روش‌هایی برای جلوگیری از اثرات خطرناک استفاده از موس کامپیوتر

مهرناز زاوه
هرکسی که کارش بیشتر پشت‌میزی است و تحرک چندانی ندارد، خطر بروز کمردرد و یا بازودرد در او زیاد است.

هرکسی که کارش بیشتر پشت‌میزی است و تحرک چندانی ندارد، خطر بروز کمردرد و یا بازودرد در او زیاد است. علاوه بر این، استفاده از موس هم فشار زیادی به مچ دست وارد می‌کند. بنابراین اگر اکثر وقت خود را پشت کامپیوتر سپری می‌کنید، بهتر است به منظور کاهش خطر کمردرد و سایر مشکلات سلامتتان این نکات را رعایت کنید.
۱.اثر روی مچ دست
استفاده طولانی و مداوم از موس باعث می‌شود که بعد از مدتی جای موس یا تیرگی ناشی از استفاده از آن روی کف دست بماند. به خاطر همین اگر راست‌دست هستید، بهتر است هر از گاهی از دست چپ‌تان برای کار با موس استفاده کنید تا میزان فشار وارده روی دست راستتان کم شده و نیز میزان تیرگی پوستتان هم کاهش یابد.
۲.درد آرنج
وقتی به طور پیوسته تایپ می‌کنید یا آرنج‌‌تان را روی دسته صندلی یا میز می‌گذارید، ساختار اسکلتی‌عضلانی بدن‌تان تحت تأثیر قرار می‌گیرد؛ چرا که در محوری هم‌سطح با میز قرار ندارد؛ بنابراین احتمال بروز دردهای شدید آرنج وجود دارد. از طرفی این مسئله بر عضلات نزدیک آرنج هم تأثیر گذاشته و به آرنج‌درد می‌انجامد. یکی از مؤثرترین روش‌ها برای پیشگیری از درد آرنج این است که کیبوردتان را در سطح یکسانی با آرنج یا کمی پائین‌تر از آن در زاویه‌ای تقریبا ۳۰ درجه قرار دهید.
۳.درد بازو
اگر برای مدت طولانی در یک وضعیت می‌نشینید، تایپ می‌کنید و یا آرنج‌تان را روی میز لم داده‌اید، پس بهتر است بدانید که ممکن است به خاطر کار زیادِ عضلات دست و وضعیت بد قرارگیری آنها هنگام استفاده از موس، دچار بازودرد شوید. برای پیشگیری از این وضعیت، سعی کنید آرنج‌تان را در وضعیتی پائین‌تر از میزتان قرار دهید. هم‌چنین دست و بازویتان را روی مچ دست خم نکنید و آن را صاف قرار دهید تا میزان فشار وارد به مچ دست و دستتان کم شود و به درد بازو منتهی نگردد.
۴.التهاب تاندون‌ها
التهاب تاندون‌های ساعد به خاطر استفاده از موس به اندازه استفاده از گوشی‌های هوشمند نیست، اما احتمال بروز آن وجود دارد. علتش آن است که استفاده از موس می‌تواند به شست دست فشار آورده و تایپ کلمات هم منجر به التهاب تاندون‌ها شود. به منظور پیشگیری از این وضعیت، هر از گاهی حرکات کششی انجام داده و دست و انگشتان را حسابی حرکت دهید.
منبع: thehealthsite 

آیا گذاشتن یک پا روی پای دیگر موقع نشستن مضر است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ