علائم پنهان حمله قلبی خانم‌ها-قسمت اول

مهرناز زاوه
اگر در ناحیه قفسه سینه احساس درد می‌کنید، احتمالا می‌توانید حدس بزنید که دچار حمله قلبی شده‌اید یا اینکه حداقل سوزش سر دل گرفته‌اید. اما اگر علائم‌تان شامل خستگی، درد فک و حالت تهوع باشد، باز هم احتمال حمله قلبی را می‌دهید؟

آیا با علائم بیماری‌های قلبی در خانم‌ها آشنا هستید؟ سال‌هاست که رسانه‌ها به امر آموزش خانم‌ها در رابطه با عوامل کشنده مشغول‌اند. سعی کنید سلامت قلب‌تان را حفظ کنید و با مشورت گرفتن از یک متخصص قلب از مشکلات احتمالی در امان باشید.
اگر در ناحیه قفسه سینه احساس درد می‌کنید، احتمالا می‌توانید حدس بزنید که دچار حمله قلبی شده‌اید یا اینکه حداقل سوزش سر دل گرفته‌اید. اما اگر علائم‌تان شامل خستگی، درد فک و حالت تهوع باشد، باز هم احتمال حمله قلبی را می‌دهید؟ 
این فقط یکی از تفاوت‌های عمده در علائم بیماری در میان خانم‌ها و آقایان است. برای فهمیدن واقعیت‌های موجود در رابطه با بیماری‌های قلبی در خانم‌ها، دکتر بیری مرز، متخصص قلب و عروق و مدیر پزشکی مرکز قلب باربارا استرایسند در لس‌آنجلس، درباره علائم متفاوت بیماری‌های قلبی و عروقی در بین خانم‌ها می‌گوید.
در این مصاحبه، دکتر مرز به بحث درباره واقعیت‌های موجود در رابطه با بیماری‌های قلبی در خانم‌ها پرداخته و نحوه تغییر عوامل خطرزا را مورد بررسی قرار داده است.
بزرگ‌ترین باور نادرست درباره بیماری‌های قلبی میان خانم‌ها چیست؟
بزرگ‌ترین باور نادرست این است که بیماری‌های قلبی صرفا خانم‌های مسن و سالخورده را شامل می‌شود و خانم‌های جوان از ابتلا به این بیماری‌ در امان‌اند. اما بیماری‌های قلبی حتی خانم‌های جوان ۲۰ تا ۲۵ ساله را هم از پای در می‌آورد. همچنین، مشکل قلبی، عامل اصلی مرگ‌ومیر در میان خانم‌های ۴۵ تا ۶۵ ساله محسوب می‌شود.
چرا این‌قدر اطلاعات غلط در رابطه با این موضوع وجود دارد؟
اولین باری که موضوع بیماری‌های قلبی در سال ۱۹۵۰ مورد مطالعه قرار گرفت، به عنوان عارضه‌ای شناخته می‌شد که صرفا آقایان میانسال را از پای در می‌آورد. در واقع، در آن زمان نرخ مرگ‌ومیر آقایان بر اثر بیماری‌های قلبی بیشتر از خانم‌ها بود. اما در حال حاضر، خانم‌ها نرخ بالاتری دارند. با این حال، بسیاری از پزشکان هنوز معتقدند که این عارضه یک بیماری مردانه است. مشکل دیگر این است که خانم‌ها اغلب علائم متفاوتی را تجربه می‌کنند. خانم‌ها معمولا علائم بیماری خود را دست‌کم می‌گیرند، چون آنها نیز عموما مثل پزشکان بر این باورند که حمله قلبی یک بیماری مردانه است.
علائم حمله قلبی چه تفاوت‌هایی دارند؟
حدود دو سوم از آقایان با چیزی روبه‌رو می‌شوند که آن را «حمله قلبی هالیوودی» می‌نامیم؛ حمله‌ای که معمولا با احساس درد یا فشار در وسط قفسه سینه همراه است. احساس درد در ناحیه فک یا بازو و تنگی نفس و تهوع نیز از جمله علائم رایج این عارضه در آقایان است.
علائم خانم‌ها ممکن است درد فک یا آرنج، ناراحتی معده یا سوء‌هاضمه باشد. همچنین ممکن است کمی تنگی نفس یا احساس خستگی داشته باشند. این علائم تقریبا در نیمی از موارد برای خانم‌ها رخ می‌دهد. البته آقایان نیز از این علائم در امان نیستند.
آیا شدت علائم محسوس است؟
لزوما اینطور نیست. علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت‌اند. اگر هر بار پس از خوردن هات‌داگ دچار سوزش سر دل می‌شوید، لازم نیست نگران حمله قلبی باشید. در این شرایط، هرگونه علائمی به احتمال زیاد ناشی از سوء‌هاضمه خواهد بود. اما اگر علائم موجود مثل آنفولانزا نیستند و غیرطبیعی به نظر می‌رسند، به اورژانس مراجعه کنید چون ممکن است دچار حمله قلبی شوید.
تحقیقات اخیر در رابطه با علائم بیماری‌های قلبی در خانم‌ها چه می‌گویند؟
عارضه‌ای وجود دارد که «اختلال عروق کرونر» نامیده می‌شود؛ خانم‌هایی که این بیماری را دارند، معمولا در ناحیه قفسه سینه درد را تجربه می‌کنند. اگر این خانم‌ها تست استرس بدهند، نتایجی غیرمعمولی خواهند گرفت. اما وقتی آنژیوگرافی بکنند، می‌بینند که تمامی شریان‌ها باز هستند. با این وجود این عارضه به عنوان یک عامل مهلک در نظر گرفته می‌شود که اتفاقا بیشتر در خانم‌ها رخ می‌دهد. محققان در حال انجام مطالعاتی هستند که روند تشخیص و درمان اختلال عروق کرونر را بهبود ببخشند.
منبع: lifescript 

قسمت دوم را اینجا بخوانید

شیوه صحیح زندگی بعد از حمله قلبی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ