آلودگی آب‌معدنی باسلامت‌تان چه‌می‌کند؟

akahmadi
هشدار وزیر بهداشت درباره آلودگی آب معدنی دماوند به میکروب سودوموناس دکتر دیناروند درباره موضوع آلودگی آب‌های معدنی و پلمب شدن خط تولید آب معدنی دماوند در گفت‌وگو با ایسنا این‌طور توضیح می‌دهد


 
الو دکتر-دکتر دیناروند درباره موضوع آلودگی آب‌های معدنی و پلمب شدن خط تولید آب معدنی دماوند در گفت‌وگو با ایسنا  این‌طور توضیح می‌دهد: 311 نمونه در کشور مورد بررسی قرار گرفت که 37مورد آنها مشکل داشت و نهایتا 12مورد آنها منجر به توقف خط تولید شد. به این شرکت‌ها اخطار داده شد که باید نمونه‌های‌شان را از سطح بازار جمع‌آوری کرده و تولید و توزیع‌شان را تا زمان انجام اصلاحات موردنیاز، متوقف کنند. متاسفانه یکی از این شرکت‌ها تحت عنوان آب معدنی دماوند، اخطار سازمان غذا و دارو را رعایت نکرد و باوجود آنکه بازرسان ما از دانشگاه علوم‌پزشکی مربوطه به پلمب خط تولید آن اقدام کرده بودند، اما این شرکت تولید و توزیع‌اش را ادامه داده بود. به‌علاوه این شرکت موظف شده بود آب آشامیدنی تولید کند، چراکه آب زمانی «معدنی» می‌شود که بسته‌بندی آن بدون هیچ اصلاحی در خط صورت گیرد؛ یعنی نیازی به تصفیه شیمیایی- فیزیکی، ازن زدن، استفاده از UV یا فیلتراسیون‌های شدید را نداشته باشد. بر همین اساس «دماوند» موظف شده بود برای ورود به بازار به آب آشامیدنی تبدیل شود نه آب معدنی. در مجموع ایرادهایی به کار این شرکت گرفته شده بود، از طرفی فرآورده مربوطه آلودگی میکروبی هم داشت. بر همین‌اساس ناچار شدیم اطلاع‌رسانی‌های لازم را به مردم داشته باشیم تا مردم هم در جریان باشند.  این شرکت آب بسته‌بندی محصولاتش را از بازار جمع‌آوری نکرده و به جهت آنکه اخطار قبلی را نیز رعایت نکرده بود، مجددا پلمب شد. به هیچ عنوان برای ما قابل پذیرش نیست شرکتی بزرگ که یک‌چهارم بازار آب بسته‌بندی شده کشور را دراختیار دارد با دستگاه نظارتی مقابله کند. این موضوع نه به‌نفع آن شرکت و نه به‌نفع سلامت مردم نخواهد بود. باید ضوابط مربوطه رعایت شود. مطمئنا اگر این شرکت ضوابط مربوطه را رعایت می‌کرد، اکنون اصلاح شده بود و در بازار هم وجود داشت. هر کدام از آب‌های بسته‌بندی شده که در بازرسی مجدد مشخص شود دستور توقف تولید را رعایت نکرده‌اند، شک نکنید که اطلاع‌رسانی‌های لازم به مردم انجام خواهد شد.

دکتر سید حسن هاشمی

وزیر بهداشت و درمان

سودوموناس عامل آلودگی بود

آلودگی به میکروب سودوموناس از سوی وزیر بهداشت به عنوان عامل پلمب آب معدنی دماوند مطرح شد.دکتر حسن هاشمی طی بیانیه ای به دیگر تولیدکنندگان آب معدنی و آشامیدنی هشدار داد که اگر تا سه ماه آینده مشکلات خود را اصلاح نکنند اسامی آنها نیز از طریق مجاری رسمی به اطلاع مردم می رسد. دکتر هاشمی به ایلنا گفت: وزارت بهداشت بر اساس وظیفه ذاتی خود بر شرکت های تولید آب معدنی و آشامیدنی نظارت دائم دارد و اگر تخلفی صورت گیرد به سرعت با متخلفان برخورد می‌کند. نوع آلودگی میکروبی آب معدنی دماوند میکروب سودوموناس بوده که می تواند برای سلامت انسان مضر باشد. سودوموناس یک میکروب و پاتوژن بیماری زا و فرصت طلب است. میکروب سودوموناس می‌تواند عفونت‌های مجاری ادراری، سیستم تنفسی، التهاب و آماس پوست، عفونت بافت‌های نرم، عفونت‌های استخوان و مفاصل، عفونت های معده و روده ای و عفونت‌های سیستمیک متنوع به‌ویژه در بیماران با سوختگی های شدید ، بیماران مبتلا به سرطان و ایدز که سیستم ایمنی آنها سرکوب شده، ایحاد کند.  دکتر هاشمی در ادامه صحبت هایش گفت: اگر محصولات این شرکت در بازار هست، تخلف است و مسئولان این شرکت موظف هستند هرچه سریع‌تر این محصولات را از بازار جمع کنند و تاکنون نیز باید این کار را انجام می دادند. البته به مردم اطلاع رسانی شده که این محصول را مصرف نکنند و خط تولید آن نیز متوقف شده است

اگر آب معدنی دماوند نوشیده‌اید، توجه کنید!

با مصرف آب معدنی آلوده(آلودگی میکروبی)، باکتری وارد روده شده و تکثیر می‌یابد، بنابراین اولین اقدام برای درمان و پیشگیری از شدت گرفتن بیماری این است که حتما مایعات فراوان، آبمیوه، چای و… مصرف کنید تا عفونت و میکروب از روده خارج شود. به‌علاوه حتما باید درجه حرارت بدن خود را بررسی کنید، اگر دمای بدن بالای 38درجه باشد حتما باید با پزشک خود مشورت کنید. اسهال هم می‌تواند نشانه‌ای برای مراجعه به پزشک باشد.

خوردن ماست و مایعات می‌تواند به ضدعفونی کردن روده و درمان اسهال کمک کند. اگر با مصرف این مواد اسهال درمان نشد حتما باید به پزشک مراجعه شود تا نسبت به تجویز سرم اقدام شود. قرص و دارو زمانی استفاده می‌شود که بیمار تب دارد و عفونت روده‌ای تشخیص داده شده، در این صورت تجویز برخی آنتی‌بیوتیک‌ها موثر است. در غیر این صورت ممکن است قرص و داروی خاصی نیاز نباشد.

گزارش کامل آب معدنی را در شماره 143 سیب سبز که هم اکنون روی کیوسک است ،بخوانید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ