تقویت باروری با متدهای درمانی طبیعی و مکمل-قسمت دوم

مهرناز زاوه
مطالعات محققان نشان می‌دهند خانم‌هایی که تحت درمان باروری هستند و افرادی که بنا به تشخیص پزشک به سرطان مبتلا شده‌اند، به یک اندازه استرس دارند.

در ادامه‌ی قسمت اول به راهکارهایی برای تقویت طبیعی باروری اشاره می‌کنیم.
یوگا
هر نوع ورزشی که موجب ترشح اندورفین شوید، قلب را تقویت کرده و سیستم ایمنی بدن را قوی نگه می‌دارد. یوگا با آرام کردن سیستم عصبی مرکزی، متعادل ساختن هورمون‌ها و بهبود سوخت و ساز بدن، یک قدم جلوتر از سایر ورزش‌هاست. یوگا کمک می‌کند بهتر نفس بکشید. در یک مطالعه روی ۱۳۱ بیمار مبتلا به استرس خفیف تا متوسط مشخص شد آنهایی که به تمرینات یوگا روی آوردند، به تدریج از شر علائم اضطراب رهایی یافتند. بسیاری از پزشکان به بیماران خود توصیه می‌کنند که برای درمان ناباروری خود در کلاس‌های یوگا شرکت کنند.
یوگا یکی از قدرتمندترین روش‌هایی است که می‌توانید از آن به منظور افزایش شانس باروری‌تان استفاده کنید. اما یوگا هم مثل متدهای دیگری ممکن است زیان‌هایی به دنبال داشته باشد، خصوصا اگر به درستی انجام نشود. به عنوان مثال، انجام چند حرکت خاص در دوران قاعدگی می‌تواند باعث ریفلاکس خون در لوله‌های فالوپ و حفره شکمی شود و شانس باروری را به خطر بیاندازد.
تمرینات ذهنی-جسمی
نزدیک به ۵۰ درصد از خانم‌هایی که به مطب یک متخصص غدد تناسلی مراجعه می‌کنند، از اختلال اضطراب رنج می‌برند. مطالعات محققان نشان می‌دهد خانم‌هایی که اضطراب کمتری دارند، در مقایسه با آنهایی که خیلی مضطرب هستند، به میزان ۹۳ درصد شانس بیشتری برای بارداری دارند. بنابراین، ریلکس بودن مهم‌ترین چیز است؛ کاری که شاید به ظاهر غیرممکن به نظر برسد، اما شدنی است.
تمرینات ذهنی-جسمی که زاییده افکار دکتر دومار هستند، به خانم‌ها یاد می‌دهد که در یک محیط گروهی به انجام تکنیک‌های تمدد اعصاب مختلف بپردازند. داده‌های به دست آمده از سراسر جهان نشان می‌دهد وقتی یک خانم نابارور در برنامه‌های این چنینی شرکت می‌کند، سطح استرس او به شکل قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. تحقیقات دکتر دومار نشان می‌دهد که حدود ۴۵ درصد از بیماران ظرف ۶ ماه شانس بارداری پیدا می‌کنند.
هر هفته، شرکت‌کنندگان یاد می‌گیرند که استرس خود را با به‌کارگیری راهبردهایی مثل تنفس عمیق، یادداشت‌برداری روزانه، مدیتیشن و بازسازی شناختی مدیریت کنند. بازسازی شناختی به آنها کمک می‌کند که خود را از افکار مخرب رها کنند. به علاوه، این متد درمانی به بیمار کمک می‌کند که واقعیت را بپذیرد و خود را مقصر شرایط فعلی‌اش‌ نداند.
درمان‌های مکمل که می‌توانید شخصا انجام‌ دهید
ناباروری تمام جوانب زندگی یک زن از سلامت جسمی و روحی او گرفته تا ارتباطات اجتماعی و زندگی عاطفی‌اش را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ از این رو، تعجبی ندارد که بسیاری از خانواده‌های متمول با وجود وضعیت مناسب مالی در این شرایط احساس ناامیدی می‌کنند. مطالعات محققان نشان می‌دهند خانم‌هایی که تحت درمان باروری هستند و افرادی که بنا به تشخیص پزشک به سرطان مبتلا شده‌اند، به یک اندازه استرس دارند. در ادامه، نکاتی برای حفظ آرامش در شرایط بحرانی ارائه شده است:
۱. آگاهی‌تان را افزایش دهید. بسیاری از افراد آنقدر از وضعیت بدن خود بی‌اطلاع‌اند که حتی متوجه نمی‌شوند استرس دارند. این همان وقتی است که باید به سراغ بایوداتس (Biodots) بروید. وقتی بایوداتس بر سطح پوست قرار داده می‌شود، نقاط تعبیه‌شده بر روی آن بسته به سطح استرس تغییر رنگ می‌دهند. به عنوان مثال، اگر نقاط به رنگ سیاه در بیایند به این معنی است که استرس دارید. بنابراین، وقتی که بدانید استرس دارید، می‌توانید با چند نفس عمیق خود را از شرایط فعلی برهانید و رنگ بایوداتس را نیز تغییر دهید.
۲. در حالت‌های خاص تمرین کنید. به پشت دراز بکشید و در حالت شاوآسانا قرار بگیرید. سپس، بازوهای‌تان را در دو طرف پهلوها دراز کنید تا فشار آنها از روی قفسه سینه برداشته شود. فقط کافی است کف دست‌تان رو به بالا باشد.
۳. قلب یا شکم‌تان را لمس کنید. لمس کردن قلب و شکم، ذهن شما را افکار منفی دور می‌کند و توجه شما را به بدن‌تان جلب می‌نماید. سپس یک نفس عمیق بکشید. نفس کشیدن ارزان‌ترین و ساده‌ترین کار روی زمین است که می‌تواند به راحتی حس و حال شما را عوض کند.
۴. احساسات‌تان را روی کاغذ پیاده کنید. اگر نیاز دارید احساسات درونی خود را بیرون بریزید، کافی است یک دفترچه یادداشت بردارید. نوشتن درباره نگرانی‌ها و احساسات درونی به شما کمک خواهد کرد که از پس مشکلات برآیید و به هر چیزی از یک دریچه جدید بنگرید.
۵. بی خیال باشید. اگر برای‌تان مقدور نیست خود را به کنار دریا برسانید، می‌توانید یک غروب زیبا را در ذهن‌تان مجسم کنید. چشمان‌تان را ببندید و به جایی بروید که دوست دارید در آنجا باشید، جایی که شما را به آرامش می‌رساند. سپس، ریلکس کنید و فکر همه چیز را از سرتان بیرون کنید.
منبع: parenting 

در هر مرحله از چرخه قاعدگی‌ چه بخورید تا قدرت باروری‌تان افزایش یابد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ