ضربان قلب می‌تواند طول عمرتان را پیش‌بینی کند

مهرناز زاوه
محققان معتقدند بی‌نظمی‌های موجود در ضربان قلب گویای سلامت بدن است. آنها توانسته‌اند روش جدیدی بیابند که بر اساس آن می‌توان ارتباط بین ضربان قلب و طول عمر را سنجید.

محققان معتقدند بی‌نظمی‌های موجود در ضربان قلب گویای سلامت بدن است. آنها توانسته‌اند روش جدیدی بیابند که بر اساس آن می‌توان ارتباط بین ضربان قلب و طول عمر را سنجید. در شرایطی که بیشتر مطالعات قبلی که چرخه تنفسی را مورد بررسی قرار دادند با ضربان قلب پیوند نزدیکی داشتند، اخیرا این تیم تحقیقات بر روی فرآیند بازدم و خصوصا زمانی که ضربان قلب به طور طبیعی دوباره کاهش می‌یابد تمرکز داشته است.
یکی از محققان این تحقیق می‌گوید: با این شیوه، ما می‌توانیم از دید جراحی، لحظه‌ای را انتخاب کنیم که رویدادهای حساس رخ می‌دهد. در واقع روش ما تصویری ویژه‌تر از وضعیت کارکرد بدن به ما نشان می‌دهد.
در چارجوب این تحقیق، چرخه‌های تنفسی و ضربان قلب حدود ۹۵۰ بیماری که دچار حمله قلبی شدند بلافاصله بعد از این حمله مورد آزمایش قرار گرفت. این داده‌ها بدین منظور مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفت تا بتوان با کمک آنها، آریتمی (یا بی‌نواختی) تنفسی سینوس را که می‌توان آن را به نام «بی‌نظمی‌های تنفسی در رشته‌های سینوسی» نامید – در واقع دسته‌ای از فیبرهای رشته‌ای که ضربان قلب را کنترل می‌کنند – در این افراد شناسایی کرد.
در پایان محققان دریافتند بیمارانی که دچار حمله قلبی شدند و شدت آریتمی آنها کمتر بود، خطر مرگشان در طول مدت این تحقیق بیشتر گزارش شد. افرادی که دچار آریتمی خفیف بوده و تحت آزمایش قرار گرفتند، نسبت به افرادی که ناهمسانی‌های مرتبط با وضعیت تنفسی‌شان بیشتر بود، خطر مرگ و میر در آنها طی یک بازه پنج ساله پنج برابر بیشتر گزارش شد. محققان اطمینان دارند که این روش جدید به زودی در حوزه پزشکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 
منبع: medicaldaily    

پرده‌برداری از باورهای غلط درباره ضربان قلب

اندازه‌گیری ضربان قلب بدون قرار دادن سنسور روی بدن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ