علائمی که نشان می‌دهند ریه‌هایتان مشکل دارند

مهرناز زاوه
بهتر است بدانید که بروز هر نوع عفونت یا آسیب در ریه‌ها نه تنها بر تنفس ما تأثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند به افزایش خطر انواع بیماری‌های تنفسی مانند تنگی‌نفس (آسم) و سل هم بیانجامد.

در حالی‌که آگاهانه از بیشتر اندام‌های خود مواظبت می‌کنیم، به ندرت برای مراقبت از ریه‌هایمان کاری انجام می‌دهیم. بهتر است بدانید که بروز هر نوع عفونت یا آسیب در ریه‌ها نه تنها بر تنفس ما تأثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند به افزایش خطر انواع بیماری‌های تنفسی مانند تنگی‌نفس (آسم) و سل هم بیانجامد. در اینجا به نکات بارزی درباره‌ ریه‌ها می‌پردازیم که حتما برایتان جالب خواهد بود.
۱.نفس‌تنگی طولانی
چه از پله‌ها بالا بروید یا آنکه فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهید، در هر صورت اگر بعد از انجام فعالیت‌های فیزیکی دچار تنگی نفس شوید، می‌تواند نگران‌کننده باشد. هم‌چنین اگر اکثر مواقع دویدن برایتان سخت است یا از تنگی‌نفس رنج می‌برید، حتی زمانی که روی تخت دراز کشیده‌اید، این هم نشانه مشکل ریوی است. تنگی‌نفس طولانی می‌تواند نشانه بیماری‌های مختلف تنفسی بوده و عامل آن هم برونشیت، آسم و بیماری‌های عروقی باشد. 
۲.تولید زیاد مخاط
ما اغلب سرفه‌های خلط‌دار را نادیده می‌گیریم. با این حال، اگر بیش از سه ماه است که از سرفه‌های خلط‌دار رنج می‌برید، باید حتما به متخصص مراجعه کنید چرا که ممکن است نشانه برونشیت مزمن باشد. اگر این نوع سرفه با خس‌خس سینه و یا کوتاه شدن نفس همراه باشد، آنگاه باید آن را نشانه‌ای از COPD (بیماری تنفسی مزمن انسدادی) دانست. 
۳.خون در خلط
وجود خون در خلط هم از دیگر علائم کلیدی بوده که نشان‌دهنده بیماری ریوی است. در حالی که بروز تغییر در رنگ خلط یا مخاط می‌تواند گویای نکات زیادی درباره سلامت از عفونت باکتریایی گرفته تا ذات‌الریه باشد، وجود خون هم نشانه سل است. اگر از سرفه طولانی، تب با درجه کم و رگه‌های خون در خلط‌تان رنج می‌برید، باید آزمایش سل بدهید.
۴.سینه‌درد
اگر فکر می‌کنید که درد سینه همواره نشان‌دهنده حمله قلبی است پس در اشتباهید. اگر موقع تنفس، سرفه و یا عطسه درد برق‌آسای تیزی را در سینه خود حس می‌کنید، علتش می‌تواند به خاطر عفونت ریه ناشی از باکتری و یا ویروس باشد. در موارد نادر، این مسئله می‌تواند نشانه لخته خون در سرخرگ‌های ریه و انسداد جریان خون در ریه‌ها بوده که آن را آمبولی ریه می‌نامند.
منبع: thehealthsite 

آغاز دوران پ‍ریود پیش از ۱۰ سالگی، خطر مشکلات ریوی افزایش می‌دهد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ