مصرف چقدر قند در روز مجاز است؟

a.mahammadi
متاسفانه امروزه شاهد افزایش روز افزون مصرف قند و محصولات شیرین هستیم.بتدریج که ذائقه مردم به غذاهای شیرین عادت می‌کند، صنایع غذایی نیز به سمت تولید محصولات شیرین‌تری روی می‌آورند و این سیکل معیوب پیوسته در حال چرخش است.

منیره امینیان, کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار کرد: حدود 90 درصد مبتلایان به دیابت نوع 2 چاق هستند، لذا رژیم غذایی مناسب در کنار تحرک بدنی مداوم، موثرترین شیوه کنترل آن است.
وی با اشاره به اینکه تحقیقات نشان داده است کاهش 5 درصدی وزن هم می‌تواند در کنترل دیابت بسیار موثر باشد، گفت: تنظیم غذاهای روزانه در 6 وعده منظم، به تنظیم قند خون کمک شایانی می‌کند.

در یک رژیم غدایی صحیح باید بین مصرف غذا و نیاز هر فرد تناسب وجود داشته باشد

میزان مصرف موادغذایی هر فرد با توجه به:

  1. سن

  2. جنس

  3. فعالیت بدنی 

  4. وضعیت سلامت 

  5. بیماری

تعیین می‌شود تا از لحاظ وضعیت توده بدنی در وضعیت طبیعی قرار گیرد.

در انتخاب مواد غذایی نیز باید تعادل و تنوع در نظر گرفته شود

مصرف بیش از نیاز موادغذایی که کالری بالا و ارزش غذایی ویتامین، املاح، پروتئین و فیبر بسیار کمی دارند، باعث افزایش وزن شده و زمینه را برای بروز دیابت مهیا می‌کنند.

به طور کلی قندها و چربی‌ها که موادی انرژی‌زا هستند، در صورتی که بیش از میزان مورد نیاز مصرف شوند، باعث اضافه وزن و چاقی می‌شوند

از طرفی مصرف زیاد قندهای ساده با تحریک ترشح انسولین موجب افت قند خون می‌شود، لذا تمایل به مصرف قندهای ساده و دریافت بیش از نیاز انرژی، بیشتر می‌شود و این در بروز دیابت و سایر بیماری‌های متابولیک موثر است.

متاسفانه امروزه شاهد افزایش روز افزون مصرف قند و محصولات شیرین هستیم

بتدریج که ذائقه مردم به غذاهای شیرین عادت می‌کند، صنایع غذایی نیز به سمت تولید محصولات شیرین‌تری روی می‌آورند و این سیکل معیوب پیوسته در حال چرخش است.

منبع: سیمرغ

مقدار مجاز مصرف شکر و شیرینی چقدر است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ