خوشمزههای سرطانزا در نزدیکی شما!

پانته آ توتونپیان
مراقب باشید دستفروشها سلامتتان را به خطر نیندازند

گول رنگها و لعاب زیانبار لواشکها را نخورید!
تنها مشکل قاقالیهای ترش،  رنگهای غیرمجاز نیست. بسیاری از سودجویان علاوه بر رنگ از طعمدهندههایی استفاده میکنند که سلامت مصرف کننده را به خطر میاندازد
یکی از ترفندهای دستفروشها، استفاده از رنگهای خوراکی غیرمجاز است. متاسفانه عمده این رنگها، رنگهای صنعتی هستند که مصرفشان برای انسان زیانبار است و قادر است سلامت افراد را به خطر بیندازند. علاوه بر رنگهای غیرمجاز از طعمدهندههای غیرمجاز هم استفاده میشود. یکی از این طعمدهندهها جوهرلیمو است که مصرف آن برای انسان آزاد نیست و نمیتوان بدون هیچ نظارتی این ماده را وارد محصولات غذایی افراد کرد. ضمن اینکه جوهر لیموی به کار رفته در آنها میتواند کل بافت مخاطی را از دهان تا مری و معده آزرده کند. حتی میتواند باعث ایجاد زخمهای مجرای گوارشی شود که درنهایت این زخمها ممکن است بهصورت بالقوه تبدیل به برخی از انواع بدخیمیها شوند. همچنین لواشکها و آلوچههای باز معمولا حاوی مقادیری شکر و نمک هستند و میتوانند برای مبتلایان به دیابت و فشار خون مضر واقع شوند.

رنگهای صنعتی و غیرمجاز این محصولات درکهای و فرحزادی اگر روی لباس یا پوستتان بریزد، باید برای پاک کردنشان به شویندههای شیمیایی متوسل شوید، چراکه این رنگها ماندگاری بالایی دارند و بهراحتی قابل شستوشو نیستند، در صورتی که رنگهای طبیعی بهراحتی با آب از روی لباس پاک میشوند

ممکن است سرطان بگیرید!
دکتر محمد هاشمی، در مورد این خوراکیها دو مورد را به مخاطبان بهخصوص والدین  گوشزد میکند: 
مورد اول، نحوه تولید این دسته از محصولات است که طی فرایند چه آلودگیهایی و از چه طریقی وارد آنها میشود. مورد دوم نحوه عرضه این محصولات است که معمولا بهصورت باز توسط دستفروشان به فروش میرسند. این نحوه عرضه باعث میشود این محصولات در معرض آلودگی هوا و حشرات قرار بگیرند. همچنین رنگ و طعمها افزودنیهای غیرمجاز همه و همه سلامتی افراد را در دراز مدت به خطر می اندازد.

اسهال را دست کم نگیرید


مورد اول میتواند افراد را دچار مسمومیتهای اسهالی و گوارشی کند. حتی براساس نوع میکروبی که در این مواد وجود دارد، ممکن است فرد را مبتلا به اسهالهای حاد کند. توصیه میشود که درمورد بیماریهای اسهالی سادهاندیش نباشیم و از کنار این بیماریها بهراحتی نباید گذر کنیم، چراکه در اغلب موارد این یک بیماری گذراست اما در برخی موارد میتواند تبدیل به انواع شدید اسهال شود که در این صورت سلامت فرد را به شدت به خطر میاندازد. نباید فراموش کنیم که گروه عمده مصرفکنندگان  این محصولات کودکان هستند.

دل درد از عوارض این رنگ است
مسئلهای که این روزها بحث داغ محافل بهداشت است، رنگهای افزودنی غیرمجازست. این رنگها منشا طبیعی نداشته و بیشتر منشا صنعتی دارند و مواد به کار رفته در این رنگها به شدت با سلامت انسان ناسازگار است. این رنگها علاوه بر اینکه میتوانند در کوتاهمدت مشکلات سوءهاضمه، دل درد و دلپیچه  را در افراد بهوجود بیاورند در درازمدت باعث بروز مشکلات جدیتری از قبیل سرطانها میشوند. علت بروز این مشکلات از سمت رنگهای غیرمجاز وجود رادیکالهای آزاد، سرب، مولکولهای فلزی و… هستند. 

بستر را برای بروز سرطان فراهم نکنید!
در مجموع باید به این نکته اشاره کنم که  مصرف یکباره این محصولات غیرمجاز و استاندارد باعث بروز بیماریهای پایدار در افراد نمیشوند. اما همانطور که میدانید این مواد اثرات تجمعی دارند یعنی خوراکی غیربهداشتی که حاوی این مواد ازجمله سرب، فلز و… است اثر و سوءشان در بدن ما باقی میماند. بههمین ترتیب دفعه دوم و دفعات بعدی که این محصولات مصرف میشوند اثرات منفیشان چند برابر میشود. درنتیجه مصرف مداوم این ترشکهای غیرمجاز در درازمدت زمینهساز بروز  بدخیمیها در برخی ارگانهای بدن میشود.
منبع : مجله ی سیب سبز 

پرونده ی کامل را در شماره ی 156 مجله ی سیب سبز بخوانید

فریب «ترش مزه های» سرطانزا را نخورید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ