وقفه تنفسی هنگام خواب و مشکل مغزی!

faateme1366
آپنه یا وقفه تنفسی هنگام خواب ممکن است ریشه مغزی داشته باشد. به این نوع آپنه، آپنه مرکزی گفته می‌شود. علت آن هنوز مشخص نشده و طی بررسی‌هایی که برای بیماران انجام می‌گیرد، هیچ عامل مشخصی یافت نمی‌شود.

نوع دوم آپنه انسدادی است. همان‌طور که از نامش مشخص است، عاملی مسیر مجاری هوایی را مسدود می‌کند. علت آپنه انسدادی مشخص است؛ انسداد در مجاری فوقانی تنفسی. عواملی مانند انحراف بینی، بزرگی شاخک‌های بینی، پولیپ و تومور بینی، بزرگ بودن زبان کوچک، بزرگی لوزه‌‌ها، شل بودن کام نرم و… هم می‌توانند باعث انسداد در مجاری تنفسی شوند. 

آپنه انسدادی معمولا با درمان‌های جراحی برطرف می‌شود. شایع‌ترین وقفه تنفسی هنگام خواب را در افراد چاق یا کسانی که گردن کوتاهی دارند، مشاهده می‌کنیم، بنابراین اولیه توصیه به بیماران این است که اگر اضافه وزن دارند، درصدد کاهش وزن برآیند و شیوه خوابیدن خود را اصلاح کنند. مثلا کمی شیب‌دار بخوابند یعنی سر، هنگام خواب کمی بالاتر از بدن قرار گیرد یا به پهلو بخوابند. رژیم غذایی را هم رعایت کنند. شب‌ها غذای سبک بخورند و بین فاصله غذا خوردن تا خوابیدن وقفه ایجاد کنند. بالا رفتن سن نیز می‌تواند باعث ایجاد آپنه در فرد شود زیرا بافت‌هایی که اطراف حلق هستند با افزایش سن کمی شل‌تر می‌شوند و هنگام خواب می‌توانند به مجرا فشار آورند و باعث انسداد شوند.

 آپنه ممکن است مخلوط باشد؛ یعنی بیمار دچار آپنه مرکزی و انسدادی توامان باشد. در این افراد مداخله جراحی کمک‌کننده است ولی آپنه مرکزی با استفاده از دستگاه‌های کمک‌تنفسی کنترل می‌شود.

مورد دیگری که مبتلایان به آپنه باید به آن توجه داشته باشند، مصرف بعضی از داروها مثل داروی خواب‌آور است. داروها می‌توانند باعث ایجاد وقفه تنفسی هنگام خواب شوند، بنابراین در این مواقع بیماران باید حتما این موضوع را به پزشک معالج خود اطلاع دهند.

دکتر ابراهیم رزم‌پا

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران

منبع: هفته نامه سلامت

بختک یا فلج خواب چیست؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ