی‌شده مانند شکلات، کولا و برخی اسنک‌ها به کاهش کالری‌های مصرفی کمک می‌کنند، اما آنها سرشار از مواد شیمیایی هستند که باعث می‌شود معده‌ شما باد کند و متورم شود. دلیلش این است که غذاهای بدون شکر سرشار از الکل‌های قند هستند که حاوی ترکیبات شیرینِ هضم‌ناپذیرند. از آنجایی که بدن نمی‌تواند آنها را هضم کند، در نتیجه منجر به بروز گاز و نفخ می‌شوند.
لوبیاها و عدس
هم لوبیا و هم عدس حاوی اُلیگوساکاریدها هستند – نوعی قند غیرقابل هضم که منجر به بروز نفخ و گاز در معده می‌شود. اگر از طرفداران این حبوبات هستید می‌توانید به جای غذای اصلی، از آنها در غذاهایی مانند سالاد یا املت یا سوپ‌تان استفاده کنید.
محصولات لبنی
هرچند مصرف لبنیات در همه افراد منجر به نفخ و گاز نمی‌شود، آن دسته از افرادی که نسبت به لاکتوز حساسیت دارند اغلب بعد از مدتی که شیر، پنیر یا ماست یونانی مصرف می‌کنند متوجه می‌شوند که شکمشان بزرگ شده است. وقتی لاکتوز – قند طبیعی موجود در لبنیات – به خوبی در روده باریک جذب نشود، ناگزیر به روده بزرگ خواهد رفت و در آنجا توسط باکتری روده تخمیر می‌شود. نتیجه کار در هر صورت تولید نفخ و گاز خواهد بود.
محصولات شیری
برای آن دسته از افرادی که نسبت به لاکتوز حساسیت دارند، شیر بادام یا شیر سویا گزینه مطمئنی است، اما اگر نوع شیری که مصرف می‌کنید حاوی کاراژینان‌ باشد، شاید در رسیدن به اندام متعادلتان کمی اختلال ایجاد شود. کاراژینان می‌تواند به بروز مشکلاتی نظیر زخم، التهاب و سایر مشکلات معدی‌روده‌ای بیانجامد.
عادات بد
فراموش نکنید که نفخ شکم دلایلی فراتر از نوع غذا دارد. از سیگار کشیدن گرفته تا باشگاه نرفتن و ورزش نکردن. در اینجا به برخی از این دلایل می‌پردازیم.
خیلی خیلی تنبل هستید
می‌دانید که نشستن زیاد می‌تواند به اضافه‌وزن و افزایش چربی شکمی بیانجامد، اما آیا این را هم می‌دانستید که این مسئله می‌تواند به افزایش تدریجی حجم شکمتان بیانجامد؟ وقتی تحرک کافی نداشته باشید شکم‌تان در وضعیت خوبی نخواهد بود و دچار گاز معده می‌شوید. برای پیشگیری از وقوع چنین وضعیتی، سعی کنید روزانه کمی قدم بزنید و یا ۱۰ دقیقه در خانه ورزش کنید.
آب نمی‌نوشید
وقتی که احساس تورم و نفخ دارید، آخرین کاری که می‌خواهید انجام دهید نوشیدن آب است. وقتی بدنتان دچار کم‌آبی می‌شود شروع می‌کند به نگه داشتن آب در خود و این به نفخ و تورم می‌انجامد. هیدراته نگه داشتن بدن باعث تسریع روند هاضمه شده و مانع از وقوع نفخ به خاطر غذاهای نمکی یا کربونات‌دار می‌شود.
سریع غذا می‌خورید
سریع غذا خوردن باعث می‌شود که هوای بیشتری وارد شکمتان شود. این به بدتر شدن وضعیت نفخ‌تان می‌انجامد. برای پیشگیری از آن، باید سعی کنید غذا خوردنتان حداقل ۳۰ دقیقه طول بکشد. این مسئله نه تنها باعث کاهش میزان هوای اضافی می‌شود که می‌بلعید، بلکه کمک می‌کند تا بهتر به صدای بدنتان گوش دهید و وقتی سیر شدید دست از غذا خوردن بکشید.
برای نوشیدنی‌ها از نی استفاد می‌کنید
وقتی با نی چیزی می‌نوشید، باز هوا را همراه آن می‌بلعید و وارد معده‌تان می‌کنید، که این مسئله باعث افزایش گاز و تورم می‌شود. برای پیشگیری از بروز این احساس نامساعد، سعی کنید از نی استفاده نکنید.
سیگار می‌کشید
می‌دانید که سیگار اثرات سوئی بر قلب و ریه‌ها دارد، اما چیزی که اکثر مردم نمی‌دانند این است که این عادت می‌تواند باعث کند شدن جنبندگی و تحرک دستگاه گوارش شده و مشکلاتی مانند بازگشت اسید به مری و یا مشکلات کبدی ناشی از نفخ و تورم به همراه داشته باشد. 
منبع: eatthis

برنامه‌ غذایی هفت روزه برای کاهش نفخ و گاز معده

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ