علائم پنهان حمله قلبی خانم‌ها-قسمت دوم

مهرناز زاوه
اگر پزشک یا متخصص قلب و عروق بگوید مشکل در سرتان است یا اینکه کیسه صفرا یا معده‌تان مشکل دارد، ممکن است دچار اختلال عروق کرونر شده باشید. در این شرایط، باید به یک پزشک مجرب مراجعه کنید یا در یک مرکز قلب بستری شوید.

در ادامه‌ی قسمت اول، دکتر مرز به بحث درباره واقعیت‌های موجود در رابطه با بیماری‌های قلبی در خانم‌ها پرداخته و نحوه تغییر عوامل خطرزا را مورد بررسی قرار داده است.
اگر علائم نادیده گرفته شوند، چه باید کرد؟
اگر پزشک یا متخصص قلب و عروق بگوید مشکل در سرتان است یا اینکه کیسه صفرا یا معده‌تان مشکل دارد، ممکن است دچار اختلال عروق کرونر شده باشید. در این شرایط، باید به یک پزشک مجرب مراجعه کنید یا در یک مرکز قلب بستری شوید.
علل عمده بروز بیماری‌های قلبی در خانم‌ها چیست؟
۵ عامل خطر سنتی عبارتند از:
سیگار کشیدن
فشار خون بالا
کلسترول بالا
دیابت
سابقه خانوادگی (ابتلای یکی از بستگان نزدیک به بیماری‌های قلبی عروقی، از جمله حمله قلبی، سکته مغزی یا انجام آنژیوپلاستی یا بای‌پس قبل از ۶۰ سالگی)
عوامل خطر در طول این سال‌ها چطور تغییر پیدا کرده‌اند؟
در سال ۱۹۵۰، سیگار کشیدن خانم‌ها یک امر غیرعادی بود. حتی اگر خانمی سیگار می‌کشید، به یک پاکت در روز نمی‌رسید. در حال حاضر، خانم‌ها به اندازه آقایان سیگار می‌کشند و این یک عامل خطر بزرگ است. بنابراین، اگر سیگار می‌کشید، بیشتر در معرض خطر حمله قلبی یا سکته مغزی خواهید بود. سالخوردگی یک عامل خطر دیگر است. بیماری‌ قلبی یک بیماری مزمن است که اغلب در سنین بالا برای افراد رخ می‌دهد و خانم‌ها به طور متوسط ۶ تا ۸ سال بیشتر از آقایان زنده می‌مانند.
اگر خانم‌ها بخواهند یک زندگی سالم با قلبی سالم داشته باشند، چه باید بکنند؟
از این دستورالعمل پیروی کنید:
۱. از سیگار کشیدن و دود سیگار دوری کنید؛ چون علل اصلی بیماری قلبی هستند. هیچ‌کس نباید در خانه سیگار بکشد، مخصوصا اگر در خانه کودک دارید.
۲. هر روز به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنید. نیازی نیست حتما یک ورزش خاص هوازی یا فعالیت سنگین جسمانی انجام دهید. فقط کافی است کمی بدن‌تان را تکان دهید. همچنین لزومی ندارد در انجام تمرینات به صورت متوالی عمل کنید. مثلا می‌توانید پله‌های محل کارتان را بالا و پایین بروید یا در اطراف خانه پیاده‌روی کنید. همچنین می‌توانید از یکی از دوستان‌تان بخواهید شما را در این مسیر همراهی کند تا انگیزه بیشتری پیدا کنید.
۳. یک رژیم غذایی سالم داشته باشید. یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای به شما کمک خواهد کرد. اما این بدان معنا نیست که هر روز یک بشقاب پر ماکارونی با یک فنجان روغن زیتون بخورید. بهتر است هر روز ۹ تا ۱۰ وعده میوه یا سبزیجات مصرف کنید تا نیازهایتان را برطرف کنید.
کربوهیدرات‌های پیچیده مورد نیاز بدن با خوردن لوبیا، حبوبات و غلات سبوس‌دار تامین می‌شود. سیب‌زمینی هم گزینه خوبی است. یک یا دو بار در هفته ماهی بخورید. اگر می‌خواهید گوشت بخورید، به آن چاشنی بزنید. هرگز یک سینه مرغ کامل را به تنهایی نخورید. خوردن دسر هم به صورت گهگاه خوب است، اما هر روز دسر نخورید.
۴. از چاق شدن جلوگیری کنید
چاقی به حالتی اشاره دارد که ۲۰ درصد بیش از وزن ایده‌آل خود داشته باشید.
این عادات چه تاثیری بر خطر بیماری‌های قلبی عروقی دارند؟
تحقیقات نشان داده‌اند که کنترل انسان بر سبک زندگی‌اش نقش به‌سزایی در کاهش خطر بروز حملات قلبی دارد. بر اساس نتایج به دست آمده، گفته می‌شود افرادی که به نکات فوق توجه می‌کنند، ۸۰٪ کمتر دچار بیماری‌های قلبی عروقی می‌شوند.
کلسترول خوب (HDL) چه نقشی در برابر بیماری‌های قلبی عروقی دارد؟
اغلب بیماران و حتی پزشکان معتقدند خانم‌هایی که از HDL بالایی برخوردارند، هرگز دچار حمله قلبی نمی‌شوند. آنها فکر می‌کنند از این بیماری مصون هستند؛ حتی اگر سطح کلسترول خون‌شان بالا باشد یا اضافه وزن داشته باشند و حتی از فشار خون بالا رنج ببرند. اما این یک باور نادرست است.
اگر یک خانم بیماری قلبی داشته باشد، از چه داروهایی می‌تواند استفاده کند؟
برای ۶ میلیون نفر از خانم‌های ایالات متحده که از اختلال عروق کرونر رنج می‌برند، داروهای زیر تجویز می‌شود. این خانم‌ها معمولا از همان راهبردی استفاده می‌کنند که به آقایان پیشنهاد می‌شود.
آسپرین با دوز پایین
بازدارنده‌های بتا (که باعث کاهش هورمون استرس و کاهش فشار خون می‌شوند)
بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (بازدارنده‌های ACE، که به درمان فشار خون بالا و نارسایی احتقانی قلب کمک می‌کنند)
استاتین، که باعث کاهش کلسترول خون می‌شود
این داروها «قرص‌های جادویی» نامیده می‌شوند.
منبع: lifescript 

آسپیرین چگونه از حمله قلبی پیشگیری می‌کند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ