۱۵ تله‌ی غذایی که شما را از مسیر سلامت منحرف می‌کنند-قسمت دوم

مهرناز زاوه
مواد غذایی رایگان بزرگ‌ترین عامل وسوسه‌انگیز هستند. وقتی قرار است پیتزای شما با یک نوشابه، رول سیر یا دارچین سرخ‌شده رایگان همراه باشد، نه گفتن سخت است.

در ادامه‌ی قسمت اول با اشتباهات غذایی بیشتر آشنا می‌شوید.
۷. عطر فریبنده کالری‌
در فروشگاه قدم می‌زنید و بوی رول دارچین به مشام‌تان می‌رسد. مقاومت در برابر این عطر دلپذیر غیرممکن به نظر می‌رسد. در بسیاری از موارد، مجبور می‌شوید کیف پول‌تان را بیرون بیاورید تا آن را بخرید. فروشندگان از عطر و بوی مواد غذایی برای تحریک مشتریان استفاده می‌کنند.
یا باید وقتی خرید کنید که سرما خورده‌اید، یا اینکه قوی باشید و مقاومت کنید. نگذارید بوی خوراکی‌ها شما را از لیست خریدتان دور کند. برای این کار می‌توانید خریدتان را تنها در پایان ماه انجام دهید.
۸. گول سایز مواد غذایی را می‌خورید
بسیاری از افراد فکر می‌کنند که مافین یا کلوچه تنها یک وعده است. فریب این‌ها را نخورید. خیلی از کلوچه‌ها و مافین‌های خوشبو به اندازه دو وعده کالری دارند. نوشابه‌ها و تنقلات ماشین خوراکی نیز بعضا به اندازه ۲.۵ وعده کالری دارند.
تله‌های رستورانی
اگر دقت نکنید، ممکن است یک وعده غذایی که در رستوران می‌خورید، میزان کالری و چربی دریافتی شما را بالا ببرد. بنابراین مراقبت موارد زیر باشید:
۹. منوهای به‌صرفه
فست‌فودها و رستوران‌ها نمی‌خواهند شما را چاق کنند، اما می‌خواهند به شما غذا بفروشند. بنابراین، سعی می‌کنند ارزش یک ماده غذایی را بیش از حد واقعی جلوه دهند. از این رو، ممکن است قیمت یک پرس سیب‌زمینی سرخ کرده به‌صرفه در اندازه بزرگ به اندازه قیمت یک وعده کوچک باشد.
اگر سیب‌زمینی بزرگ بخرید، مجبورید آن را تا آخر بخورید. بنابراین بهتر است پول خود را صرف یک وعده کوچک‌تر بکنید یا اینکه سفارش‌تان را با یک دوست تقسیم کنید. توصیه می‌شود قبل از خوردن، کار تقسیم غذا را انجام دهید.
۱۰. غذاهای پرکالری
در بسیاری از موارد، غذای اصلی که همراه سیب‌زمینی سرخ کرده سفارش داده می‌شود، یک غذای پرکالری است. اگر در کنار آن سالاد هم بخواهید، باید یک هزینه اضافی بپردازید.
بهتر است از آَشپز رستوران بپرسید که چطور می‌توانید کالری کمتری مصرف کنید. در بعضی از موارد، یک وعده سالاد جانبی هزینه کمتری از سالاد سبزیجات دارد. مثلا سالاد گوجه‌فرنگی رایگان است و بر خلاف سیب‌زمینی سرخ‌کرده کالری زیادی ندارد. گوجه‌فرنگی یک خوراکی کم‌کالری است، اما آنتی‌اکسیدان و لیکوپن زیادی دارد.
۱۱. بشقاب‌های بزرگ‌تر
خیلی‌ها فکر می‌کنند چون بشقاب غذای‌شان کوچک‌تر است، لزوما کالری کمتری مصرف می‌کنند، اما در اشتباهند. آنچه باید به آن توجه کنید، خود غذا است نه بشقابی که در آن غذا می‌خورید.
هر تکه گوشتی که بزرگ‌تر از یک دسته کارت باشد، کنار بگذارید و پرخوری نکنید. در مورد غذای خانه هم بیشتر دقت کنید. در ظروف بزرگ غذا بخورید، اما سایز وعده غذایی‌تان  را کاهش دهید. همچنین بهتر است شام را در بشقاب مخصوص سالاد میل کنید.
۱۲. خوراک ویژه روز
ماهی سرخ‌شده، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و دسر از جمله اقلامی هستند که اغلب در منوی ویژه روز قرار می‌گیرند. اینکه سالاد معمولا در این منو قرار نمی‌گیرد یک دلیل دارد: هزینه بالا و خراب شدنی بودن. دو مشکلی که منفعت رستوران را به خطر می‌اندازند. این در حالی است که یک منوی ویژه با کالری بالا بهتر به فروش می‌رسد.
۱۳. زبان جذاب منو
وقتی پای غذا به میان می‌آید، همه عاشق واژگان و اصطلاحات زبان می‌شوند. توصیف مواد غذایی در منو تاثیر قابل‌توجهی بر اشتهای مشتریان دارد. حتی اگر پای یک غذای رایج قدیمی در میان باشد، یک توصیف مناسب می‌تواند با تداعی خاطرات مثبت در ذهن مشتری او را به خرید آن خوراکی سوق دهد.
۱۴. دیدن به معنای سفارش دادن است
حتی اگر کاملا سیر شده باشید، دیدن منو یا ظرف دسر می‌تواند شما را وسوسه کند. پیش‌خدمت‌ها  در این کار مهارت دارند و بعضا بدون آنکه سفارش دهید، برای‌تان دسر می‌آورند.
۱۵. اقلام رایگان
مواد غذایی رایگان بزرگ‌ترین عامل وسوسه‌انگیز هستند. وقتی قرار است پیتزای شما با یک نوشابه، رول سیر یا دارچین سرخ‌شده رایگان همراه باشد، نه گفتن سخت است. توجه داشته باشید که این اقلام ارزان‌تر از سالاد هستند. اما مشتری به این چیزها فکر نمی‌کند، همین که یک غذای رایگان سهم او شده، برایش معامله خوبی خواهد بود. اما باید توجه داشته باشید که هیچ چیز رایگانی وجود ندارد؛ یا غذا آشغال است یا صرفا سایز دور کمر شما را افزایش می‌دهد. کدام یک را دوست دارید؟ اینکه کالری‌ها در سطل زباله ریخته شوند یا در بدن شما ذخیره شوند.
کلام آخر: عوامل فشار زیادی وجود دارد که شما را به خوردن یک وعده بی‌ارزش سوق می‌دهند. اما سعی کنید همیشه آگاهانه غذا بخورید و وعده‌های غذایی خود را با دقت انتخاب کنید.
منبع: lifescript 

از انجام این تمرینات بی‌فایده تناسب اندام خودداری کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ