تنقلاتی که متخصصان تناسب اندام هرگز نمی‌خورند

مهرناز زاوه
در این مطلب به معرفی غذاهایی می‌پردازیم که متخصصان تغذیه از خوردن‌شان می‌پرهیزند و به ورزشکاران نیز هشدار می‌دهند که از مصرف آنها خودداری کنند.

اگر به باشگاه‌های ورزشی دقت کنید، می‌بینید که هر ورزشکاری در یکی از دو دسته زیر جای می‌گیرد: معتادان اندورفین که عاشق ورزش هستند و مراقبان ساعت که از همان اول منتظر پایان تمرین هستند. کسانی که در گروه اول قرار دارند، حداقل باید از تناسب اندام‌شان لذت ببرند، چون تمرین کردن به آنها کمک می‌کند وزن کم کنند. اما کسانی که در گروه دوم قرار دارند، در مقایسه با گروه اول به نتایج قابل‌توجهی دست نمی‌یابند. اگر شما جز گروه دوم هستید بهتر است حداقل به رژیم غذایی‌تان توجه بیشتری داشته باشید تا به نتیجه‌‌ی دلخواهتان برسید. به علاوه تحقیقات نشان داده که ورزش علیرغم مزایای بیشماری که دارد، به تنهایی قادر به کاهش وزن شما نخواهد بود؛ به گونه‌ای که بسیاری از متخصصان معتقدند برای کاهش وزن، ۸۰٪ رژیم غذایی است که شما را به هدف می‌رساند و ۲۰٪ ورزش.
در ادامه، به معرفی غذاهایی می‌پردازیم که متخصصان تغذیه از خوردن‌شان می‌پرهیزند و به ورزشکاران نیز هشدار می‌دهند که از مصرف آنها خودداری کنند.
۱. مرغ غیر ارگانیک
بسیاری از ما از روی عادت دنبال مواد غذایی ارزان‌قیمت می‎‌گردیم و زیاد به کیفیت توجه نداریم. در حال حاضر، خوردن مواد غذایی ارگانیک به نظر یک امر لوکس به نظر می‌آید، در حالی‌که چنین نیست. چه از منظر منطقی و چه از منظر عقلانی، بهتر است از مواد غذایی ارگانیک استفاده کنید تا از مزایای آنها بهره‌مند شوید.
۲. نان‌های غیر مغذی
نان سفید فاقد سبوس و مواد مغذی دیگر است. از این رو، شما را سیر نمی‌کند. به علاوه، تقریبا هیچ ارزش غذایی ندارد و به محض مصرف به قند تبدیل می‌شود. همچنین با ثابت نگه داشتن سطح قند خون و کنترل انسولین، منجر به افزایش ذخیره چربی در بدن می‌شود.
۳. نوشیدنی‌های پروتئینی
با اینکه نوشیدنی‌های پروتئینی سرشار از انرژی هستند، این محصولات آنقدر هم که فکر می‌کنید سالم نیستند. آنها اغلب کالری مازاد دارند، چون در تهیه آنها از شکر، چربی و کربوهیدرات زیادی استفاده می‌شود. به این لیست، فهرستی از مواد شیمیایی را نیز اضافه کنید. بسیاری از اوقات افراد به جای خوردن یک میان‌وعده سالم سراغ نوشیدنی‌های پروتئینی می‌روند. نوشیدن این محصولات در طولانی‌مدت موجب افزایش وزن خواهد شد.
۴. نوشیدنی‌های شیرین و آب‌نبات
بهتر است هر روز از نوشیدن قهوه لذت ببرید و دور نوشیدنی‌های شیرین را خط بکشید. یک جرعه‌ نوشیدنی شیرین حاوی ۳۰۰ تا ۴۰۰ کالری است که سوزاندن آن بر روی تردمیل به ۴۰ دقیقه دویدن نیاز دارد. این نوشیدنی‌ها اغلب پر از رنگ‌های مصنوعی و مواد نگهدارنده هستند که می‌توانند در کودکان به اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی و واکنش‌های آلرژیک منجر شوند.
۵. گوشت بوقلمون
شاید فکر کنید گوشت بوقلمون از یک تکه گوشت نمک‌سود عادی سالم‌تر باشد، اما قطعا چنین چیزی نیست. با وجود اینکه گوشت عادی ۱۳ کالری کمتر دارد و هر برش از آن حاوی چربی کمتری است، هر تکه از آن سدیم بیشتری دارد که می‌تواند برای سلامتی مضر باشد و فشار خون شما را سریعا بالا ببرد. 
۶. سفارشات پروتئینی در رستوران
بسیاری از افراد امیدوارند که با خوردن گوشت پروتئینی بیشتر، سریع‌تر وزن کم کنند و توده عضلانی قوی‌تری را توسعه بخشند. با وجود اینکه مصرف پروتئین مازاد برای کسانی که در طول روز فعالیت بدنی زیادی دارند می‌تواند مفید باشد، بهتر است پروتئین مصرفی شما بیشتر از منابع طبیعی تامین شود. متاسفانه، در بسیاری از رستوران‌های فست‌فود به جای هات داگ و بیکن از خوراکی‌های پروتئینی استفاده می‌شود. مصرف یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین‌های حیوانی به خطر ابتلا به سرطان نسبت داده می‌شود.
۷. کوکاکولای رژیمی
نوشابه برای سلامتی مضر است؛ البته نوشیدن آن خالی از لطف هم نیست. خیلی‌ها دوستش دارند. اما وقتی پای رژیم غذایی سالم به میان می‌آید، بهتر است از نوشیدن آنها خودداری کنید. این نوشیدنی‌ها سرشار از مواد شیمیایی هستند که کسی از مصرف آنها سود نخواهد برد. اگر می‌خواهید پرخوری کنید، سعی کنید در کنار کوکا یک غذای دیگر هم بخورید.
نگذارید برچسب بدون کالری و نوشیدنی‌های رژیمی شما را گول بزند. این محصولات بدترین نوع نوشیدنی‌ها هستند. شیرین‌کننده‌های مصنوعی به کار رفته در نوشابه‌های رژیمی باعث ترشح انسلین می‌شوند و بدن شما را در حالت ذخیره‌سازی چربی قرار می‌دهند؛ در نتیجه ممکن است سریعا وزن اضافه کنید. همچنین ممکن است دچار سردرد شوید یا در طولانی مدت دچار دیابت شوید.
منبع: eatthis 

۱۰ باور رایج نادرست درباره تناسب اندام

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ