محصولات تراریخته مورد تایید وزارت بهداشت هستند؟

jalalvand
محصولات تراریخته محصولاتی هستند که از لحاظ تکنیکی دستکاری شده اند و از این طریق می‌توان گیاهانی تولید کرد که به آفات و علف‌های هرز مقاوم‌تر بوده و به انواع تنش‌های محیطی مانند خشکی و شوری نیز مقاومت نشان دهند. همچنین کیفیت بالاتری از ویتامین‌ها و عناصر معدنی را داشته باشند. به هر حال علاوه بر تمام این جنبه‌های مثبت دستکاری ژنتیکی، نگرانی‌هایی هم در این مورد وجود دارد. دکتر ایرج حریرچی- قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت درباره محصولات تراریخته در ایران، اطلاعات مفیدی را در اختیار ما قرار داده که در مطلب زیر می خوانید.

حریرچی در پاسخ به سوال دیگری درباره محصولات تراریخته گفت: در زمینه محصولات تراریخته مانند هر موضوع دیگری باید از افراط و تفریط پرهیز شود. در عین حال باید توجه کرد که بحث محصولات تراریخته دو بخش دارد؛ یکی موجودات زنده تراریخته و دوم محصولات تراریخته هستند.

وی با بیان اینکه تامین غذای جمعیت جهان با روش‌های کنونی قابل پاسخگویی نیست، گفت: همه ما تمایل داریم که محصولی بدون سم و کود به دست آوریم، اما آیا می‌شود با این کار مواد غذایی جمعیت جهان یا ایران را تامین کرد؟ در عین حال درباره محصولات تراریخته مهم این است که محصولات بررسی و بی‌خطر بودن آنها ثابت شود.

در این زمینه هر محصولی که وارد کشور می‌شود و در معرض احتمال تراریختگی وجود دارد، ما آن را بررسی می‌کنیم و مشخص می‌کنیم که آیا این محصول خطر دارد یا خیر.

بنابراین محصولی را که طبق اعلام وزارت بهداشت سالم و مطابق استانداردهاست، مطمئن باشید که مشکلی ندارد. قاعدتا مدیران مربوطه در این حوزه نیز نه انگیزه مالی دارند و نه انگیزه ذهنی.

حریرچی با بیان اینکه محصولات تراریخته در اکثر کشورهای اروپای غربی مصرف می‌شوند، ادامه داد: موضوع مهم این است که در کشور ما تعداد قابل توجهی از مردم اضافه مصرف و تعداد قابل توجهی هم کمبود مصرف دارند و ما با اختلالات تغذیه‌ای مانند چاقی، دیابت و عدم رشد در برخی کودکان و غیره مواجه‌ایم.

وی همچنین درباره برچسب گذاری محصولات فراریخته گفت: این اقدام در روغن‌ها انجام می‌شود و برای سایر محصولات پیشنهادی در حال بررسی است.

منبع: ایسنا

لینک مرتبط: روش تشخیص سریع عسل اصل از تقلبی! +تصویر

چگونه چاق شویم؟ +راهی برای چاقی صورت

ارگانیک باز شوید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ