۸ ویتامین و مکمل غذایی که باید روزانه مصرف کنید

مهرناز زاوه
در این مطلب، ۸ ویتامین بسیار مهم و مکمل خوب معرفی شده است که می‌توانید با مصرف روزانه آنها از سلامت و تندرستی بیشتری برخوردار شوید.

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف برخی ویتامین‌ها، مواد معدنی و مکمل‌های غذایی، سطح ایمنی بدن را افزایش داده و باعث کاهش استرس و جلوگیری از بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری‎های قلبی، بیماری‌های استخوان، بیماری‌های چشم و حتی سرطان می‌شود. در این مطلب، ۸ ویتامین بسیار مهم و مکمل خوب معرفی شده است که می‌توانید با مصرف روزانه آنها از سلامت و تندرستی بیشتری برخوردار شوید. مطمئن شوید چیزی که می‌خورید، یک محصول با کیفیت بوده و از مواد مصنوعی تهیه نشده باشد.
۱. ویتامین D
یکی از مکمل‌های مفید و در عین حال کم‌هزینه، مکمل‌های ویتامین D است که به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کنند. برخی کارشناسان بر این باورند که مصرف این مکمل‌ها ۵۰٪ از خطر ابتلا به سرطان می‌کاهد. ویتامین D برای سلامت قلب و سلامت استخوان ضروری است و مثل ویتامین C از شما در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت می‌کند. شما می‌توانید از نور خورشید، ماهی‌های چرب مانند ماهی تن، ماهی خال مخالی، ماهی قزل‌آلا، قارچ پورتوبلو، زرده تخم‌مرغ، جگر و روغن کبد ماهی، ویتامین D بگیرید. مکمل‌های ویتامین D نیز همین تاثیر را دارند.
۲. ویتامین K2
K2 یکی از ویتامین‌هایی است که اغلب دست‌کم گرفته می‌شود. این ویتامین به همراه منیزیم و ویتامین D، به انتقال کلسیم در نقاط مختلف بدن کمک می‌کند. همچنین از انتقال کلسیم به بافت نرم و شریان‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد تا از آسیب‌های احتمالی ممانعت شود. ویتامین K1 در سبزیجاتی که برگ سبز رنگ دارند یافت می‌شود. این ویتامین برای توقف خونریزی مفید است. در مقابل، ویتامین K2 برای سلامت قلب ضروری است.
۳. منیزیم
منیزیم مانند ویتامین D، فواید زیادی برای سلامتی دارد که اغلب نادیده گرفته می‌شود. این ویتامین توسط اندام‌های مختلف از جمله قلب، کلیه‌ها، عضلات، استخوان‌ها، چشم و غیره به‌ کار گرفته می‌شود. از این رو، نقش قابل‌توجهی در رفع مشکلات مربوط به سلامتی از درد مفاصل گرفته تا پریدن پلک دارد. منیزیم در آجیل و دانه‌ها و همچنین در لوبیا، کدو و سبزیجات یافت می‌شود. تحقیقات اخیر نشان داده است که ۸۰ درصد از جمعیت ایالات متحده از کمبود منیزیم رنج می‌برند. بنابراین، بهتر است از مکمل‌های حاوی منیزیم استفاده کنند.
۴. روی
۳ ماده معدنی ضروری وجود دارد که باید به صورت روزانه مصرف کنید: روی، کلسیم و منیزیم. جدا از این واقعیت که عملکرد ویتامین A و D در گرو روی و منیزیم است، باید بدانید که نقش روی در واکنش‌های آنزیمی بدن پررنگ‌تر از هر ماده معدنی است. این عنصر با عفونت مبارزه می‌کند و با افزایش سلول‌های مبارز از سرطان جلوگیری می‌کند. همچنین به بهبود زخم کمک کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
۵. ویتامین E
ویتامین E تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن است. این آنتی‌اکسیدان قوی از جمله ویتامین‌هایی است که موجب بهبود وضعیت بیماران سرطانی می‌شود. همچنین برای سلامت چشم مفید است و با کبد چرب مبارزه می‌کند. ویتامین E در آجیل و سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و اسفناج یافت می‎شود. برای اطمینان از دریافت ویتامین E کافی بهتر است از مکمل استفاده کنید.
۶. ویتامین C
ویتامین C در بین سایر آنتی‌اکسیدان‌ها نقش «پدربزرگ» را دارد. این ویتامین با بیماری‌های عفونی مبارزه می‌کند و نقش به‌سزایی در جلوگیری از سرماخوردگی و آنفلوانزا دارد. قرن‌ها پیش از ویتامین  C برای درمان اسکوربوت استفاده می‌شد.
تحقیقات اخیر نشان داده است که این ویتامین به درمان بیماران سرطانی نیز کمک می‌کند. ویتامین C نقش قابل‌توجهی در کاهش عوارض درمان و بهبود کیفیت زندگی این بیماران دارد. همچنین سموم مضر بدن را کنترل می‌کند. خوردن میوه و نوشیدن آب مرکبات روش خوبی برای تامین ویتامین C مورد نیاز بدن است.
۷. ویتامین B
ویتامین‌های B6 و B12 برای سلامت قلب ضروری‌اند. ویتامین B12 که در کلیه‌ها، کبد و سایر بافت‌های بدن ذخیره می‌شود، به عنوان ویتامین انرژی‌زا شناخته می‌شود. این ویتامین برای سلامت استخوان هم مفید است. کمبود ویتامین B12 علاوه بر افزایش خطر شکستگی استخوان، شما را در معرض ضعف عضلانی و از دست دادن حافظه قرار می‌دهد.
۸. مکمل‌های امگا۳
مصرف مکمل‌های امگا۳ به شدت توصیه می‌شود؛ خصوصا اگر بالای ۵۵ سال سن دارید. چون این مکمل‌ها نقش به‌سزایی در سرکوب بیماری عروق کرونر قلب دارند. امگا۳ در روغن ماهی و منابع گیاهی یافت می‌شود. این ماده مغذی یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که باید به صورت روزانه مصرف کنیم. امگا۳ برای سلامت قلب حیاتی است و همچنین سطح کلسترول خون را تنظیم می‌کند. به علاوه، از ترومبوز و تشکیل لخته خون جلوگیری به عمل می‎‌آورد. امگا۳ به افزایش سلامت مغز نیز کمک می‌کند.
منبع:‌ trendingrecord 

انواع طب مکمل و جایگزین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ