حین تمیز کردن خانه چقدر کالری می‌سوزانید؟

مهرناز زاوه
آیا می‌خواهید بدانید هر فعالیتی که در خانه انجام می‌دهید چه مقدار کالری می‌سوزاند؟ با ما همراه باشید.

سوزاندن کالری در باشگاه خوب است، اما شرایط همیشه آنطور که می‌خواهیم پیش نمی‌رود. کار تا دیروقت طول می‌کشد، بچه‌ها تمرین فوتبال دارند و کارهای خانه روی دست‌تان مانده؛ نشستن پشت میز کار به سوزاندن کالری کمک نمی‌کند، اما تمیز کردن خانه نقش قابل‌توجهی در این راستا ایفا می‌کند.
بر اساس مطالعه محققان، تمیز کردن خانه در فصل بهار می‌تواند ۳۶۵۵ کالری بسوزاند؛ یعنی ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ واحد بیشتر از مقدار کالری‌ که حین دوی ماراتن می‌سوزانیم. اگر علاقه‌ای به گردگیری و تمیز کردن خانه نداشته باشید، احتمالا هرگز به چنین سطحی دست نمی‌یابید. اما اگر تمیز کردن خانه خود را جدی‌تر بگیرید، می‌توانید با انجام کارهای عادی و روزمره، شانس بزرگی برای سوزاندن کالری‌های دریافتی خود داشته باشید.
البته، تعداد کالری‌هایی که می‌سوزانید به وزن و قد شما بستگی دارد؛ به علاوه، شدت مالش دادن و استفاده از اسکراب در حمام نیز بر آن تاثیر می‌گذارد. با این حال، با تمیز کردن خانه، به راحتی می‌توانید کالری بسوزانید. یک فرد ۶۸ کیلویی پس از ۳۰ دقیقه کار در خانه ۹۹ کالری می‌سوزاند. کسی هم که ۹۰ کیلو وزن دارد، می‌تواند ۱۳۱ کالری بسوزاند.
تمیز کردن خانه چقدر کالری می‌سوزاند؟
برخی از فعالیت‌های مربوط به تمیز کردن خانه کمک می‌کنند که در نقاط مشخصی از بدن کالری بسوزانید. مثلا، گردگیری، شستن و جارو کشیدن به تقویت بازوها کمک می‌کند. خم شدن و کش دادن بدن حین مرتب کردن تخت‌خواب، شستن پنجره‌ها و آویزان کردن لباس‌های شسته شده نیز به تقویت ران و بهبود انعطاف‌پذیری بدن کمک می‌کنند. بالا و پایین رفتن از پله‌ها نیز یک تمرین هوازی خوب است.
آیا می‌خواهید بدانید هر فعالیتی چه مقدار کالری می‌سوزاند؟ با ما همراه باشید.
تمیز کردن حمام: پسماند صابون می‌تواند دشمن شما در حمام باشد؛ اما شما می‌توانید با انجام یک تمرین مناسب و معقول برای تمیزکاری، آن را به عنوان دوست خود در نظر بگیرید. تمیز کردن وان حمام به مدت ۳۰ دقیقه حدودا ۲۰۰ کالری می‌سوزاند. شستن کل حمام نیز به اندازه راه رفتن یا دویدن روی تردمیل کالری می‌سوزاند.
شستشوی پنجره‌ها: شستن پنجره‌ها از داخل و خارج، به تقویت عضلات بازو کمک می‌کند. اما اگر از هر دو دست‌تان برای این کار استفاده نکنید، نتیجه صددرصدی نمی‌گیرید. تحقیقات نشان می‌دهند که شستن پنجره‌ها در ۳۰ دقیقه حدودا ۱۶۷ کالری می‌سوزاند. شدت کار شما نیز بر مقدار کالری‌های که می‌سو‌زانید موثر است.
گردگیری: شاید کاری راحت‌تر از گردگیری در بین کارهای خانه نباشد؛ اما همین کار ساده در ۳۰ دقیقه حدود ۵۰ کالری می‌سوزاند.
جارو کشیدن: کار کردن با جاروبرقی نه تنها فضای خانه را تمیزتر می‌کند، بلکه بین ۵۰ تا ۱۱۹ کالری در ۳۰ دقیقه می‌سوزاند. البته مقدار کالری‌هایی که می‌سوزانید، به مدت زمان جارو کشیدن شما بستگی دارد. شدت کار نیز در این مورد اثرگذار است.
کار با ماشین ظرف‌شویی: جنب‌وجوش در اطراف آشپزخانه برای گذاشتن بشقاب‌ها در ماشین ظرف‌شویی و بیرون آوردن آنها در ۳۰ دقیقه حدودا ۱۰۵ کالری می‌سوزاند. اگر برای شستن ظرف‌ها از دست استفاده کنید، می‌توانید حدود ۱۶۰ کالری بسوزاند.
سایر کارهای خانه: شما می‌توانید با مرتب کردن تخت‌خواب در ۳۰ دقیقه ۱۳۰ کالری، با اتو کردن لباس‌ها در ۳۰ دقیقه ۷۰ کالری و با تغییر چیدمان مبلمان خانه در ۲۵ دقیقه ۱۰۰ کالری بسوزانید. با این حال، کارهای بیرون از خانه مثل باغبانی، چمن‌زنی و سایر امور به خاطر شدت کاری بیشتر، کمک می‌کنند که کالری بیشتری بسوزانید. با انجام این فعالیت‌ها دیگر نیازی به رفتن به باشگاه نخواهید داشت.
اگر می‌خواهید وقتی در خانه هستید یک تمرین جدی داشته باشید، می‌توانید به تمیز کردن خانه مشغول شوید. برای این کار، بهتر است یک برنامه‌ریزی راهبردی داشته باشید تا بهترین نتیجه را بگیرید. به عنوان مثال، وقتی می‌خواهید مبلمان خانه را برق بیاندازید، بهتر است به جای اسپری از واکس استفاده کنید. چون با این کار، برای برق انداختن مبلمان به فشار بیشتری نیاز دارید و باید مبلمان را سخت‌تر مالش دهید. به این ترتیب، کالری بیشتری می‌سوزانید. یا وقتی می‌خواهید لباس‌ها را اتو کنید، بهتر است سبد لباس‌ها را کف زمین بگذارید تا مجبور شوید هر بار خم شوید و لباسی بردارید. در آخر، بهتر است ترتیب وظایف خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که هر بار نیاز باشد از پله‌ها استفاده کنید یا از اتاقی به اتاق دیگر بروید. ماشین ظرف‌شویی آشپزخانه را خالی کنید، سپس به طبقه بالا رفته و تخت را مرتب کنید. بعد از آن اتاق نشیمن را جارو بکشید، سپس حمام طبقه بالا را تمیز کنید و به همین ترتیب ادامه دهید. با این کار، نه تنها محیط خانه خود را برق می‌اندازید، بلکه کالری‌های اضافی را نیز می‌سوزانید. یک تیر و دو نشان!
منبع: shape

انجام کارِ خانه‌ برای شوهران به معنی رابطه جنسی کمتر است یا بیشتر؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ