۷ عامل رایج مرگ آقایان-قسمت دوم

مهرناز زاوه
آقایان بیش از هر سرطان دیگری به علت سرطان ریه می‌میرند. بر اساس آمار انجمن ملی سرطان در آمریکا، نزدیک به ۸۶ هزار نفر از آقایان در سال ۲۰۱۶ به علت ابتلا به سرطان ریه جان خود را از دست داده‌اند.

در ادامه‌ی قسمت اول به بررسی عوامل رایجی می‌پردازیم که باعث مرگ آقایان می‌شوند. 
عامل شماره ۳: حوادث
بر اساس آمار CDC، هر ساله بیش از ۸۵ هزار نفر از آقایان بر اثر حوادث و تصادفات جان خود را از دست می‌دهند. این میزان، ۶.۴ درصد از کل مرگ‌ومیر آقایان را شامل می‌شود. در واقع، اغلب آقایان تا سن ۴۵ سالگی بیش از هر عامل دیگری به علت تصادف می‌میرند. اکثر حوادث و تصادفات نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند: تصادف با وسایل نقلیه موتوری و استعمال بیش از حد مواد مخدر.
شاید این مورد ساده به نظر برسد، اما نیازمند توجه ویژه است: رانندگی کردن پس از نوشیدن مشروبات الکلی می‌تواند شما را در معرض خطری جدی قرار دهد. در واقع، ۶۵ درصد از افرادی که در تصادفات رانندگی جان‌شان را از دست می‌دهند، الکل مصرف کرده‌اند یا غلظت الکل خون‌‌شان از ۰.۰۸ بالاتر بوده است. مصرف الکل قبل از رانندگی، ارسال اس‌ام‌اس پشت فرمان یا نشستن در اتوموبیلی که راننده‌اش مست است، زندگی شما را با یک خطر جدی مواجه خواهد کرد.
عامل شماره ۲: سرطان
بر اساس آمار CDC، ۲۲.۵ درصد از نرخ کل مرگ‌ومیر در بین آقایان به سرطان اختصاص دارد. این بیماری دومین عامل شایع مرگ‌ومیر در بین آقایان است. هر ساله بیش از ۳۱۱ هزار نفر بر اثر ابتلا به سرطان جان خود را از دست می‌دهند.
مرگ ناشی از سرطان معمولا در سنین ۴۰ سال به بالا رخ می‌دهد؛ اما سبک زندگی و عادات روزمره می‌توانند این بازه سنی را تا ۲۰ و ۳۰ سالگی کاهش دهند یا حتی از شیوع آن جلوگیری کنند. این مسئله در مورد علل اصلی مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در بین مردان نیز صدق می‌کند. سرطان ریه، سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ از جمله شایع‌ترین انواع سرطان هستند.
سرطان ریه
آقایان بیش از هر سرطان دیگری به علت سرطان ریه می‌میرند. بر اساس آمار انجمن ملی سرطان در آمریکا، نزدیک به ۸۶ هزار نفر از آقایان در سال ۲۰۱۶ به علت ابتلا به سرطان ریه جان خود را از دست داده‌اند.
جای تعجب نیست که سیگار دشمن ریه است. اما اگر در مشاغل ساخت‌وساز، لوله‌کشی، سقف‌سازی و سایر موارد ساختمان‌سازی نیز مشغول به کار باشید، خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان ریه شما را تهدید خواهد کرد؛ چون بیشتر در معرض مواد سرطان‌زا مانند آزبست یا رادون قرار خواهید گرفت.
سرطان پروستات
سرطان پروستات دومین سرطان مرگ‌آفرین در بین آقایان است. بر اساس آمار انجمن سرطان آمریکا در سال ۲۰۱۶، حدود ۲۶ هزار نفر از آقایان به دلیل ابتلا به سرطان پروستات جان‌شان را از دست داده‌اند. وزن و ژنتیک نقش به‌سزایی در شیوع سرطان پروستات دارند. محققان دانشگاه هاروارد معتقدند که به ازای هر ۵ واحد افزایش شاخص توده بدن، شانس آقایان برای ابتلا به سرطان پروستات ۱۵٪ افزایش پیدا می‌کند؛ چون چربی‌ها به لحاظ متابولیکی فعال هستند و می‌توانند با تضعیف سیستم ایمنی بدن و ایجاد التهاب، بستر لازم برای شیوع سرطان را فراهم کنند.
سرطان کولورکتال یا روده بزرگ
سرطان روده بزرگ سومین علت مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در بین مردان است. در سال ۲۰۱۶، نزدیک به ۲۶ هزار نفر از آقایان به دلیل سرطان روده بزرگ جان خود را از دست داده‌اند.
افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند یا آنهایی که به لحاظ جسمانی غیرفعال‌اند و از اختلالات التهابی روده رنج می‌برند، بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار دارند. ژنتیک نیز در این میان نقش به‌سزایی ایفا می‌کند. بنابراین اگر یکی از اعضای خانواده شما دچار سرطان شده، این امکان وجود دارد که شما هم به سرطان مبتلا شوید.
عامل شماره ۱: بیماری‌های قلبی
مشکلات قلبی بیش از هر عامل دیگری باعث مرگ‌ومیر آقایان می‌شوند. بر اساس آمار CDC، هر ساله بیش از ۳۲۵ هزار نفر از آقایان بر اثر ابتلا به بیماری‎های قلبی جان خود را از دست می‌دهند. در واقع، از هر ۴ مرگ‌ومیر، ۱ مورد به مشکلات قلبی نسبت داده می‌شود. اما خبر خوب این است که این اتفاق برای همه رخ نمی‌دهد. برخلاف سایر بیماری‌های کشنده، تقریبا تمام عوامل خطر مرتبط با بیماری‌های قلبی قابل پیشگیری هستند. اصلاح رفتارهای روزانه و سبک زندگی نقش به‌سزایی در کاهش خطرات احتمالی دارد.
مثل سایر موارد، سیگار کشیدن نقش به‌سزایی در ابتلا به بیماری‌های قلبی دارد. اگر یک مرد جوان در سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی سیگار بکشد، ۲ برابر بیشتر از همتایان غیرسیگاری‌اش در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار خواهد داشت. برخی حملات قلبی ممکن است در سکوت و بدون علائم رخ دهند. یعنی وقوع آنها بدون احساس درد در قفسه سینه باشد که معمولا در موارد سکته قلبی مشاهده می‌شود.
منبع: msn 

نکاتی برای سلامت جنسی مردان بعد از ۴۰ سالگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ