چگونه مواد مراقبت از پوست مضر و سمی را تشخیص دهیم؟

پانته آ توتونپیان
در طول چند سال گذشته، صنعت زیبایی طبیعی و ارگانیک، کسب و کار اصلی در بازار زیبایی بوده است. مصرف کنندگان به طور فزاینده ای خواستار محصولات ساخته شده از گیاهان عاری از مواد سمی بوده اند با این فرض که آنها کاملا بی خطر و مفیدتر از محصولات مصنوعی هستند. طبعا، محصولات مراقبت از پوست گیاهی، شهرت بیشتری نسبت به محصولات مصنوعی از لحاظ غیر سمی بودن و ترمیم پوست بدست آورده اند در صورتی که بسیاری از مواد طبیعی که به ظاهر بی خطر و موثر هستند، ممکن است بی اثر و حتی سمی باشند.

روغن‌های معطر:

اسانس‌های روغنی به عنوان جایگزین در درمان‌های پزشکی، برای آروماتراپی و حتی در محصولات مراقبت شخصی به کار برده می‌شوند. با این حال برخی از آنها محرک پوست بوده و باعث ایجاد حساسیت پوستی می‌شوند. با توجه به عدم رعایت مقررات در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی، شرکت‌ها از این روغن‌های معطر در فرمولاسیون مواد زیبایی استفاده می‌کنند که بعضا می‌تواند مضر باشد. در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود:
• روغن معطر تحریک کننده: اسانس تحریک کننده، ممکن است تاثیراتی خفیف و یا واکنشی شدید از جمله قرمزی و لک برای پوست داشته باشد ودر موارد شدید تر، التهاب ممکن است به درد و سوزش منجر شود. روغن‌های گیاهی که به عنوان محرک‌های پوستی شناخته شده‌اند عبارتند از: دارچین، جوانه میخک، سنبل هندی، زیره سبز، لیمو، پونه کوهی، جعفری و آویشن.
• روغن معطر حساسیت: اسانس حساسیت ممکن است باعث واکنش آلرژیک در پوست و نهایتا منجر به التهاب شود. هنگام استفاده از یک محصول حاوی یک ماده حساس، ممکن است هر بار که مواد تشکیل دهنده روی پوست قرارمی‌گیرد، پوست به آن حساسیت و واکنش نشان دهد. روغنهای گیاهی که باعث حساسیت پوستی می‌شوند عبارتند از: سنا، پوست دارچین، پروگل حنا، گل شاه پسند خالص، چای خالص، سقز و زنجبیل .
• روغن‌های حساس به نور : منظور ازحساسیت به نور، افزایش حساسیت پوست نسبت به اشعه UV است. با توجه به ترکیب شیمیایی روغن‌های حساس به نور، ممکن است حساسیت به نور را برای پوست بیشتر کند و در معرض اشعه UV آسیب پذیرتر از قبل شود. بنابراین استفاده از این روغن‌ها ممکن است منجر به مسمومیت و یا آفتاب سوختگی شدید شود. پزشکان توصیه می‌کنند بعد از اعمال این روغن به پوست، تا 72 ساعت به دور از اشعه UV باقی بمانید. همچنین به منظور جلوگیری از آسیب نور خورشید و لکه های قهوه ای، چین و چروک، سرطان پوست، و غیره، توصیه می شود کرم‌های ضد آفتاب را مرتب در طی روز استفاده کنید. روغن های گیاهی حساسیت زا به نور عبارتند از: ریشه گلپر، ترنج، زیره سبز، گریپ فروت ، عصاره لیمو، عصاره لیموترش، عصاره پرتقال (تلخ).
با این حال، در میان روغن‌های مرکبات، مواردی هستند که مشکلی ندارند مثل: ترنج ، لیمو مقطر، لیموترش مقطر، نارنگی، پرتقال شیرین، نارنگی و یوزو. اگر در حال حاضر از یک محصول حاوی یکی از این مواد تشکیل دهنده استفاده می‌کنید، از تولید کننده بپرسید که آیا ماده مورد نظر تقطیر شده یا به صورت سرد فشرده شده‌است و سپس با این لیست مقایسه کنید تا مطمئن شوید که ماده مورداستفاده تان بی خطراست.

عطر طبیعی و ارگانیک:
بسیاری از محصولات مراقبت از پوست طبیعی حاوی عطر است که از گیاهان ارگانیک به دست آمده است. متاسفانه، ممکن است عطر با استفاده از روغن‌های تحریک کننده یا حساسیت زا درست شده باشد و باعث بروز واکنش‌هایی شود که در بالا به آنها اشاره شد. بنابراین موقع انتخاب یک عطر باید از مشورت یک راهنما برای اطمینان از سمی نبودن آن بهره بگیرید.

روغن نارگیل:

روغن نارگیل یک روغن چندکاره در زیبایی است که آثار شگفت انگیزی در مو دارد و همچنین می‌توانید با خیال راحت به عنوان یک مرطوب کننده بدن از آن استفاده کنید. با این حال، در مراقبت از صورت، برای همه پوست‌ها مفید نیست. افرادی که دارای پوست خشک هستند و مستعد لک پوستی می‌باشند آن را یک مرطوب کننده خوب بیابند اما افرادی با پوست چرب یا مستعد آکنه ممکن است در استفاده از روغن نارگیل جوش بزنند.

کره پوست:
مشابه روغن نارگیل، کره‌های گیاهی مانند روغن قلم و کاکائو، مرطوب کننده بسیار عالی برای پوست‌های خشکی است که مستعد ابتلا به جوش نمی باشند. با توجه به خواص نرم کننده و انسداد آنها، می‌توانند پوست را نرم کنند و مانع افت رطوبت شوند. با این حال، اگر برای پوست چرب استفاده شوند، منافذ پوست را مسدود کرده و باعث جوش می‌شوند.

منبع : phow.ir 

دلایل عجیبی که نباید از رژ لب استفاده کنید ! برخی مواد موجود در رژ لب ها

خطرات پنهان استفاده از دئودورانت‌ها و ضدعرق‌ها

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ