درمان آکنه در افراد با پوست تیره و جوش‌زا-قسمت اول

مهرناز زاوه
یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی که اغلب روی پوست‌های رنگی رخ می‌دهد، آکنه است. این بیماری می‌تواند مشکلات مختلفی در پوست‌های رنگی –در قالب لکه‌های سیاه و از بین رفتن رنگ پوست، تا حساسیت به درمان‌های مربوط به آکنه را به همراه داشته باشد.

یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی که اغلب روی پوست‌های رنگی رخ می‌دهد، آکنه است. این بیماری می‌تواند مشکلات مختلفی در پوست‌های رنگی –در قالب لکه‌های سیاه و از بین رفتن رنگ پوست، تا حساسیت به درمان‌های مربوط به آکنه را به همراه داشته باشد. در این‌جا به برخی روش‌های درمانی آکنه خصوصا بر اساس نوع پوستتان می‌پردازیم.
رنگ پوست‌های قومی و قبیله‌ای، اغلب طیفی میان قهوه‌ای روشن تا قهوه‌ای تیره را در بر می‌گیرد که بستگی به میزان ملانین موجود در آن دارد. ملانین رنگدانه پروتئینی است که مسئولیت رنگ پوست، مو و چشم‌ها را بر عهده دارد. از طرفی همین رنگدانه وقتی آفتاب‌دیده می‌شود، پوست را تیره می‌کند. پوست‌های تیره‌تر نسبت به پوست‌های روشن‌تر، مقادیر بیشتری از ملانین دارند.
وقتی پای درمان آکنه در پوست‌های رنگی به میان می‌‌آید، مراقبت‌های مخصوصی باید انجام بگیرد. اغلب و به اشتباه این باور وجود دارد که پوست‌های تیره‌تر نسبت به پوست‌های روشن‌تر، ضخامت بیشتری دارند. اما در واقع پوست‌های قهوه‌ای می‌توانند بسیار حساس باشند و باید با ملایمت تحت درمان قرار بگیرند.
آیا مطمئن‌اید که این برآمدگی آکنه است؟
موهای زیرپوستی واقعا بسیار شایع‌اند، خصوصا اگر موهایتان فر باشد. موهای زیرپوستی بسیار شبیه آکنه‌اند – با برآمدگی‌های قرمز و سر سفید. تفاوت این دو در این است که علت بروز موهای زیرپوستی، مویی است که به طور نامناسب در خارج از پیاز مو رشد کرده است. از طرفی نوع درمان این نوع موها هم با هم تفاوت دارد.
از بین رفتن رنگ پوست و زخم شدن آن مسئله‌ای شایع است
احتمالا دوست ندارید که درمان آکنه‌هایتان منجر به از بین رفتن رنگ پوستتان شود. اما اگر این آکنه‌ها باعث ایجاد التهاب پوستی شوند می‌توانند رنگ پوست را از بین ببرند. پزشک متخصص پوست به احتمال زیاد دوز مصرفی داروهایتان را کم خواهد کرد و یا دارویی برایتان تجویز می‌کند که به جای مصرف روزانه، آن را چندبار طی هفته مصرف کنید، خصوصا اگر پوستتان حساس باشد.
با این‌که همه پوست‌ها با رنگ‌های مختلف در معرض خطر بدتر شدن رنگ‌رفتگی قرار دارند، پوست‌های قهوه‌ای نسبت به این مسئله آسیب‌پذیرتر و حساس‌ترند؛ چرا‌ که میزان ملانین آنها بیشتر است. در واقع پوست‌های رنگی بیشتر در معرض لکه‌های سیاه (هایپرپیگمنتیشن یا اختلال رنگدانه‌ای پوست)، کمرنگ شدن پوست (هیپوپیگمنتیشن یا کاهش رنگدانه پوست) و ایجاد زخم روی آن قرار دارند. آکنه و برخی روش‌های درمانی آن می‌توانند باعث وخیم‌تر شدن رنگ‌رفتگی پوستی شوند.
تا حد امکان سعی کنید از کندن، فشردن، ملتهب کردن و یا انگولک کردن آکنه خودداری کنید. از طرفی انجام هر یک از این کارها می‌تواند باعث ایجاد زخم بر روی پوست‌هایی با رنگ‌های مختلف ‌شود اما بر روی پوست‌های با طیف قهوه‌ای به مراتب بیشتر بروز پیدا می‌کند. پوست‌های تیره در معرض پیشرفت و بدتر شدن زخم‌های کلوئید (جوشگاه) هستند. کلوئیدها توده‌های بزرگی از بافت‌ها هستند که بعد از التیام زخم، بهبود پیدا می‌کنند. رشد زخم‌های کلوئیدی از زخم‌های عادی بیشتر است. 
به خاطر داشته باشید که محصولات درمانی مخصوص آکنه می‌تواند مسبب از بین رفتن رنگ پوست در افرادی با پوست‌های رنگی شود. هر نوع محصولی که منجر به بروز التهاب و خشکی پوست شود، مصرف‌کننده را در معرض خطر افزایش میزان رنگدانه‌های پوستی و یا تیره شدن پوست قرار می‌دهد. باید سعی کنید مراقبت‌های ویژه را هنگام استفاده از رتینوئیدها مانند Retin-A و یا ژل‌های مختلف، پروکسید بنزوئیل و سایر روش‌های درمانی موضعی اِعمال کنید. اگر پوست‌تان شدیدا دچار خشکی، سوزش یا التهاب شد، حتما با پزشک مشورت کنید.
می‌توانید رنگ‌رفتگی پوستی را درمان کنید
کرم‌های شفاف‌کننده تجویزی و بدون نسخه متعددی برای درمان سریع رنگ‌رفتگی پوستی وجود دارد. برخی پماد‌های مخصوص آکنه هم می‌توانند باعث شفاف‌سازی پوست‌هایی شوند که دچار این اختلال‌اند. اما بهترین گزینه کماکان مشورت با پزشک است. او قادر خواهد بود بهترین محصولات را برای از بین بردن اختلال افزایش رنگ‌دانه‌ها بعد از التهاب به شما تجویز کند.
افرادی که پوست‌ قهوه‌ای دارند اغلب از کرم‌های ضدآفتاب استفاده نمی‌کنند؛ با این حال مصرف مرتب این کرم‌ها مانع از شکل‌گیری لکه‌های سیاه روی پوست شده یا آنها را سریع‌تر از بین می‌برد. بسیاری از متخصصان پوست معتقدند که تماس با نور خورشید باعث افزایش زمان محو شدن رنگ آن می‌شود. اگر دچار لکه‌های ناشی از افزایش رنگدانه‌های پوستی شده‌اید، مصرف روزانه کرم‌های ضدآفتاب غیرجوش‌زا که عامل مراقبت خورشیدی (SPF) آن ۱۵ باشد تأثیر به‌سزایی خواهد داشت.
منبع: dailymail

۶ دلیل عجیب بروز جوش در بزرگسالی

روش‌های ساده برای خلاص شدن از شر آکنه پشت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ