آیا می‌توان از روی صدا، بیماری را تشخیص داد؟

مهرناز زاوه
اخیرا اساتید دانشگاهی و کارآفرینان به سمت تکنولوژی‌ای هجوم برده‌اند تا بتوانند بر اساس منبع غیرعادی اطلاعات یعنی نحوه صحبت کردن شما، هرچیزی از دوره‌های شیدایی تا بیماری قلبی و ضربه مغزی را پیش‌بینی کرده و تشخیص دهند.

از دیرباز همواره بر این قضیه تأکید می‌شده که باید با صبر بیشتری به صدای بیمار گوش داد. اخیرا اساتید دانشگاهی و کارآفرینان به سمت تکنولوژی‌ای هجوم برده‌اند تا بتوانند بر اساس منبع غیرعادی اطلاعات یعنی نحوه صحبت کردن شما، هرچیزی از دوره‌های شیدایی تا بیماری قلبی و ضربه مغزی را پیش‌بینی کرده و تشخیص دهند.
شواهد رو به افزایش در این زمینه نشان می‌دهد که بیماری‌های فیزیکی و روانی می‌توانند باعث شوند که جویده‌‌جویده حرف بزنید، حروف را بکشید و یا بیشتر توودماغی صحبت کنید. از طرفی این بیماری‌ها می‌تواند باعث شود که صدایتان کمی دچار غژغژ و یا لرزش شود که برای گوش انسان قابل شناسایی نباشد. البته هنوز به طور قطعی مشخص نیست که بررسی و تحلیل الگوهای صحبت بتواند منجر به تشخیص دقیق و یا مؤثر شود.
اخیرا کمپانی Sonde Health کوشیده تا نرم‌افزاری را برای مصرف‌کنندگان توسعه دهد که می‌تواند افسردگی و بیماری‌های تنفسی و قلبی‌عروقی را نشان دهد. هدف این کمپانی، این است که تکنولوژی‌ای را گسترش دهد که می‌تواند ویژگی‌های آوایی را بدون آنکه بخواهد کلمات را ضبط کند از دل آن استخراج کرده و بیرون بکشد؛ در واقع جابه‌جایی کنترل و بازبینی و به بخش پس‌زمینه و جمع‌آوری بخشی از آنها با ابزارهایی که افراد دارند.
مسئله‌ای که مطرح می‌شود این است که شاید نتوان به لحاظ بالینی، تشخیص آوایی درست و مؤثری داد. در واقع بخش دشوار مسئله این‌جاست که به سختی می‌توان علت اصلی تغییرات در الگوهای صدایی را تفکیک کرد. ضبط صدا باید با کیفیت بالایی صورت گرفته و به شکل مفیدی انجام گیرد و این کار هزینه‌بر است. 
مسئله دیگر، بحث فرهنگ است: در حالی‌که آزمون تجزیه و تحلیل صدا برای تشخیص سکته مغزی انجام می‌شود، محققان دریافته‌اند که مثلا بسیاری از ورزشکاران تُن صدای خود را تغییر داده یا تأکید خاصی روی گفتن برخی کلمات دارند، به دلایلی که هیچ ربطی به آسیب مغزی ندارد.
به هر حال اگر از این نرم‌افزار استفاده کردید و به شما گفت که جویده‌جویده صحبت کرده و دچار سکته مغزی شده‌اید، همین‌قدر کافی‌ست. باید بلافاصله به بیمارستان مراجعه کنید.
منبع: medicaldaily

راه جدید برای تشخیص بیماری‌های قلبی ارثی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ