انواع طب مکمل و جایگزین

مهرناز زاوه
اگرچه یوگا هم اغلب در قالب نوعی تمرین و روشی برای کاهش استرس مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما می‌توان آن را نوعی روش درمانی جسمی-ذهنی هم تلقی کرد.

داروهای مکمل و جایگزین انواع و اقسام مختلف و طیف گسترده‌ای دارند. در اینجا به پنج تا از شایع‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.
۱.محصولات طبیعی
بر اساس آمار مرکز ملی سلامت مکمل و یکپارچه (NCCIH)، از شایع‌ترین رویکردهای استفاده از طب مکمل در ایالات متحده، استفاده از محصولات طبیعی و یا تمرینات ذهنی-جسمی است.
محصولات طبیعی که اغلب در قالب مکمل‌های خوراکی عرضه می‌شود شامل گیاهان، پروبیوتیک‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب حاوی امگا۳،‌ مواد شیمیایی مانند گلوکوزامین سولفات و کندرویتین و انواع ترکیبات و مواد دیگر است. در سال ۲۰۱۲ محققان دریافتند که ۱۷.۷ درصد از افراد آمریکایی بزرگسال در سال‌های پیش از آن به جای ویتامین‌ها و مواد معدنی از مکمل‌های خوراکی استفاده کرده بودند. یکی از شایع‌ترین این محصولات طبیعی، روغن ماهی – ترکیبی سرشار از امگا۳ – بوده که گفته می‌شود می‌تواند در برابر بسیاری از بیماری‌ها هم‌چون بیماری قلبی از بدن مراقبت کند.
۲.روش‌های درمانی ذهنی-جسمی
دسته‌بندی دوم از شایع‌ترین رویکردهای طب مکمل، روش‌های درمانی جسمی-ذهنی است که شامل استفاده از روش‌های خاص به منظور افزایش ظرفیت ذهن است تا بتواند بر عملکرد بدن و ارتقای سطح سلامت تأثیر بگذارد.
خواب‌درمانی یکی از انواع شناخته‌شده روش‌های درمانی ذهنی-جسمی است که آن را به نام هیپنوتیزم هم می‌شناسند و گفته می‌شود می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، کمردرد را تسکین دهد و برخی تحقیقات هم نشان داده که در ترک سیگار تأثیر به‌سزایی دارد. 
از دیگر روش‌های معروف در این دسته‌بندی، مراقبه است که گفته می‌شود می‌توان برای تنظیم فشار خون و خواب راحت‌تر از آن استفاده کرد. از طرفی برخی شواهد نشان می‌دهد که مراقبه می‌تواند روی افرادی که مشکل کمردرد دارند هم تأثیر به‌سزایی داشته باشد. 
اگرچه یوگا هم اغلب در قالب نوعی تمرین و روشی برای کاهش استرس مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما می‌توان آن را نوعی روش درمانی جسمی-ذهنی هم تلقی کرد. در واقع برخی محققان به این مسئله اشاره کرده‌اند که یوگا می‌تواند باعث کنترل اختلالاتی مانند تشویش، بی‌خوابی، میگرن و افسردگی شود. 
۳. سیستم‌های دارویی جایگزین
بسیاری از طرفداران داروهای مکمل و جایگزین از روش‌های درمانی سیستم‌های دارویی جایگزین مانند همسان‌درمانی و درمان طبیعی استفاده می‌کنند.
سیستم داروهای جایگزین شامل سیستم طب سنتی سایر کشورها مانند طب آیور ودا (نوعی طب جایگزین که ریشه در هند دارد) و طب سنتی چینی (TCM) است. تعدادی از روش‌های درمانی طب TCM امروزه در ایالات متحده هم استفاده می‌شود؛ مانند طب سوزنی، طب فشاری و داروهای گیاهی. 
۴.روش‌های دستی و بدنی
این نوع روش‌های طبی جایگزین و تکمیلی بر اساس حرکات و استفاده از دست و یا حرکت اندام‌های بدن است. 
در برخی از موارد، روش‌های دستی و بدنی شامل شرکت در کلاس‌ها یا جلسات فردی با هدف تغییر عادت‌های حرکتی شماست. برای مثال تکنیک اسکندر شامل یادگیری محدود حرکات اصلی و اساسی (مانند بلند شدن و نشستن) به منظور کاهش میزان کشش عضلانی است؛ در حالی‌که روش فلدنکرایس شامل ایجاد الگوهای جدید حرکتی به منظور ارتقای کارکرد فیزیکی و تندرستی کلی بدن است.
سایر روش‌های بدنی و دستی که در طب جایگزین و مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرد، بر کاربرد روش‌های درمانی خاص به منظور برطرف کردن مشکلات سلامت، تمرکز و تأکید دارد. این روش‌ها شامل عکس‌العمل‌شناسی، استخوان‌درمانی و رولفینگ است. دو تا از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین روش‌های بدنی و دستی کایروپراکتیک و ماساژدرمانی است.
۵.انرژی‌درمانی
نوع دیگر طب جایگزین و مکمل، انرژی‌درمانی است که به طور کلی بر اساس این ایده انجام می‌شود که حوزه‌های مختلف انرژی، بدن را احاطه کرده و به آن نفوذ کنند. متخصصان انرژی‌درمانی اغلب هدفشان ارزیابی حوزه زیستی انسان است و این کار را با وارد آوردن فشار و یا قرار دادن دست‌ها روی بدن یا در مسیر این حوزه‌های انرژی انجام می‌دهند.
در شرایطی که وجود حوزه‌های انرژی از این دست هنوز به لحاظ علمی به اثبات نرسیده است، اما شواهدی هم وجود دارد که نشان می‌دهد این روش درمانی، دارای تأثیرات مفید و مؤثری است.
برای مثال تحقیقات اولیه در این زمینه نشان داد که روش چی‌گونگ می‌تواند باعث کنترل دردهای مزمن شده و فشار خون را کاهش ‌دهد؛ در حالی‌که لمس‌درمانی باعث تسکین درد ناشی از ورم استخوان‌ها و مفاصل خواهد شد. علاوه بر این، شواهد دیگری هم نشان می‌دهد که روش طب ژاپنی به نام «ریکی» هم می‌تواند به کاهش درد، افزایش سلامت خواب و کاهش تشویش تأثیر به‌سزایی داشته باشد.
منبع: lifescript 

۱۵ روش طبیعی برای درمان کمردرد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ